De ideale tweeter?
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Zat die Jan Bosch in dat steegje tussen de Nieuwe Stad en de Harmonie? En zaten die New Forms in zijn ontwerpen? Zo ja, ik was toen (1988 /1989) onder de indruk maar een arme student.Leeuwarden schreef:Jan Bosch is gestopt met Clear Sound en degene die daar toen ook werkte (Frans?) is doorgegaan met PA spullen...
En dat Pa verhaal .... Er is nu een dergelijke winkel in de oude LC drukkerij.
inderdaad. Ik had toen ook niet zo veel te makken (nu nog niet echt, booteigenaar, je weet wel).ovni schreef:Zat die Jan Bosch in dat steegje tussen de Nieuwe Stad en de Harmonie? En zaten die New Forms in zijn ontwerpen? Zo ja, ik was toen (1988 /1989) onder de indruk maar een arme student.
De ribbons en woofer zijn nog steeds te koop;
http://www.newformresearch.com/ (al twijfel ik over de lengte)
http://www.bandor.com/products_frame.htm (Bandor-100)
De bouwbeschrijving heeft in een van de luidsprekerspecials gestaan.
De kleinste is al wel heel erg groot. Jan Bosch paste ook kleinere ribbons toe die in de box werden ingebouwd. Beetje het formaat van de Fountek 3/ expolinear /Celeritas 60 etc.richard schreef:De ribbons en woofer zijn nog steeds te koop;
http://www.newformresearch.com/ (al twijfel ik over de lengte)
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Tja,
ik ben eens alle maten op een rijtje gaan zetten. Raar uitgangspunt voor een tweeter? Wellicht, maar het idee om met een goedkope Seas te beginnen staat mij wel aan. Wat blijkt:
104 mm; alle scan speak's en gewone seas
110 mm; alle excels en veel ribbons
(de morel 29 en 30 weet ik even niet)
Zit ik alleen nog met de infrees diepte, die varieerd nogal. Maar daar is vast wel een mouw aan te passen.
Voorop gesteld dat ik kan gaan crossen rond de 4000 hertz vallen de ribbons dus niet bij voorbaat af, de ronde versies dan. Een van de problemen is dat speaker&co in Groningen niet zoveel met seas & ribbons doet. (Is duidelijk een thiel liefhebber met scanspeak als reserve) Thiel komt niet in dit verhaal voor omdat ik zo'n vierkante tweeter in dit ontwerp optisch niet mooi vind, geen kwaad woord dus over de klank, integendeel.
Ik schat nog zo'n 2 weken tijd te hebben voordat ik een knoop moet doorhakken ivm het frezen in de baffle.
Ik heb nog wel een vraag aan Roland, jij somt een rijtje op waaraan een tweeter eigenlijk zou moeten voldoen. Is dit op basis van de theorie of op basis van wat je gehoord hebt? Welke punten hebben de meeste invloed van dat rijtje op het geluid? Of is het zoals een aantal hier gedeponeerd hebben, het filter maakt of breekt de tweeter? (Dus geen alu tweeter want die kent teveel problemen, cone break up en verkeerde legering
)
ik ben eens alle maten op een rijtje gaan zetten. Raar uitgangspunt voor een tweeter? Wellicht, maar het idee om met een goedkope Seas te beginnen staat mij wel aan. Wat blijkt:
104 mm; alle scan speak's en gewone seas
110 mm; alle excels en veel ribbons
(de morel 29 en 30 weet ik even niet)
Zit ik alleen nog met de infrees diepte, die varieerd nogal. Maar daar is vast wel een mouw aan te passen.
Voorop gesteld dat ik kan gaan crossen rond de 4000 hertz vallen de ribbons dus niet bij voorbaat af, de ronde versies dan. Een van de problemen is dat speaker&co in Groningen niet zoveel met seas & ribbons doet. (Is duidelijk een thiel liefhebber met scanspeak als reserve) Thiel komt niet in dit verhaal voor omdat ik zo'n vierkante tweeter in dit ontwerp optisch niet mooi vind, geen kwaad woord dus over de klank, integendeel.
Ik schat nog zo'n 2 weken tijd te hebben voordat ik een knoop moet doorhakken ivm het frezen in de baffle.
Ik heb nog wel een vraag aan Roland, jij somt een rijtje op waaraan een tweeter eigenlijk zou moeten voldoen. Is dit op basis van de theorie of op basis van wat je gehoord hebt? Welke punten hebben de meeste invloed van dat rijtje op het geluid? Of is het zoals een aantal hier gedeponeerd hebben, het filter maakt of breekt de tweeter? (Dus geen alu tweeter want die kent teveel problemen, cone break up en verkeerde legering
Achteraf frezen? doe ik ook wel es.Zit ik alleen nog met de infrees diepte, die varieerd nogal. Maar daar is vast wel een mouw aan te passen.
