Houdbaarheid condensatoren

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jo
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 20 jan 2006, 22:17
Locatie: zuid-holland

Houdbaarheid condensatoren

Bericht door jo »

Audioliefhebbers,

Ik heb 20 jaar geleden een zelfbouwpakket gebouwd met 3 focal units per luidspreker. De laatste tijd vind ik de speakers slecht klinken. Dit kan natuurlijk simpelweg betekenen dat mijn oren langzaamhand gewoon slechter zijn geworden.....
Een vriend opperde dat de condensatoren in het filter wel eens slecht geworden zouden kunnen zijn na 20 jaar.

Ik ben geen electrotechnicus en heb geen idee. Iemand op dit forum die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Bij voorbaat dank voor de reacties.
Jo
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Die vriend zou zomaar eens gelijk kunnen hebben.

Spullen hebben nu eenmaal niet het eeuwige leven; de condensatoren geven als eerste de pijp aan maarten.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Bedenk ook dat alle bewegende delen van de units niet zo soepel meer zijn :idea:
(ik ben ook iets strammer als 20 jaar geleden :oops: )
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Welkom op het forum Jo!

Vooral electrolyitsche condensatoren hebben last van uitdrogen. Andere types hebben daar veel minder last van.

De mechanische onderdelen worden juist té soepel i.p.v. stram. Een nieuwe speaker is juist stram en moet ingespeeld worden. Een oude speaker heeft meestal veel minder demping omdat zowel spider als surround versleten kunnen zijn. Dat heeft als effect dat de conus veel makkelijker kan bewogen worden en niet zo vlot meer in z'n rustpositie gebracht wordt. Dat kan o.a. leiden tot een boomy en onnauwkeurige bas.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Het lijkt me dat meterialen door uitdrogen (rubber o.a.) minder soepel worden, of klopt dit niet :?:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Rubber wordt eerst wat harder maar gaat dan scheuren. Dat haalt de demping uit de ophanging.
De spider wordt soepeler door gebruik. Die maakt het grootste gedeelte uit van de demping.
De surround dempt vooral trillingen in de conus zelf. De spider dempt eerder de beweging.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”