Beste weerstand voor filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Roland
Contacteer:

Beste weerstand voor filter

Bericht door Roland »

Hoi

Ik ben op zoek naar de beste weerstand die je voor redelijk geld kunt kopen voor je wissel filter. Zoals je mischien weet ben ik bezig twee paar luidsprekers te bouwen voor diy audio 2006, 1 paar met een "standaard" filter en 1 paar met een "high end' filter. Voor het paar met high end onderdelen ben ik op zoek naar de beste weerstanden voor een tweeter L pad er wordt behoorlijk wat verstookt een db of 7.

Deze vallen af :roll:
http://www.soundlabsgroup.com.au/audioc ... s.htm#swcr

Blijft over North/ ohmmite http://www.northcreekmusic.com/OHMITE.html En de verschillende weerstanden die intertechnik levert, draadweerstand, metaal oxide, folie weerstand. Mills doet niet mee aan de E reeks :shock: , zo kan ik geen twee identieke L pads maken dus ik doe niet mee aan mills. Zijn er nog weerstanden die ik over het hoofd zie? -edit- minimum vereiste is inductie vrijheid -edit-

Om een en ander in verhouding te zetten, de drivers (bas, 2 mids+hoog) kosten samen 95 euro, filter 1 zal ongveer 40 euro gaan kosten, filter 2 ongeveer 90 euro.

Groeten Roland
Laatst gewijzigd door Roland op di 24 jan 2006, 0:30, 4 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

ik begrijp eigenlijk niet wat men ziet in die draadgewonden weerstanden. Inductie van die dingen is volgens mij behoorlijk hoog (voor een weerstand). Ik zou idd meer kijken naar een degelijke MOX.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

LDSG resistor considerations:
The critical issue with resistors is the large dynamic range of the audio signal. Metal film resistors - which are ideal for steady-state and/or small-signal use - are simply not suitable for high-power applications with high peak -to average power ratios. Conventional wirewounds using nichrome wire wound on a ceramic core are obviously problematic, especially in HF sections. That only leaves non-inductive wirewounds whose interleaved windings cancel out each other's magnetic fields.
Furthermore, metal film and bulk metal resistors will typically cost the same as, or more than, a good non-inductive wirewound for the same power rating. Where you can save money is by buying metal oxide film resistors, but these have significant problems of their own. Metal oxides are semiconducting materials. As such, metal oxide resistors will display more noise than either metal film or wirewound devices. Furthermore, the attachment of the leads (conductors) to the metal film (semiconductor) looks somewhat like a diode junction and will therefore introduce a small degree of non-linearity due to rectification effects.

Having said all that, as a concession for people's budgets, you will find one line of film resistors here, along with a few inexpensive wirewounds. Still, avoid them if your budget permits.
http://ldsg.snippets.org/appdx-er.php3#RESISTORS

Groet Roland
voodooless
Contacteer:

Dank, dat had ik nog niet gelezen op die website. Weer wat geleerd :)
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi deepspace

Zit me er eigenlijk nu ook pas voor het eerst serieus in te verdiepen, op die ohmmite site staan ook nog wat interresante dingen vooral die temperatuur coefficient van verschillende weerstanden klinkt vrij plausibel. Het zal niet enorm veel uitmaken maar goed, das nu net de lol van dit projekt, luisteren of al die kleine beetjes samen hoorbaar zijn. (een inductie arme weerstand heeft een inductie van 3 µH -1 db roll of zit ver buiten het hoorbare gebied, hmm minder ruis dan maar?)

Groet Roland
Laatst gewijzigd door Roland op di 24 jan 2006, 1:50, 1 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

Dat begrijp ik. Op farnell zie ik nog wat draadgewonden weestanden voor wat hoger vermogen. Die zijn op verzoek ook leverbaar als non-inductieve variant. Denk niet dat daar makkelijk aan te komen is...
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hmm

Die temperatuur afhankelijke weerstand kan volgens mij ook niet veel uitmaken, een normale wirewound resistor (wit cement weerstandje) heeft een ppm/°C van +- 200 en 5 watt belastbaarheid dan kom je met onderstaand rekenvoorbeeld op 0.025 ohm verschil als ie erg warm wordt. (Of zit ik er nu helemaal naast, genoeg gegoogled voor vandaag...)

Van de Riedon site (fabrikant):
Understanding Temperature Coefficient of Resistance
back to application notes

A resistor's Temperature Coefficient of Resistance (TCR) tells how much its value changes as its temperature changes. It is usually expressed in ppm/°C (parts per million per degree Centigrade) units. What does that really mean?

