De ideale tweeter?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Roland schreef:
PS: Mag jij eigenlijk op je gehoor voicen van je geloof Jeroen? :wink:
Objectivisten denken alleen maar dat ze dat zijn.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ah, kijk, nu hebben we dat vonkje zelfspot toch weer gevonden 8)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik twijfel nog...
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Henkjan schreef:
jeroen_d schreef:
Mensen met breedbanders maken het nog veel doller, die de breedbander tot 10000 Hz laten doorlopen.
ik doe t nog gekker, laat een breedbander tot 20000Hz doorlopen :D haddie maar geen breedbander moeten worden :lol:
Oeps nog een fullrangeridder (of puntbron lover :wink: )..

Heb jaren met 3 weg systemen gedraaid (met ribbentweeters)
was erg tevreden over de kwaliteit van het hoog..
(midden was trouwens en 52 mm dome)
..
maar vaak dacht ik bij het beluisteren van geweven dome tweeters
(o.a. audax, visaton, seas, morel , vifa en monacor)
, zonder koelvloeistof :wink: :wink: meer diepte in de
weergave te ervaren..
Vaak in een vreemde omgeving en met onbekende installaties..

Dus Ovni.. ik weet het niet, keuze is en blijft ook persoonlijke voorkeur
denk ik.., sterk afhankelijk van de luisterruimte en eigen installatie..

De beste tweeter hoeft nog te matchen met de beste middentoner..
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Laat ik voorop stellen dat ik niet stel dat de 12m de beste mid is.
Ik vind de sliced papers van scanspeak zo mooi klinken. (dus een beoordeling puur op gehoor, sorry Jeroen, maar m'n oren moeten gestreeld worden, niet mijn verstand) Die ss7000 blijf ik geweldig vinden (ook al op gehoor)

Ik weet echter vrij zeker dat het dus een aurum c 2gsi (of kloon) wordt. Ik heb bandjes altijd aantrekkelijk gevonden. De problemen die ze onderin hun bereik hebben vangt de 12m bij mij wel op. Daarnaast goede ervaringen bij een aantal mensen hier op dit topic met dit materiaal. Ik zie dus geen belemmeringen meer om de knoop door te hakken. Het uitgangs punt van wat ervoor hangt is niet relevant. Ik ben geen pertinent voorstander van buizen of solid state, mijn huidige versterker is gewogen en hoe dan ook te licht bevonden voor mijn woonkamer. Wat daar de vervanger van wordt zien we volgend audio seizoen wel.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

ovni schreef:
Laat ik voorop stellen dat ik niet stel dat de 12m de beste mid is.
Ik vind de sliced papers van scanspeak zo mooi klinken. (dus een beoordeling puur op gehoor, sorry Jeroen, maar m'n oren moeten gestreeld worden, niet mijn verstand) Die ss7000 blijf ik geweldig vinden (ook al op gehoor)
Je zult mij niet horen beweren dat die 12M slecht is, ik vermoed dat het een van de beste 10 cm middentonertjes is die je kan kopen. Maaareh, volgens mij had je dat ding helemaal niet gehoord toen je hem kocht :wink: . Indien wel, dan ben ik benieuwd in welk ontwerp. Ik heb hem voor het eerst zien toepassen in de Progress van Tony Gee, maar het is mij onduidelijk of Tony die nog in zijn bezit heeft.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Goed lezen , De sliced papers vind ik mooi. Daar had ik er wel verschillende van gehoord. Gaven allen hetzelfde gevoel. Vandaar dat ik die 12m wel blind wilde kopen. (vind papier doorgaans pretigger overigens) Bij softdome tweeters heb ik helemaal geen uitgesproken mening, sterker, ik vind het beoordelen van softdome tweeters vaak zelfs moeilijk.
Laatst gewijzigd door ovni op do 19 jan 2006, 0:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

:lol:

Ik had het dus goed gelezen. Een beoordeling puur gebaseerd op een vooronderstelling.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Jeroen, hoe heb jij de units voor je huidige speaker gekozen. Ik geloof namelijk best dat die units minstens zo goed zijn als de units die ik gebruik, maar ik zou ze zelf niet als goede units kunnen herkennen aan de hand van de specs. Hoe doe je dat? 8)
Zou me wellicht veel geld kunnen besparen in de toekomst.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

jeroen_d schreef:
Ik heb hem voor het eerst zien toepassen in de Progress van Tony Gee, maar het is mij onduidelijk of Tony die nog in zijn bezit heeft.
Er zijn er nog wel meer hoor, een Italiaan die het ook in zo'n groot ontwerp heeft toegepast, onlangs Troels Gravesen. Maar het opvallendste was dat ik tijdens het googelen ook op nogal wat amerikaanse sites kwam waar dat ding hun auto's werd toegepast, met soms zeer negatieve reviews.

