Geenius schreef:Met een Mms van 101 gram en een Bl van 9,3 geeft een teleurstellende acceleratie factor van slechts 92

(en dat voor een 8" woofer!!! - zelfs mijn 21" woofertjes scoren beter). Scanspeak noemt het niet voor niets een subwoofer. Ik zou in beide gevallen de 22W8857T00 aanraden.

De acceleratiefactor lijkt een belangrijke factor voor de snelheid, alleen dat is totaal niet het geval. Lees het volgende artikel anders eens:
http://www.adireaudio.com/Files/TechPap ... rSpeed.pdf
Conclusie is dat de enige echt relevante parameter voor snelheid de inductie is. Hoe lager hoe beter. En dit is ook hartstikke logisch want een lage inductie maakt de unit breedbandiger. Een faraday ring verlaagt dus niet alleen de vervorming maar maakt de unit ook nog sneller.
Wel wordt op een gegeven moment de massa ook belangrijk, bij hoge frequenties. Dit staat niet in het artikel maar heeft te maken met de akoestische impedantie die in combinatie met de membraanmassa het effect van een eerste orde laagdoorlaatfilter geeft.
Vandaar dat alle luidsprekers op een gegeven moment met 12 dB/oct beginnen af te vallen.
- 6 dB/oct door de spreekspoel inductie in combinatie met zijn serieweerstand
- 6 dB/oct door de membraanmassa in combinatie met de akoestische impedantie (die op zijn beurt afhankelijk is van het membraanoppervlak).
De kantelpunten liggen verschillend maar op een gegeven moment valt dus elke dynamische luidspreker 12 dB/oct af. Zelfs als de konus niet zou opbreken. Bundelen stelt dit afvallen uit naar hogere frequenties dan je zou verwachten als je dit allemaal gaat berekenen. Maar op een gegeven moment stort de hele respons nog veel harder dan 12 dB/oct in elkaar door het opbreken van de konus.
Bottom-line: je hoeft alleen maar naar de respons te kijken. Als die tot 1 kHz goed is en zeer glad verloopt (geen resonanties) dan is de woofer gewoon hartstikke snel, sub of niet. Als je dan ook nog een woofer kiest met zeer lage vervorming, dan weet je dat hij ook zeer dynamisch kan reageren en een grote uitslag kan maken zonder compressie. Dat ie dus die gladde en ver doorlopende respons kan handhaven bij grote uitschieters in het signaal.
P.S. de keuze voor de W22 als laagmidden is de beste die je kan maken Montana, mijn complimenten