stem-progje
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
stem-progje
ik ben met m'n dochter samen een xylofoon aan t knutselen, en we lopen er nu tegen aan dat t afstemmen van de lengte van de houtjes zodat ze netjes de juiste tonen weergeven zo op gehoor voor ons niet te doen is. t stemapparaat van m'n gitaar is er ook al niet voor geschikt, maar misschien is er een programma dat geschikt is om een piano oid te stemmen met de PC?
Phoe Henkjan, dat kon nog wel eens lastig worden.
Normaliter, bij het stemmen op het gehoor, krijg je, als twee tonen niet gelijk zijn, een soort zwevend effect te horen. Als of het bij elkaar langs zweefd. Kan ik niet zo goed verwoorden.
Als de twee tonen gelijk gestemd zijn blijft te totale toon gelijkmatig.
Misschien kun je met microfoontjes en een scoop iets bereiken. Maar om af te lezen hoeveel je dan van een houtje af moet halen, dat zie ik niet zo zitten. Misschien es vragen bij een fabrikant. In de buurt van Heerenveen zit een bedrijf met het merk Machistic slagwerk (? ik schrijf het verkeerd, moet ik opzoeken) en daar maken ze ook xylofoons.
Wat voor houtsoort gebruik je er voor?
Normaliter, bij het stemmen op het gehoor, krijg je, als twee tonen niet gelijk zijn, een soort zwevend effect te horen. Als of het bij elkaar langs zweefd. Kan ik niet zo goed verwoorden.
Als de twee tonen gelijk gestemd zijn blijft te totale toon gelijkmatig.
Misschien kun je met microfoontjes en een scoop iets bereiken. Maar om af te lezen hoeveel je dan van een houtje af moet halen, dat zie ik niet zo zitten. Misschien es vragen bij een fabrikant. In de buurt van Heerenveen zit een bedrijf met het merk Machistic slagwerk (? ik schrijf het verkeerd, moet ik opzoeken) en daar maken ze ook xylofoons.
Wat voor houtsoort gebruik je er voor?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
ik begrijp wat je bedoelt, heb vroegâh wel eens een gitaar op t gehoor gestemd.
wat voor hout? omdat t project ineens opkwam hebben we nu als 1e poging maar gepakt en gezaagd wat ik had liggen, en dat is dus MDF
klinkt idd een beetje dof, maar als dit lukt gaan we wel eens wat optimaliseren op klank
wat voor hout? omdat t project ineens opkwam hebben we nu als 1e poging maar gepakt en gezaagd wat ik had liggen, en dat is dus MDF
Tja MDF is ook niet voor niets zo mooi voor speakerkasten door zijn hoge interne demping
Kun je beter grenen nemen ozi en marimba's zijn gemaakt van rosewood, althans de oude want tegenwordig zou dat onbetaalbaar zijn.
Toch blijft stemmen op het gehoor het meest praktische. Kun je dat ook gelijk trainen! En anders een RTA misschien? Er zijn er inmiddels zat voorbij gekomen icm met een geluisdskaartje.
Overigens zijn die tikplankjes normaliter hol in het midden aan de onderkant. Daardoor buigen ze beter in het midden en resoneren ze meer. Door meer uithollen gaat de toon omlaag en door inkorten gaat ie weer omhoog.
Toch blijft stemmen op het gehoor het meest praktische. Kun je dat ook gelijk trainen! En anders een RTA misschien? Er zijn er inmiddels zat voorbij gekomen icm met een geluisdskaartje.
Overigens zijn die tikplankjes normaliter hol in het midden aan de onderkant. Daardoor buigen ze beter in het midden en resoneren ze meer. Door meer uithollen gaat de toon omlaag en door inkorten gaat ie weer omhoog.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
kijk, we zullen de vijl eens pakken....Pjotr schreef:Overigens zijn die tikplankjes normaliter hol in het midden aan de onderkant. Daardoor buigen ze beter in het midden en resoneren ze meer. Door meer uithollen gaat de toon omlaag en door inkorten gaat ie weer omhoog.
ennuh, iemand tips voor een simpele RTA? tabel met frequenties en noten erbij en hop.
zal uiteindelijk wel moeten denk ik. misschien dat ik anders daarvoor wat hulp van de conservatorium geschoolde buuv inroep.Toch blijft stemmen op het gehoor het meest praktische.
€30000/m³ bij de AF, dus voor een kleine xylofoon met een 3 oktaven z'n liter netto, oftewel ~50 euri hout. niet goedkoop, maar echt ervan schrikken doe ik nou ook weer niet (een bas-xylofoon wordt natuurlijk een stuk duurder)marimba's zijn gemaakt van rosewood, althans de oude want tegenwordig zou dat onbetaalbaar zijn.
Hoi Henkjan,
Ga je er ook resonantiebuizen onder hangen? Die moet je dan ook weer stemmen, ben je wel even zoet
Hier trouwen een leuk stukje over Marimba's:
http://www.lafi.org/magazine/articles/marimba.html
Overigens zijn marimba's een standaard onderdeel van een normaal orkest. Het is eigenlijk een alt of basxylofoon.
Ohw ja, een goede RTA vind ik nog steeds (istieweer) Audiotester
Maar daar staan geen nootjes bij. Zul je zelf de frequentie van de noten moeten uitrekenen: In een oktaaf zitten 12 noten met een onderlinge afstand (als vehouding) van de 12e machts wortel uit 2. Dat zijn de hele noten + de halve noten. Op een eenvoudige xylofoon zitten dacht ik normaal geen halve noten.
Ga je er ook resonantiebuizen onder hangen? Die moet je dan ook weer stemmen, ben je wel even zoet
Hier trouwen een leuk stukje over Marimba's:
http://www.lafi.org/magazine/articles/marimba.html
Overigens zijn marimba's een standaard onderdeel van een normaal orkest. Het is eigenlijk een alt of basxylofoon.
Ohw ja, een goede RTA vind ik nog steeds (istieweer) Audiotester