Tja, en wat Keyser zegt heb ik ook al eens geschreven ergens op dit forum; ik kan niet aan een grafiek zien of een unit goed klinkt. (En jij leest mijn proza toch goed Jeroen) Maar "extrapoleren" en dan een "gokje nemen" durf ik wel na aanvullend leesvoer en een hele scherpe prijs. (dit laatste is ook een beetje de aard van dit beestje, een beetje spanning zoeken door iets anders/aanvullends uit te proberen op basis van voorgaande ervaringen)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

ovni schreef:
Maar "extrapoleren" en dan een "gokje nemen" durf ik wel na aanvullend leesvoer en een hele scherpe prijs. (dit laatste is ook een beetje de aard van dit beestje, een beetje spanning zoeken door iets anders/aanvullends uit te proberen op basis van voorgaande ervaringen)
Daar is ook niks mis mee, ik ben misschien wel een van de eerste in Nederland die de HDS152 heeft toegepast. Ook is er niks mis mee met elkaar een beetje stangen, toch?

@keyzer: Mijn HDS152ecxl heb ik dus ook puur op basis van verwachting aangeschaft en op basis van de uitermate vlakke karakteristiek waaruit je kan afleiden dat het met de waterval wel goed gaat komen. Ik wist dat er een minstens zo goede motor inzat als wat scan speak doet dus had hoge verwachtingen over zeer lage vervorming. Daarbij weet ik uit gehoormatige ervaring dat Peerless neutraler klinkt, met minder eigen signatuur, dan Scan Speak. Ik had op dat moment nog geen sliced paper cone van Scan Speak gehoord (voor het eerst bij Edo, in de Isis en die vond ik erg mooi hoewel toch te veel laid back naar mijn smaak). Voor de prijs hoefde ik het niet te laten. Mijn enige onzekerheid was het Nomex conusmateriaal, ik wist niet of dat een gehoormatig vervelende signatuur zou hebben.

Maar pas nadat ik ze in een testbox had gehoord ben ik gaan bouwen. Mijn monitor zou zoveel werk gaan kosten dat ik natuurlijk wel een beetje zekerheid wilde hebben over de prestaties. Ik vond hem gehoormatig top. En de testen van K+T in januari bevestigden wat ik had gehoord, maar toen was mijn monitor (de kast dan) al lang af.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hier een hele aardige discussie op Madisound. Is denk ik een informatieve aanvulling op die van ons.

http://www.madisound.com/cgi-bin/discus ... ead=368796
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

om nog even op het onderwerp van dit forum terug te komen (de ideale tweeter".

Ik heb dit weekend mijn Concave project wat aangepast en ben met de Scan Ringstraler tot volgend resultaat gekomen

Afbeelding

binnen zo goed als 0 db vlak vanaf 6000 hz. Schaalverdeling tussen de lijnen is 5db. Het filter is een eenvoudig 12 db met een kleine LCR par op de tweeter om de impedantie glad te maken.
Ben met dit resultaat natuurlijk hartstikke blij.

Groeten,
Ed.
[/img]
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Het is natuurlijk wel jammer dat het oor veel gevoeliger is voor een minder vlakke response in het middengebied ;)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

deepspace schreef:
Het is natuurlijk wel jammer dat het oor veel gevoeliger is voor een minder vlakke response in het middengebied ;)
onderschat de rol van een tweeter niet in een speakerontwerp! die dient heus niet alleen om simbalen weer te geven.

Een slap op de lage Si (27 hz) van een basgitaar bijvoorbeeld levert een aanzienlijk aandeel hoog!
En dan nog maar te zwijgen van alle andere instrumenten die boven die basgitaar hun werkgebied hebben!
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Daar gaat het niet om, feit is gewoon dat ons voor veel exacter werkt op het middengebied, en dat verschillen in response daar meer invloed hebben op je sound. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het hoog niet van invloed is!

Dennog nette prestatie van de Scanspeak hoor ;) Komt gewoon netjes overeen met dat wat op hun website staat.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zie er goed uit, Asterduk! Heb je smoothing gebruikt, of is Clio zoveel meer ruisvrij dan DLSA Pro :?

