Audioliefhebbers,
Ik heb 20 jaar geleden een zelfbouwpakket gebouwd met 3 focal units per luidspreker. De laatste tijd vind ik de speakers slecht klinken. Dit kan natuurlijk simpelweg betekenen dat mijn oren langzaamhand gewoon slechter zijn geworden.....
Een vriend opperde dat de condensatoren in het filter wel eens slecht geworden zouden kunnen zijn na 20 jaar.
Ik ben geen electrotechnicus en heb geen idee. Iemand op dit forum die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Bij voorbaat dank voor de reacties.
Jo
Houdbaarheid condensatoren
Moderator: Beheerdersteam
Welkom op het forum Jo!
Vooral electrolyitsche condensatoren hebben last van uitdrogen. Andere types hebben daar veel minder last van.
De mechanische onderdelen worden juist té soepel i.p.v. stram. Een nieuwe speaker is juist stram en moet ingespeeld worden. Een oude speaker heeft meestal veel minder demping omdat zowel spider als surround versleten kunnen zijn. Dat heeft als effect dat de conus veel makkelijker kan bewogen worden en niet zo vlot meer in z'n rustpositie gebracht wordt. Dat kan o.a. leiden tot een boomy en onnauwkeurige bas.
Vooral electrolyitsche condensatoren hebben last van uitdrogen. Andere types hebben daar veel minder last van.
De mechanische onderdelen worden juist té soepel i.p.v. stram. Een nieuwe speaker is juist stram en moet ingespeeld worden. Een oude speaker heeft meestal veel minder demping omdat zowel spider als surround versleten kunnen zijn. Dat heeft als effect dat de conus veel makkelijker kan bewogen worden en niet zo vlot meer in z'n rustpositie gebracht wordt. Dat kan o.a. leiden tot een boomy en onnauwkeurige bas.

