Avalon Sentinel Apocalypsia project: speakerkeuze?..

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Martijn H

Bericht door Martijn H »

Geenius schreef:
Met een Mms van 101 gram en een Bl van 9,3 geeft een teleurstellende acceleratie factor van slechts 92 :shock: (en dat voor een 8" woofer!!! - zelfs mijn 21" woofertjes scoren beter). Scanspeak noemt het niet voor niets een subwoofer. Ik zou in beide gevallen de 22W8857T00 aanraden. :wink:
Jaa naar dat membraan gewicht keek ik ook al :lol:

21" is te groot in 50 liter en om toch laag te kunnen gaan hang ik een beetje aan de W23 die in een kleine, gesloten, kast goed presteerd. De kast heeft voor het laag niet meer dan 50 liter :x Wanneer ik de C89 gebruik heb ik al veel meer vrijheid wat betreft crossovers. Tot 150 Hz zou de W23 nog aardig werken.

En inderdaad zal een echte woofer ipv een subwoofer beter werken, maar dan zit ik vast aan kleinere formaten drivers met minder dynamische eigenschappen in het sublaag.

Met een Vas van 89 liter zou de 22W8857T00 inderdaad goed kunnen scoren in een 50 liter kast. Maar de parameters lijken dan gunstiger te zijn voor een BR, of zit ik ernaast?
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Je zou een 2,5-weg kunnen maken met de C89. De papieren 22W8851T00 doet het mooi in een gesloten kast van 30 liter, Qtc = 0,5 en fc = 44Hz. De aluminium 22W8857T00 heeft dan 57 liter nodig en geeft een fc = 37Hz.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Geenius schreef:
Je zou een 2,5-weg kunnen maken met de C89. De papieren 22W8851T00 doet het mooi in een gesloten kast van 30 liter, Qtc = 0,5 en fc = 44Hz. De aluminium 22W8857T00 heeft dan 57 liter nodig en geeft een fc = 37Hz.
Ik heb inderdaad getwijfeld tussen de door jou genoemde units en ondanks dat ik andere drivers gebruik dank ik jullie toch voor de adviesen. DIY FREAK heeft me goede links gegeven naar sites waar units getest worden. o.a. scanspeak en Seas excell en C95 accuton. De W22 komt er als absolute winnaar uit.

Ik heb vandaag de volgende luidsprekers gekocht:

C89 en C12 van Accuton

W22 (8,5" van seas excell)

Dit komt in een mooie redelijk kleine 3 weg (vloerstaander). De W22 van accuton heeft dan misschien minder kracht onder de 40 Hz, maar geeft een mooier mid dan de scanspeaks en is 100 euri cheaper :lol: ..

Deze speakers worden ondersteund door een apparte subwoofer:

2 keer de W26 in een gesloten kast (+/-150liter)met waarschijnlijk een hypex D 4.0 subwoofermodule. Deze bouw ik naderhand

De kasten zijn al deels gezaagd en als er belangstelling voor is wil ik wel foto's plaatsen. :lol:

Is het verstandig om dat in een nieuw topic te doen of kan ik hier verder?

groetjes Montana
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Geenius schreef:
Met een Mms van 101 gram en een Bl van 9,3 geeft een teleurstellende acceleratie factor van slechts 92 :shock: (en dat voor een 8" woofer!!! - zelfs mijn 21" woofertjes scoren beter). Scanspeak noemt het niet voor niets een subwoofer. Ik zou in beide gevallen de 22W8857T00 aanraden. :wink:
De acceleratiefactor lijkt een belangrijke factor voor de snelheid, alleen dat is totaal niet het geval. Lees het volgende artikel anders eens: http://www.adireaudio.com/Files/TechPap ... rSpeed.pdf

Conclusie is dat de enige echt relevante parameter voor snelheid de inductie is. Hoe lager hoe beter. En dit is ook hartstikke logisch want een lage inductie maakt de unit breedbandiger. Een faraday ring verlaagt dus niet alleen de vervorming maar maakt de unit ook nog sneller.

Wel wordt op een gegeven moment de massa ook belangrijk, bij hoge frequenties. Dit staat niet in het artikel maar heeft te maken met de akoestische impedantie die in combinatie met de membraanmassa het effect van een eerste orde laagdoorlaatfilter geeft.

Vandaar dat alle luidsprekers op een gegeven moment met 12 dB/oct beginnen af te vallen.
- 6 dB/oct door de spreekspoel inductie in combinatie met zijn serieweerstand
- 6 dB/oct door de membraanmassa in combinatie met de akoestische impedantie (die op zijn beurt afhankelijk is van het membraanoppervlak).

De kantelpunten liggen verschillend maar op een gegeven moment valt dus elke dynamische luidspreker 12 dB/oct af. Zelfs als de konus niet zou opbreken. Bundelen stelt dit afvallen uit naar hogere frequenties dan je zou verwachten als je dit allemaal gaat berekenen. Maar op een gegeven moment stort de hele respons nog veel harder dan 12 dB/oct in elkaar door het opbreken van de konus.

Bottom-line: je hoeft alleen maar naar de respons te kijken. Als die tot 1 kHz goed is en zeer glad verloopt (geen resonanties) dan is de woofer gewoon hartstikke snel, sub of niet. Als je dan ook nog een woofer kiest met zeer lage vervorming, dan weet je dat hij ook zeer dynamisch kan reageren en een grote uitslag kan maken zonder compressie. Dat ie dus die gladde en ver doorlopende respons kan handhaven bij grote uitschieters in het signaal.

P.S. de keuze voor de W22 als laagmidden is de beste die je kan maken Montana, mijn complimenten :wink:
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ik denk dat het makkelijk is om van mijn nieuwe project plaatjes en dergelijke in een nieuw topic te zetten bij: "zelfbouw luidsprekers algemeen" :)

Mazllss
Plaats reactie