Visaton heeft een nieuwe en die is rond 111 mm. Schijnt ook goed te zijn.Voorop gesteld dat ik kan gaan crossen rond de 4000 hertz vallen de ribbons dus niet bij voorbaat af, de ronde versies dan.
Zou 180 euro kosten. Type MHT12/RS
Misschien heb ik iets gemist, maar waarom zou een ribbon afvallen als je op 4000 zou crossen. Lage crossover frequenties lijken mij vervelender.
Morel heeft zowel 104 als 110 mm. Sommige modellen kun je met beide frontplaten verkrijgen.ovni schreef:(de morel 29 en 30 weet ik even niet)
Hiquphon is 94 mm, zou je eigenlijk ook in je overweging mee kunnen nemen als je een uitstekend klinkende tweeter zoekt en toch op 4 kHz gaat wisselen. Nadeel is dat het rendement wat lager ligt, de OW I heeft 87 dB en de OW-II 90 dB.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Hoi Ovni
Mijn lijstje was meer een wenslijstje/ discusiepunten lijstje, alleen het verschil tussen een ferrofluid tweeter en dezelfde tweeter zonder fluid kan ik duidelijk horen. (Morel mdt29 en Seas kt19F)
Een goede demping aan de achterkant van de dome zie je terug in de waterval plot. Het belang van een lage inductie voor een tweeter is puur theoretisch maar houdt me wel erg bezig als iemand hier tweeters van scan speak gehoord heeft met en zonder sd 1 motor laat even wat horen. Een voice coil van ander materiaal als alu zou naar mijn idee ook wat winst opleveren. Litze draad naar de spoel gaat meer over de duurzaamhied van een tweeter.
Groeten Roland
Mijn lijstje was meer een wenslijstje/ discusiepunten lijstje, alleen het verschil tussen een ferrofluid tweeter en dezelfde tweeter zonder fluid kan ik duidelijk horen. (Morel mdt29 en Seas kt19F)
Een goede demping aan de achterkant van de dome zie je terug in de waterval plot. Het belang van een lage inductie voor een tweeter is puur theoretisch maar houdt me wel erg bezig als iemand hier tweeters van scan speak gehoord heeft met en zonder sd 1 motor laat even wat horen. Een voice coil van ander materiaal als alu zou naar mijn idee ook wat winst opleveren. Litze draad naar de spoel gaat meer over de duurzaamhied van een tweeter.
Groeten Roland
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Zeer goede ervaringen heb ik met die goedkope chinese ribbon, beetje een Raven copie, hij wordt door verschillende merken aangeboden, Aurum Cantus, Fountek, Expolinear, Audaphon, enz...
Is eenvoudig te filteren en klinkt gewoon heerlijk high-end.
Speakers en Co biedt ze aan voor iets van een 100 euro dacht ik. Deze tweeter is klanktechnisch elke euro waard. Eigenlijk lachwekkend veel high-end geluid voor weinig geld.
Als je naar 4k gaat kun je natuurlijk ook probleemloos een kleine magnetostaat inzetten. Ik lees veel goeds van deze tweeters maar heb er zelf geen ervaringen mee omdat ik nooit zo hoog cross.
Frezing: Die Chinese copie meet 110 mm. Als je deze frezing gebruikt kun je vele kanten op.
Zorg dat je tweeterkompartiment is afgesloten (dus met een kamer) en maak de uitfrezing 110mm en 6mm diep. Als je een dunnere frontplaat hebt kun je vilt onder de tweeter leggen tot je het frontje gelijk hebt.
Als de definitieve tweeter 104mm is dan kun je een 3mm zwarte tochtband aan binnenzijde van de frezing kleven, ziet er ook erg fraai uit.
Door het vilt en de tochtstrip is je tweeter min of meer zwevend opgehangen.
Helemaal top is het als je een 110mm gat maakt en daar een verzonken montageschijfje inkleeft met siliconen. Dan is heel het zaakje zwevend (tweeter heeft minder last van kastresonanties) en kun je later eenvoudig wijzigen als er een andere tweeter in komt.
Ed.
Is eenvoudig te filteren en klinkt gewoon heerlijk high-end.
Speakers en Co biedt ze aan voor iets van een 100 euro dacht ik. Deze tweeter is klanktechnisch elke euro waard. Eigenlijk lachwekkend veel high-end geluid voor weinig geld.
Als je naar 4k gaat kun je natuurlijk ook probleemloos een kleine magnetostaat inzetten. Ik lees veel goeds van deze tweeters maar heb er zelf geen ervaringen mee omdat ik nooit zo hoog cross.
