Seas 2-weg : Classic 180

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Seas 2-weg : Classic 180

Bericht door rho »

Ik heb dus de knoop doorgehalt en ga i.p.v. een 3-weg een 2-weg systeem bouwen. In dit topic hoop ik af en toe een foto en wat uitleg i.v.m. de vorderingen en/of problemen neer te zetten. Hopelijk bevalt 't zo'n beetje. :)

Eerst even zeggen wat de bedoeling is en welke units ik ga gebruiken.
De bedoeling is dus een compacte staande speaker te bouwen met een deftige laagweergave. Niet dat ik erg luide bas zoek, maar eerder een bas die wat dieper gaat dan m'n huidige speakers. Om dit te bereiken heb ik voor de Seas CA 18 RLY gekozen. Het is een 18cm laag-mid met papieren conus en een high-end korf, die voor lage mechanische verliezen zorgt.
Ik ben zot van Seas tweeters, dus daar moest ik ook eentje uit het gamma weten te zoeken. Ik heb tot nu toe altijd met ferro-fluid gekoelde tweeters gewerkt en ik dacht daar nu eens een einde aan te maken. Dus heb ik de HH's even uit de kast gehaald en wat reviews en metingen opgezocht. Na wat lezen heb ik besloten om voor de NoFerro 800 TV te gaan. De meetcurves zien er echt heel erg goed uit voor een driver van die prijs en de magnetische afscherming zal me toe laten de speakers ook in de woonkamer te gebruiken. (voor de mid-woofer heb ik nog afscherming liggen)

De mid-woofer zal in een 34 liter behuizing komen te zitten. (na simulaties door Ronald met AJ-Horn bleek dit beter te zijn dan de 38 liter die wel goed leek in WinISD) De poort zal een 70mm poort met flares aan zowel binnen als buitenkant zijn.
Ik heb de behuizing ontworpen met een bodem die onder 45 graden staat om staande golven wat te bedwingen.

Kwa x-over punt zoek ik niet iets speciaals uit te doktoren en ga voor een punt ergens rond 2kHz a 2,5Khz.

Eigenlijk wordt dit een super klassieke speaker. Een strakke rechte behuizing, een mid-woofer met papier-conus, een tweeter met geweven dome, zonder ferro-fluid en een klassieke x-over op een veelvuldig gebruikte overgangsfrequentie.
En toch zit er ook aardig wat nieuwe techniek in. Enkele voorbeelden zijn de coating van tweeterdome en papier-conus, de korf van de laag-mid en zijn spreekspoelmateriaal.
Daarom zoek ik dus ook een naam voor het project dat het klassieke wat uitdrukt maar toch aangeeft dat er wat moderne dingen in zitten. Ideeën??

Van zodra ik aan de behuizing ben begonnen komen er zeker foto's hier te staan.
Laatst gewijzigd door rho op zo 05 mar 2006, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Hier alvast enkele pics:

De luidspreker-terminals:
Een beetje luxe mag wel. :)

Afbeelding

De CA 18 RLY:
Ik vind het een mooie unit. Zeer klassiek, maar er is duidelijk aandacht aan afwerking eb bouwkwaliteit besteed en dat spreekt me erg aan.

Afbeelding

Als je de unit langs zij bekijkt zie je dat er alle moeite is gedaan om de luchtweerstand te minimaliseren. Toch ligt Rms niet op een lage waarde. Dit zou aan de spoeldrager kunnen liggen. Die is namelijk van aluminium.

Afbeelding

Je kan hier ook zien dat er gebruikt is gemaakt van dezelfde korf als in de Excel-reeks.
de vuilnisman
Berichten: 123
Lid geworden op: di 31 aug 2004, 12:46

Bericht door de vuilnisman »

Heb je dit project al gezien. Ook met seas en met een waveguide. Ben er zelf ook erg benieuwd naar.
http://www.zaphaudio.com/Waveguidetmm.html
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Nee, had ik nog niet gezien. Ze maken gebruik van de CA 18 RNY i.p.v. de RLY. Gelukkig staan er ook metingen van de RLY in de 6,5" driver test. :)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

En waarom kunnen mensen zich niet aan hun afspraak houden. M'n hout zo tegen het begin van deze week gezaagd zijn.....nog niks van de beste mensen vernomen.... :evil:
Ik ga morgen een keertje langs bij hen en hoop dat ze het hout klaar hebben liggen. Dan kan ik me dit weekend toch nog nuttig bezig houden.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ben dus maar gaan zagen achter m'n MDF. Het resultaat is dat men er onmiddellijk aan begonnen is. :)

Eens alles gezaagd en naar huis getransporteerd was ben ik begonnen met het aantekenen van de bracings en gaten voor de units:
Afbeelding

Het front een keertje recht zetten. Dat geeft een betere indruk van hoe het eindresultaat zou kunnen uitzien.
Afbeelding

Om een idee te geven van hoe het er gaat uit zien heb ik even enkele panelen op z'n plaats gezet. Het onderste deel gaat dienen om het filter in te huisvesten. Plaats genoeg lijkt me.
Afbeelding


Thanks to ImageShack for Free Image Hosting
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

In dat onderste deel zou je denk ik ook nog wel eens een zelfbouw eindtrapje kunnen zetten. Iets voor later es een keer?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

sietse schreef:
In dat onderste deel zou je denk ik ook nog wel eens een zelfbouw eindtrapje kunnen zetten. Iets voor later es een keer?
Ik ben gestopt met zelfbouw electronica. Geen tijd meer voor en dan blijft alles wat liggen en moet je er met tegenzin aan verderdoen terwijl je eigenlijk liever aan een speaker had gewerkt ofzo.