Om een indruk te krijgen van het karakter van de speaker, zou het aardig zijn om wat metingen op 30 en 60 graden erbij te zien. Heb je die paraat Asterduk? Zonder die metingen ga ik niet zo snel oordelen of het teveel of te weinig is tussen 1000 en 6000 Hz. Als de karakteristiek ook onder andere hoeken zo is, dan verwacht ik een laid back geluid met erg veel detail in het hoog. Mooi voor stemmen, percussie zal wat aan kracht inboeten (veel 'snare' maar niet veel 'drum' bij een snaredrum).

Hetzelfde zou leuk zijn bij de A4MkII monitor, om wat metingen te laten zien. Die vind jij geloof ik rustiger klinken en aangezien je de 7000 zoveel beter vindt klinken zou ik de Rolph Smulders karakteristiek wel eens willen zien in vergelijk.

Verder, je hebt die tweeter nu mooier opgehangen. Ik weet dat dat meettechnisch mooier is maar gehoormatig nauwelijks uitmaakt. Tenminste, dat is wat ikzelf ervaren heb. Hoe pakt dat bij jou uit?

Sorry voor het grote aantal vragen, maar je project begint nu wel steeds interessanter te worden doordat je je grote en kleine speaker (A4) hetzelfde karakter wilt meegeven.

Tis nu wel over veel draadjes verdeeld...
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

@deepspace:
klopt. Ik wou graag die mooie curve die op de site staat zelf meten. Dat is door deze kleine ingrepen dan ook gelukt. Alle begin is moeilijk (en tijdrovend), maar als je er genoeg geduld en moed voor over hebt daar kom je al een heel eind.

@jeroen:
Ja man, dan heb ik het net zowat voor mekaar en dan ga jij mij weer aan het werk zetten.
- off-axis: dom dat ik die niet over heb gedaan. Ik was zo tevreden met mijn meting dat ik het daarbij gelaten heb. Maar ik doe het volgend weekend wel terug over. In de week kan ik geen tijd meer vrijmaken.

- laid-back: zo ervaar ik het niet. Hij is al wat minder dominant als voorheen, maar laidback zou ik deze kast niet echt noemen.

- A4: moet ik nog aan beginnen. De originele heb ik wel klaar maar ik wil dit alles samen doen. Eéntje origineel en de andere ombouwen.

- 7000 / 9700: zoals ik ze nu hoor zijn het 2 verschillende werelden. De 7000 curve loopt op het einde op maar zo ervaar ik hem niet. Alles is uigebalanceerd zonder dat er iets werkelijk hoog klinkt. Heel raar. Zoals ik eerder al opmerkte, ik heb dit ook met de Fountek band ervaren, maar nog niet met een andere dome.

- luisterervaring nu en ervoor. Ik merk een duidelijk verschil. Hij is minder opvallend geworden. Dat zou je dan wel als laidback kunnen vertalen, maar dat is hij nog niet. Het hoog is gewoon minder opvallend, maar het is er nog wel.

- Meer rust? de 7000 ervaar ik nu rustiger als de 9700. Vooral met de LCR over de tweeter en de nieuwe tweeter opstelling is het allemaal pakken rustiger.

- De A4 als referentie? nee, niet meer. De 15M en de 7000, daar kan de A4 voor mij niet meer tegenop.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

asterduk schreef:
@deepspace:
klopt. Ik wou graag die mooie curve die op de site staat zelf meten. Dat is door deze kleine ingrepen dan ook gelukt. Alle begin is moeilijk (en tijdrovend), maar als je er genoeg geduld en moed voor over hebt daar kom je al een heel eind.
Ow, maak je geen zorgen, dat gaat vast helemaal goed komen. Het heeft inderdaad zijn tijd nodig.
- 7000 / 9700: zoals ik ze nu hoor zijn het 2 verschillende werelden. De 7000 curve loopt op het einde op maar zo ervaar ik hem niet. Alles is uigebalanceerd zonder dat er iets werkelijk hoog klinkt. Heel raar. Zoals ik eerder al opmerkte, ik heb dit ook met de Fountek band ervaren, maar nog niet met een andere dome.
Dit is wel interessant eigenlijk. Want de 7000 gaat pas omhoog boven de 20 Khz, waar je eigenlijk niks meer zou moeten horen (vanwegen je oren, en vanwegen de bandbreedte van de CD. Als ik me niet vergis doet die fountek dat ook vergelijkbaar.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Gisteren heb ik zoals beloofd de metingen overgedaan, ook onder hoek. 15° geeft een gelijkaardige curve maar met iets lagere geluidsdruk, Onder 30° valt het hoog sterk af.

Daarop volgend heb ik het filter nog verder aangepast.
Die resultaten zal ik nog posten in mijn Concave topic.

