Eerst even zeggen wat de bedoeling is en welke units ik ga gebruiken.
De bedoeling is dus een compacte staande speaker te bouwen met een deftige laagweergave. Niet dat ik erg luide bas zoek, maar eerder een bas die wat dieper gaat dan m'n huidige speakers. Om dit te bereiken heb ik voor de Seas CA 18 RLY gekozen. Het is een 18cm laag-mid met papieren conus en een high-end korf, die voor lage mechanische verliezen zorgt.
Ik ben zot van Seas tweeters, dus daar moest ik ook eentje uit het gamma weten te zoeken. Ik heb tot nu toe altijd met ferro-fluid gekoelde tweeters gewerkt en ik dacht daar nu eens een einde aan te maken. Dus heb ik de HH's even uit de kast gehaald en wat reviews en metingen opgezocht. Na wat lezen heb ik besloten om voor de NoFerro 800 TV te gaan. De meetcurves zien er echt heel erg goed uit voor een driver van die prijs en de magnetische afscherming zal me toe laten de speakers ook in de woonkamer te gebruiken. (voor de mid-woofer heb ik nog afscherming liggen)
De mid-woofer zal in een 34 liter behuizing komen te zitten. (na simulaties door Ronald met AJ-Horn bleek dit beter te zijn dan de 38 liter die wel goed leek in WinISD) De poort zal een 70mm poort met flares aan zowel binnen als buitenkant zijn.
Ik heb de behuizing ontworpen met een bodem die onder 45 graden staat om staande golven wat te bedwingen.
Kwa x-over punt zoek ik niet iets speciaals uit te doktoren en ga voor een punt ergens rond 2kHz a 2,5Khz.
Eigenlijk wordt dit een super klassieke speaker. Een strakke rechte behuizing, een mid-woofer met papier-conus, een tweeter met geweven dome, zonder ferro-fluid en een klassieke x-over op een veelvuldig gebruikte overgangsfrequentie.
En toch zit er ook aardig wat nieuwe techniek in. Enkele voorbeelden zijn de coating van tweeterdome en papier-conus, de korf van de laag-mid en zijn spreekspoelmateriaal.
Daarom zoek ik dus ook een naam voor het project dat het klassieke wat uitdrukt maar toch aangeeft dat er wat moderne dingen in zitten. Ideeën??
Van zodra ik aan de behuizing ben begonnen komen er zeker foto's hier te staan.