Frezing: Die Chinese copie meet 110 mm. Als je deze frezing gebruikt kun je vele kanten op.
Zorg dat je tweeterkompartiment is afgesloten (dus met een kamer) en maak de uitfrezing 110mm en 6mm diep. Als je een dunnere frontplaat hebt kun je vilt onder de tweeter leggen tot je het frontje gelijk hebt.
Als de definitieve tweeter 104mm is dan kun je een 3mm zwarte tochtband aan binnenzijde van de frezing kleven, ziet er ook erg fraai uit.
Door het vilt en de tochtstrip is je tweeter min of meer zwevend opgehangen.
Helemaal top is het als je een 110mm gat maakt en daar een verzonken montageschijfje inkleeft met siliconen. Dan is heel het zaakje zwevend (tweeter heeft minder last van kastresonanties) en kun je later eenvoudig wijzigen als er een andere tweeter in komt.
Ed.
Ik snap nu hoe je het frees probleem kunt oplossen zonder klank problemen, alwaarvoor mijn dank Ed.
Ga gewoon op 110 mm zitten.
Dat Audaphone Fountek, Celeritas en Aurum Cantus bij elkaar horen wist ik, maar Expolinear, dat betwijfel ik een beetje.
Ik ga denk ik toch maar zo'n band tweeter erin schroeven. Van de kleine Fountek heb van beide versies de zma's dus nog even een kleine check of het qua filteren eenvoudig past en dan weet ik het zeker.
Ga gewoon op 110 mm zitten.
Dat Audaphone Fountek, Celeritas en Aurum Cantus bij elkaar horen wist ik, maar Expolinear, dat betwijfel ik een beetje.
Ik ga denk ik toch maar zo'n band tweeter erin schroeven. Van de kleine Fountek heb van beide versies de zma's dus nog even een kleine check of het qua filteren eenvoudig past en dan weet ik het zeker.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Frezing: belangrijk is dat het geluid geen scherpe staande kanten ziet. Als je tweeter op de frontplaat ligt is dat dus slecht Hij moet dus best ingefreesd worden. als die frezing te diep is kun je er een adapter onder leggen. De vilt in mijn voorbeeld is niet luchtdicht kan slechts indien je een aparte tweeterkamer maakt.ovni schreef:Ik snap nu hoe je het frees probleem kunt oplossen zonder klank problemen, alwaarvoor mijn dank Ed.
Ga gewoon op 110 mm zitten.
Dat Audaphone Fountek, Celeritas en Aurum Cantus bij elkaar horen wist ik, maar Expolinear, dat betwijfel ik een beetje.
Ik ga denk ik toch maar zo'n band tweeter erin schroeven. Van de kleine Fountek heb van beide versies de zma's dus nog even een kleine check of het qua filteren eenvoudig past en dan weet ik het zeker.
Stel dat je nadien een 104mm tweeter plaatst dan kun je de spleet opvullen met een rubberachtige band. Ook dan zal het geluid geen scherpe kanten zien.
Chinese bandtweeter: een bandtweeter van rond de 100 euro kan volgens mij niet in een hoge-loon land zoals duitsland gemaakt worden. Hoe het bij speakers zit daar weet ik het fijne niet van, maar in een andere branche weet ik dat er dikwijls slechts 1 leverancier is in China die de produkten maakt voor alle met elkaar concurrerende merken. Je staat dan produkten met een verschillend logo te vergelijken terwijl ze allemaal van dezelfde leverancier komen, jaja, misschien soms met kleine detailverschillen!, vooral dan in de stickers die erop kleven.
Als je het voorbeeld neemt van deze Fountek 2, of hoe het originele exemplaar ook mag heten, is er duidelijk (optisch 99%) veel verwantschap met bijvoorbeeld een Expolinear ND884.
Groeten,
Ed.
Hoi
Audaphon (aka Fountek) en Aurum Cantus hebben een verschillende magneet systeem en komen waarschijnlijk uit twee verschilllende
fabrieken. De vlakke folie founteks hebben minder vervorming in het hoogste hoog en krijgen meer last van vervorming rond de 3000hz, de geribbelde founteks werken net andersom, die zijn wat lager inzetbaar en geven in het laaste stuk hoog wat meer vervorming.http://www.aurumcantus.com/ & http://www.fountek.net/Op deze site staat een meting en commentaar van fountek vs aurum cantus ribbons http://www.troelsgravesen.dk/JP3_G2Si.htm De Aurum Cantus is ook verkrijbaar met 104.5 mm frontplaat http://quicksitebuilder.cnet.com/wrnch2/id51.html
De Expolinear ribbon's zijn in Bulgarije ontwikkeld en worden daar waarschijnlijk ook gefabriceerd. Ze worden ontwikkeld op het radio instituut van Sofia, er zit daar een ribbon Guru die al jaren bezig is die expolinear ribbons beetje bij beetje te perfectioneren.