Je moet ergens keuzes maken he. Dus ik heb voor de DIY-speakers gekozen en de versterking zal ik wel overlaten aan mijn nieuwe Rotel. :)

Dit is trouwens ook nog maar een test-kast. De BR komt langs achteren, tussen de 2 bracings in en maakt dan een bocht van 90 graden naar beneden. Ik moet nog ontdekken of de afstand tussen de poort en de bodem die onder 45 graden staat wel groot genoeg is. Het wordt een beetje spelen met poortlengtes en dan hopen dat het ontwerp toch goed genoeg doordacht is. Het zou moeten lukken zo hoor. Maar je weet nooit. Dit is toch het punt waar ik een beetje bang voor ben.
Dat onderste deel zou nog wel eens kunnen veranderen. B.v. in 2 stukken onder 45 graden zodat je eigenlijk een punt hebt die naar onderen wijst. (bedenkt ik me net.)

Ondertussen ben ik lekker aan het lijmen. :)
De bracings hebben mooi afgeronde kantjes gekregen en de gaten voor de speakers zijn uitgezaagd.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Effe de unit passen.
Afbeelding

Rechts kan je ook zien dat de laatste bracing in de klemmen zit. Ik doe het altijd liever stukje per stukje. Dan verschuift er niks en zit alles lekker op z'n plaats.
Ik heb speakers, dus een dagje meer werkt, daar komt het helemaal niet op aan.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Dat gaat er leuk uitzien rho.
Heb je nog iets van deuvels gebruikt?
Laatst gewijzigd door Edo op zo 08 jan 2006, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Leuk project, zo'n lekker klassieke speaker.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Edo schreef:
Dat gaat er leuk uitzien rho.
Heb je nog iets van deuvels gebruikt?
Nee, ik verlijm gewoon zonder deuvels.

Hopelijk komen de tweeters en de bochten voor de BR volgende week binnen. Anders zit ik weer een tijd te wachten.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Hij staat op zich helemaal in elkaar, zonder de units en het filter uiteraard.
De BR-poort past netjes, maar de speaker-terminal is wat minder. Ik had me van freesdiameter vergist en het ding paste dus niet in de hoekjes. Nu heb ik die gewoon haaks moeten uithalen. Gelukkig is dit een testkast en weet ik dat ik dus bij de finale kast erg goed moet opletten wat ik doe.
Afbeelding

Ik heb het idee uit de HH een keertje geprobeerd. De randen van je freeswerk zwart maken met een stift. Dan zie je niet zo goed meer dat de diameter van de verzinking niet 100% juist is.
Afbeelding

Ik kon het niet laten om de mid-bas er een keertje in te plaatsen. Mooie he! :)
Afbeelding

Vanzelfsprekend zou een afgewerkte speaker nog veel beter uitzien. :D
Wat denken jullie van 22mm multiplex?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik vind dat dit er ook wel netjes uitziet.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

sietse schreef:
Ik vind dat dit er ook wel netjes uitziet.
Dankje. :)

Ik vraag me soms af waarom ik zelfs m'n testkastjes zo mooi maak. :lol:
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

rho schreef:
sietse schreef:
Ik vind dat dit er ook wel netjes uitziet.
Ik vraag me soms af waarom ik zelfs m'n testkastjes zo mooi maak. :lol:
Testkastjes? :shock:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ja, ik moet het filter nog ontwikkelen en de afstelling van de BR-poort is ook wat tricky. Als die 2 niet lukken dan moet ik terug naar de ontwerp-tafel.
Daarbij weet ik nog niet hoe die unit het in het middengenied doet. Ik heb 'm eigenlijk enkel als laag aangekocht, maar ik wil 'm nu dus als laag-mid gaan proberen.
Als dat niet lukt voeg ik een middentoner toe.

Dit is dus een testkast. :P
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Oef, sonde, want het ziet er echt fantastisch uit. Als je dat al testkastjes noemt.... WAUW

Wowly
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

rho schreef:
Ja, ik moet het filter nog ontwikkelen en de afstelling van de BR-poort is ook wat tricky. Als die 2 niet lukken dan moet ik terug naar de ontwerp-tafel.
Daarbij weet ik nog niet hoe die unit het in het middengenied doet. Ik heb 'm eigenlijk enkel als laag aangekocht, maar ik wil 'm nu dus als laag-mid gaan proberen.
Als dat niet lukt voeg ik een middentoner toe.