@jeroen: op je smooting vraag is het antwoord Ja. Er staat een toets Thirth, die gebruik ik bijna altijd.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Het lukt mij momenteel niet om de meting naar mijn webspace te krijgen.
Zal dus voor een later tijdstip zijn.

Waarom heeft forum.zelfbouwaudio.nl eigenlijk zelf geen storage? dat zou het toch voor soimmigen wel wat aangenamer maken om prenten te posten.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Het belang van een mooie off axis response volgens zaph audio:

http://www.zaphaudio.com/offaxis.html

Kort samengevat: de off axis response van tweeters boven de 10.000 hz is highly overrated.

Ik ben het er in ieder geval niet mee eens, een kleinere dome houdt meestal in dat je een kleinere mid/bas gebruikt om aan te kunnen sluiten vanaf 3000 hz. Met als resultaat beter afstraal gedrag rond de cross over frequentie. Ik weet het, het is een rare redenering, maar ik heb persoonlijk nu eenmaal een zwak voor kleine mids. Een 17 cm speaker hoort wat mij betreft geen mid weer te geven om het eens wat radicaler te stellen.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Roland schreef:
Het belang van een mooie off axis response volgens zaph audio:
http://www.zaphaudio.com/offaxis.html

Kort samengevat: de off axis response van tweeters boven de 10.000 hz is highly overrated. Ik ben het er in ieder geval niet mee eens.
Roland
Sjonge, die XT19 doet het wel heel goed. Die kun je bijna op de zijkant van de kast inbouwen. 8)

Roland, ik sluit me deels aan bij je mening. De Concave heb ik zondag enkele db's verhoogd boven de 10.000 en dat geeft toch wel een zeer groot verschil.
Dat van die middentoner en de hogere Xover frekwentie steun ik echter minder.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

asterduk schreef:
De Concave heb ik zondag enkele db's verhoogd boven de 10.000 en dat geeft toch wel een zeer groot verschil.
Natuurlijk maakt dat heel veel verschil. Dat doet het met elke tweeter of die nu mooi rondstraalt of niet. John Krutke onkent in het geheel niet het belang van dat gebied. Zijn stelling betreft puur het afstraalgedrag. Eigenlijk bewijs je met jouw post zijn stelling. Door het niveau wat aan te passen kun je gebrek aan rondstralen compenseren :wink: .

Verder ben ik het eigenlijk wel eens met Roland. Alleen, bij die kleinere mid, die dan in mijn ogen nog maar 10 cm mag zijn als je van 3000 Hz uitgaat, hoort ook een woofer die voldoende hoog doorloopt. Of je moet 2 stuks 10 cm units gebruiken. Ik vind het concept van Roland zo gek nog niet. Als er een goed filter inzit kun je een zeer neutraal, precies en mooi geluid krijgen op die manier en dat verwacht ik eigenlijk een beetje van de luidspreker in zijn avatar.

Ik ben zelf niet zo'n fan van d'Appolito, zeker niet met mijn ingewikkelde bol/hoorn behuizing, dus ik kom op 15 cm mid uit en lagere crossover en grotere tweeter. Feitelijk zit jij Asterduk op dezelfde toer als ik voor het midden en hoog maar dan met andere drivers.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi
Ik vind het concept van Roland zo gek nog niet. Als er een goed filter inzit kun je een zeer neutraal, precies en mooi geluid krijgen op die manier en dat verwacht ik eigenlijk een beetje van de luidspreker in zijn avatar.
Ik ben er hard mee bezig om hem neutraal en mooi te krijgen voor diy audio 2006, ver zit ik er niet meer vanaf. Net dat laatse stukje waarin je luistert naar stappen in je filter van 100 a 200 hz is erg tijdrovend omdat de verschillen zo ontzettend klein zijn. Er zit nu wel een morel mdt 29 in, geen 19mm meer. Ik had de hele combi wel mooi neutraal met die seas kt 19 maar miste toch wat, dus toch maar wat lager gaan filteren met die mdt29.

Ik was in het verleden heel tevreden met mijn visaton W100S en audax 10mm tweeter combi, daar komt de voorkeur voor kleinere midjes eigenlijk vandaan. De speaker in mijn avatar is mijn eerste experiment met alu speakers en d'appolitto. De komende projecten gaan weer verder met kleine mid speakers: mini tml met 10 cm bas/mid en kt 19 en een drieweg met 20 cm bass, 10 cm mid en aurum cantus ribbon.

We gaan nu wel een beetje off topic, maar aan de andere kant vanaf welke frequentie willen we die ideale tweeter eigenlijk inzetten?

Groeten Roland
Plaats reactie