Let's use an example: Riedon's 50 ohm 100 Series precision resistor has a (standard) TCR of 20ppm/°C. That means its resistance will not change more than 0.000020 ohms (20¸1,000,000) per ohm per degree Centigrade temperature change (within the rated temperature range of -55 to +145°C, measured from 25°C room temperature.)

Assume our resistor is in a product that heats up from room temperature to 50°C. To find our 50W resistor's (maximum) change caused by that 25°C rise, multiply 0.000020 times 50 (the resistor value) times 25 (the temperature change.) The resistor's value would change no more than 0.025 ohms. (0.000020 X 50 X 25 = 0.025W.)

The actual change may be much smaller, depending on the specific characteristics of that resistor. If you must guarantee a smaller resistance change in your application, Riedon can provide a nonstandard TCR as low as 1 ppm/°C.
Groeten Roland

ps heeft er iemand ruis gegevens van verschillende weerstanden?
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Roland schreef:
LDSG resistor considerations:
The critical issue with resistors is the large dynamic range of the audio signal. Metal film resistors - which are ideal for steady-state and/or small-signal use - are simply not suitable for high-power applications with high peak -to average power ratios. Conventional wirewounds using nichrome wire wound on a ceramic core are obviously problematic, especially in HF sections. That only leaves non-inductive wirewounds whose interleaved windings cancel out each other's magnetic fields.
Furthermore, metal film and bulk metal resistors will typically cost the same as, or more than, a good non-inductive wirewound for the same power rating. Where you can save money is by buying metal oxide film resistors, but these have significant problems of their own. Metal oxides are semiconducting materials. As such, metal oxide resistors will display more noise than either metal film or wirewound devices. Furthermore, the attachment of the leads (conductors) to the metal film (semiconductor) looks somewhat like a diode junction and will therefore introduce a small degree of non-linearity due to rectification effects.

Having said all that, as a concession for people's budgets, you will find one line of film resistors here, along with a few inexpensive wirewounds. Still, avoid them if your budget permits.
http://ldsg.snippets.org/appdx-er.php3#RESISTORS

Groet Roland
Ik kreeg ooit eens de tip om gewone metaalfilm weerstanden te gebruiken en daarbij een 10 x hogere waarde te nemen dan gewenst. 10 van die weerstanden parallel te zetten en voila, een metaalfilmweerstand van de gewenste waarde en voldoende vermogen. het klonk inderdaad beter maar het is net zoiets als de 1837 tweak van Tony. Het klinkt beter maar het zijn details. En vele details opgeteld maakt....
richard

Bericht door richard »

Schijnen ook wel goede te hebben: http://www.caddock.com/
voodooless
Contacteer:

Leeuwarden schreef:
Ik kreeg ooit eens de tip om gewone metaalfilm weerstanden te gebruiken en daarbij een 10 x hogere waarde te nemen dan gewenst. 10 van die weerstanden parallel te zetten en voila, een metaalfilmweerstand van de gewenste waarde en voldoende vermogen.
Gaat dan niet de capaciteit van je weerstand omhoog? Ik weet niet of je dan op schokkende waarden komt natuurlijk ;)
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik heb goede ervaringen met koolfilm weerstanden van RS. Ik vind ze een tikje rustiger dan MOX zonder op detail in te leveren.

Afbeelding
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Heb je SMD thick film of NiCr overwogen? Is wel wat lastiger te solderen.

Met vriendelijke groeten,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Wilson Audio gebruikt Non-inductive thick film resistors. Moet ik ook 'ns een keer proberen. :wink:

Afbeelding
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Da's waar ook, ze zijn d'r in TO-220 behuizing, geen gefriemel met SMD dus!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Ik gebruik SMD en Thick Film vermogens weerstanden voor L-pads in mijn filter. Heel tevreden. :)

Afbeelding
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

deepspace schreef:
Leeuwarden schreef:
Ik kreeg ooit eens de tip om gewone metaalfilm weerstanden te gebruiken en daarbij een 10 x hogere waarde te nemen dan gewenst. 10 van die weerstanden parallel te zetten en voila, een metaalfilmweerstand van de gewenste waarde en voldoende vermogen.
Gaat dan niet de capaciteit van je weerstand omhoog? Ik weet niet of je dan op schokkende waarden komt natuurlijk ;)
Geen idee. Het klinkt beter dus ik was/ben tevreden....
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Bedankt voor alle suggesties! Is dit hetzelfde als een thick film resistor?
http://www.plus-elektronik.de/shop/inde ... derst..htm

Groet Roland
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”