Dit is dus een testkast. :P
Mooi testkastje. Denk dat twee weg wel gaat lukken. Kijkende naar de grafieken van je gebruikte woofer en tweeter kan daar best wel een tweeweg van gemaakt worden.

Ohja, ik zal niet te snel gaan met mijn kasten...haha :)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ja, ik vind 'm eigenlijk ook wel mooi gelukt. Het ging me allemaal redelijk goed af en het resultaat is dan ook mooier dan verwacht.
....alleen jammer dat ik bij het verlijmen geen aandacht heb geschonken aan naden etc. Om 'm echt op en top te krijgen is er heel wat plamuurwerk aan. Dan lijkt me herbeginnen sneller en het geeft denk ik ook meer kans op een perfect eindresultaat.

Ja, Edo, ik moet toch nog even op m'n tweeters en bochten voor m'n poorten wachten. Je zal dus waarschijnlijk wel eerder klaar zijn.

Ik heb de tweeter zo gekozen dat een betrekkelijk laag x-over-punt haalbaar moet zijn. SEAS raad aan niet boven de 2,5Khz te gaan. Ik dacht aan 2,2kHz maar ik zou durven zakken tot 2kHz.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

2....2,5 Khz zat ik ook aan te denken..
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

De curves lijken niet zo heel erg ver door te lopen voor de laag-mid. Daarom wil ik toch niet té kort bij de grens van 2,5kHz zitten met m'n kruising.
Ik dacht nog even aan een eerste orde, maar dat komt toch niet goed denk ik. De amplitude van de laag-mid is nog niet ver genoeg gezakt voor de cone-brake-up intreedt als ik rond ergens tussen 2 en 2,5kHz kruis, vrees ik.
Het zal dus 2de orde worden dan.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ze spelen!!! Welliswaar met het filter van de DD8 van Tony Gee, maar ze kunnen tenminste al inspelen.
Het eerste probleempje ben ik al tegengekomen. (maar goed dat dit een testkast is!!) De BR-poort past waarschijnlijk niet. Zonder de inwendige trompet past ze wel, maar met niet. Er zit een bracing in de weg en dat belet me om de poort (met 90 graden bocht) in de kast te schuiven.
Misschien dat het wel lukt als ik de laag-mid eruit haal en dan de inwendige trompet er zo op schuif.
Maar zonder de inwendige trompet speelt ie ook al lekker.
De diepere bas is goed merkbaar. Ik heb echt al de indruk dat deze speaker net doet wat ik voor ogen had. Nu nog enkele weken/dagen inspelen.
:D

Morgen foto's!!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

rho schreef:
Morgen foto's!!
Nog 42 minuten...dan is het morgen... :)

Leuk hè, zo'n test kast.
Als je er twee klaar hebt kom ik richting Belgie....
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Hier gaan we dan:
Naast z'n kleine, maar oudere broertje
Afbeelding

En in z'n eentje. Staat wel aardig vind ik.
Afbeelding

Een beetje in profiel...mag er ook best wezen.
Afbeelding

De achterkant. Het filter zit nog extern zoals je kan zien. Het is dan ook geen definitief filter.
Afbeelding

Ok, dat was de visuele kant van de zaak. :)

Nu even wat technische/praktische zaakjes.
Ik heb een poging gedaan om de trompet aan de binnenkant er op te steken maar dat is niet gelukt. Reden is dat de poort te dicht bij de interne bodem, die onder 45graden staat, zit.
Ik heb hier dus 2 mogelijke oplossingen. Ofwel kort ik de poort in en probeer ik het zo nog eens. Maar dan zou het kunnen zijn dat de poort te kort wordt. Ik heb nu op enkel het rechte stuk van de poort gerekend, dus de trompet niet meegeteld, en ze zo op de juiste lengte gemaakt.
2de mogelijkheid is dat ik de poort in het definitieve ontwerp iets hoger zet. Een cm of 10 zou ruim voldoende moeten zijn. Visueel is dat minder aantrekkelijk maar het zou wel een probleem oplossen natuurlijk. Moest de poort dan ingekort worden omdat ze nu mogelijk iets te lang is, is het wel een beetje voor niets geweest natuurlijk.
Meetingen zouden in dit geval handig zijn, maar het is niet eenvoudig goede meetingen te doen in huis bij deze lage frequneties.

Wat me verder verbaasde is dat het geluid er flink op vooruit is gegaan nu er wat BAF in de kast zit. Nee, niet in het laag maar in het hoog-midden. (staande golf onderdrukt?)
Maar het vreemdste is nog dat een meeting op de speaker laat zien dat het filter voor de DD8 ook voor deze speaker niet misstaat....en dat deed het ook al niet voor de Besie1....Het magische filter???? :?:

Nu weer effe luisteren.

Ahja, Edo, de bassen zijn nu wel aanwezig, in tegenstelling tot bij de Besie1. En deze tweeter is net zo goed, zoniet beter dan die in de Besie. Nice huh!? :D
Gesloten