Het knullige is dat expolinear in dld. zowel hivi, lcy als de Bulgaarse ribbon hierboven onder de naam expolinear voert. Er staat ook nog een waarschuwing op de site tegen namaak ribbons uit china, gek he waar zou die verwarring toch vandaan komen.
Leuk om te horen dat je er zulke goede ervaringen mee hebt Asterduk, voor mijn volgende speakers heb ik twee ribbons van aurum c. klaar liggen. Ik ben erg benieuwd.
Groeten Roland
Audaphon (aka Fountek) en Aurum Cantus hebben een verschillende magneet systeem en komen waarschijnlijk uit twee verschilllende
fabrieken. De vlakke folie founteks hebben minder vervorming in het hoogste hoog en krijgen meer last van vervorming rond de 3000hz, de geribbelde founteks werken net andersom, die zijn wat lager inzetbaar en geven in het laaste stuk hoog wat meer vervorming.http://www.aurumcantus.com/ & http://www.fountek.net/Op deze site staat een meting en commentaar van fountek vs aurum cantus ribbons http://www.troelsgravesen.dk/JP3_G2Si.htm De Aurum Cantus is ook verkrijbaar met 104.5 mm frontplaat http://quicksitebuilder.cnet.com/wrnch2/id51.html
De Expolinear ribbon's zijn in Bulgarije ontwikkeld en worden daar waarschijnlijk ook gefabriceerd. Ze worden ontwikkeld op het radio instituut van Sofia, er zit daar een ribbon Guru die al jaren bezig is die expolinear ribbons beetje bij beetje te perfectioneren.

Het knullige is dat expolinear in dld. zowel hivi, lcy als de Bulgaarse ribbon hierboven onder de naam expolinear voert. Er staat ook nog een waarschuwing op de site tegen namaak ribbons uit china, gek he waar zou die verwarring toch vandaan komen.
Leuk om te horen dat je er zulke goede ervaringen mee hebt Asterduk, voor mijn volgende speakers heb ik twee ribbons van aurum c. klaar liggen. Ik ben erg benieuwd.
Groeten Roland
Laatst gewijzigd door Roland op di 17 jan 2006, 19:34, 4 keer totaal gewijzigd.
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Roland schreef:Audaphon (aka Fountek) en Aurum Cantus hebben een verschillende magneet systeem en komen waarschijnlijk uit twee verschilllende
fabrieken. De vlakke folie founteks hebben minder vervorming in het hoogste hoog en krijgen meer last van vervorming rond de 3000hz, de geribbelde founteks werken net andersom, die zijn wat lager inzetbaar en geven in het laaste stuk hoog wat meer vervorming.
http://www.aurumcantus.com/
http://www.fountek.net/
De Expolinear ribbon's zijn in Bulgarije ontwikkeld en worden daar waarschijnlijk ook gefabriceerd. Ze worden ontwikkeld op het radio instituut van Sofia, er zit daar een ribbon Guru die al jaren bezig is die expolinear bandje beetje bij beetje te perfectioneren.
Groeten Roland
Jij moet beslist die 128 delige produktie encyclopedie hebben
Toch raar dat ze verschillend gefabriceerd worden, ze zien er zo identiek uit
Ik heb de Ribbon gebruikt in een 2-weg TL met de SS18W4531. Het middengebied was niet wat ik ervan verwachtte, maar dat hoog, fantastisch gewoon. Later heeft de uiteindelijke eigenaar er een Eton middentoner bij laten plaatsen en dat was een treffer.
Toen ik voor de eerste keer de SS ringstraler beluisterde herinnerde mij het hoog terug aan deze Ribbon. Een Ting is duidelijk een Ting bij deze Ribbon
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ting Ting ... Er moet nu toch wel een belletje gaan rinkellen met deze laatste bewering bij een hoop mensenasterduk schreef:Ik heb de Ribbon gebruikt in een 2-weg TL met de SS18W4531. Het middengebied was niet wat ik ervan verwachtte, maar dat hoog, fantastisch gewoon. Later heeft de uiteindelijke eigenaar er een Eton middentoner bij laten plaatsen en dat was een treffer.
Toen ik voor de eerste keer de SS ringstraler beluisterde herinnerde mij het hoog terug aan deze Ribbon. Een Ting is duidelijk een Ting bij deze Ribbon
Dat was dus dit ontwerp van Asterduc:

Ik ga gewoon binnenkort even buurten in Groningen en dan kies ik er wel een uit.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
