stem-progje

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

stem-progje

Bericht door Henkjan »

ik ben met m'n dochter samen een xylofoon aan t knutselen, en we lopen er nu tegen aan dat t afstemmen van de lengte van de houtjes zodat ze netjes de juiste tonen weergeven zo op gehoor voor ons niet te doen is. t stemapparaat van m'n gitaar is er ook al niet voor geschikt, maar misschien is er een programma dat geschikt is om een piano oid te stemmen met de PC?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Misschien te simpel gedacht, maar kun je niet gewoon een toongenerator gebruiken om de juiste frequenties te genereren :?:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

tuurlijk, kan ook t keyboard als ref nemen, maar ik wil graag quantitatief meten hoeveel een toon ernaast zit om te zien hoeveel van een latje afgehaald moet worden
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Phoe Henkjan, dat kon nog wel eens lastig worden.
Normaliter, bij het stemmen op het gehoor, krijg je, als twee tonen niet gelijk zijn, een soort zwevend effect te horen. Als of het bij elkaar langs zweefd. Kan ik niet zo goed verwoorden.
Als de twee tonen gelijk gestemd zijn blijft te totale toon gelijkmatig.

Misschien kun je met microfoontjes en een scoop iets bereiken. Maar om af te lezen hoeveel je dan van een houtje af moet halen, dat zie ik niet zo zitten. Misschien es vragen bij een fabrikant. In de buurt van Heerenveen zit een bedrijf met het merk Machistic slagwerk (? ik schrijf het verkeerd, moet ik opzoeken) en daar maken ze ook xylofoons.

Wat voor houtsoort gebruik je er voor?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik begrijp wat je bedoelt, heb vroegâh wel eens een gitaar op t gehoor gestemd.

wat voor hout? omdat t project ineens opkwam hebben we nu als 1e poging maar gepakt en gezaagd wat ik had liggen, en dat is dus MDF :oops: klinkt idd een beetje dof, maar als dit lukt gaan we wel eens wat optimaliseren op klank
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Tja MDF is ook niet voor niets zo mooi voor speakerkasten door zijn hoge interne demping :lol: Kun je beter grenen nemen ozi en marimba's zijn gemaakt van rosewood, althans de oude want tegenwordig zou dat onbetaalbaar zijn.

Toch blijft stemmen op het gehoor het meest praktische. Kun je dat ook gelijk trainen! En anders een RTA misschien? Er zijn er inmiddels zat voorbij gekomen icm met een geluisdskaartje.

Overigens zijn die tikplankjes normaliter hol in het midden aan de onderkant. Daardoor buigen ze beter in het midden en resoneren ze meer. Door meer uithollen gaat de toon omlaag en door inkorten gaat ie weer omhoog.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Overigens zijn die tikplankjes normaliter hol in het midden aan de onderkant. Daardoor buigen ze beter in het midden en resoneren ze meer. Door meer uithollen gaat de toon omlaag en door inkorten gaat ie weer omhoog.
kijk, we zullen de vijl eens pakken....

ennuh, iemand tips voor een simpele RTA? tabel met frequenties en noten erbij en hop.
Toch blijft stemmen op het gehoor het meest praktische.
zal uiteindelijk wel moeten denk ik. misschien dat ik anders daarvoor wat hulp van de conservatorium geschoolde buuv inroep.
marimba's zijn gemaakt van rosewood, althans de oude want tegenwordig zou dat onbetaalbaar zijn.
€30000/m³ bij de AF, dus voor een kleine xylofoon met een 3 oktaven z'n liter netto, oftewel ~50 euri hout. niet goedkoop, maar echt ervan schrikken doe ik nou ook weer niet (een bas-xylofoon wordt natuurlijk een stuk duurder)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Henkjan,

Ga je er ook resonantiebuizen onder hangen? Die moet je dan ook weer stemmen, ben je wel even zoet :P :lol:

Hier trouwen een leuk stukje over Marimba's:

http://www.lafi.org/magazine/articles/marimba.html

Overigens zijn marimba's een standaard onderdeel van een normaal orkest. Het is eigenlijk een alt of basxylofoon.

Ohw ja, een goede RTA vind ik nog steeds (istieweer) Audiotester ;) Maar daar staan geen nootjes bij. Zul je zelf de frequentie van de noten moeten uitrekenen: In een oktaaf zitten 12 noten met een onderlinge afstand (als vehouding) van de 12e machts wortel uit 2. Dat zijn de hele noten + de halve noten. Op een eenvoudige xylofoon zitten dacht ik normaal geen halve noten.
Plaats reactie