Thorens 166 op de kop getikt

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Thorens 166 op de kop getikt

Bericht door fireman »

Heb sinds vanochtend, net als RHO, een Thorens 166 op de kop getikt. Voor niet al te veel. Ik heb 'm gelijk even aangesloten en geluisterd of er daadwerkelijk nog leven/geluid in zat. en jawel hij doet het heel mooi. Echter volgens mij niet helemaal zoals het perfect zal moeten. Ik heb even gekeken naar de overbrenging. motortje->snaar. daar zit zo'n creme witte pion die de snaar aandrijft en net daarnaast zit een metaal armpje die de snaar naar de bovenkant of naar de onderkant manoeuvreerd. (33/45) maar nu bij het naar boven gaan (45) blijft de snaar half hangen. En volgens mij moet 'ie vlak op het bovenste nokkie liggen. Is dat een symptoon van een slappe snaar? Ja of niet en hoe kan ik dit voorkomen?

Hoe kan je checken of de snaar uitgerekt is. En als de snaar niet meer goed is. Waar haal ik een juiste goede snaar voor deze Thorens 166?

Ook zit er wat sluiting denk ik in de twee tulp stekkertjes die in mijn phono amp gaan want ik krijg er een brom op. Die zal ik effe vervangen. Dat zijn de kosten niet.

En wat is het als de draaitafel "traag" opstart? Ik ben misschien verwend met een technics SL1200 MK II. Start die technics echt snel op tov mijn oude Thorens 166? (moet ik mee leven volgens het topic van RHO)

Hier een paar plaatjes van de Thorens overbrenging.

Afbeelding
33 toeren zit 'ie goed

Afbeelding
45 toeren zit 'ie scheef.

Afbeelding
Zo hoort 'ie volgens mij te zitten bij 45 toeren.

Afbeelding

Zo ziet 'ie er helemaal uit. Kunnen jullie iets uit het serie nr. halen? Leeftijd of exacte type?

Nog een paar andere vraagjes:

En wat is het als de draaitafel "traag" opstart? Ik ben misschien verwend met een technics SL1200 MK II. Start die technics echt snel op tov mijn oude Thorens 166?


Heeft mijn Thorens TD166 een MM of een MC element? Kan ik dat ergens van afleiden?

er zit een SHURE HI-TRACK M95ED element bij. Is dat MM of MC?

Zoals jullie misschien zien op die laatste foto. Hoort er geen puck oid bij. Want nu moet ik die rubbermat ongeveer in het midden leggen. De plaat wordt toch wel gecentreerd door dat pinnetje in het midden.

En weten jullie misschien zaken waar ze onderdelen verkopen van deze platen spelers? (Regio Rotterdam)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Als eerste een link waar heel veel Thorens info is te vinden.
Het kan geen kwaad om de creme witte pion schoon te maken, daarnaast is het niet onverstandig om de snaar te vervangen (ik heb alleen geen idee waar je die kunt kopen).
Wat het trage opstarten betreft ... je hebt vast wel gemerkt hoe zwaar het plateau is! dat arme snaatje moet het geheel helemaal in z'n eentje in beweging brengen, een klein zetje doet wonderen.
Volgens mij hoort er origineel een aluminium puck in het midden die verend gemonteerd is, zodra er een 12 inch opgelegd wordt, veert hij naar beneden.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Thorens 166 op de kop getikt

Bericht door SARK »

fireman schreef:
En wat is het als de draaitafel "traag" opstart? Ik ben misschien verwend met een technics SL1200 MK II. Start die technics echt snel op tov mijn oude Thorens 166? (moet ik mee leven volgens het topic van RHO)
Het is ook niet eerlijk om de opstart snelheid te vergelijken met een van de snelste snelstarters :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Thorens 166 op de kop getikt

Bericht door Henkjan »

fireman schreef:
Waar haal ik een juiste goede snaar voor deze Thorens 166?

Ook zit er wat sluiting denk ik in de twee tulp stekkertjes die in mijn phono amp gaan want ik krijg er een brom op.

En weten jullie misschien zaken waar ze onderdelen verkopen van deze platen spelers? (Regio Rotterdam)
om met de 1e en 3e vraag te beginnen: probeer Hobo hifi eens.

en die brom: heb je wel het aarde snoertje aangesloten?
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Thorens 166 op de kop getikt

Bericht door fireman »

Henkjan schreef:
fireman schreef:
Waar haal ik een juiste goede snaar voor deze Thorens 166?

Ook zit er wat sluiting denk ik in de twee tulp stekkertjes die in mijn phono amp gaan want ik krijg er een brom op.

En weten jullie misschien zaken waar ze onderdelen verkopen van deze platen spelers? (Regio Rotterdam)
om met de 1e en 3e vraag te beginnen: probeer Hobo hifi eens.

en die brom: heb je wel het aarde snoertje aangesloten?
Ik zie geen aard snoertje zitten. Maar het moet haast wel in de tulpstekkers zitten want als ik er tegen aan tik of het snoer beweeg dan gaat die brom aan of uit.

Kan ook zijn dat 'ie intern aan de massa is gemaakt. Zie je het massa draadje niet eens apart.
priens
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 10:40

Bericht door priens »

:shock: :shock: Is dit een goeie platenspeler dan?? Want zo'n ding hebben m'n ouders ook nog in de woonkamer staan!
Je gaat me toch niet vertellen dat m'n ouders verstand van muziek hebben hè? :wink:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

priens schreef:
:shock: :shock: Is dit een goeie platenspeler dan?? Want zo'n ding hebben m'n ouders ook nog in de woonkamer staan!
Je gaat me toch niet vertellen dat m'n ouders verstand van muziek hebben hè? :wink:
Wat is een goeie platenspeler :?: :!:
Het gaat vooral om een goeie combinatie van;
kast :arrow: plateau :arrow: arm :arrow: element :arrow: geld :D
De Thorens spelers hebben (over het algemeen) redelijk goeie plateaus, lekker zwaar. Over de armen ben ik niet zo te spreken, ik vind het een beetje fragiele dingetjes (een mooie SME er op vinnik mooier).
Als je van plan bent platen te gaan afspelen dan is het zeker de moeite waard om de Thorens alvast in te pikken.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Men praat altijd maar over die arm Maar voor mij is een arm een arm. Wat maakt een arm nou zo speciaal?

De naald moet met een bepaalde druk op de plaat gedrukt worden en als die druk goed is dan maakt dat tch niet uit of een arm dik/dun of krom is? Als de naald maar goed op de plaat komt en dus ook in de groef.

Wie kan mij daar meer over vertellen?
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Een arm is zeker geen arm...het verschil zit 'm in het gewicht (massa) van een arm. Samen met de compliantie (steifheid van de ophanging van de naald) van het element zal het geheel resonantiefrequenties hebben. En dit moet je wel afstemmen op elkaar.
Hoe dat precies is z'n werk gaat weet ik ook niet meer, ik heb m'n Thorens 125 alweer jaren geleden verkocht..
Rob.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

er zit een SHURE HI-TRACK M95ED element bij. Is dat MM of MC?
Hoi Bertje

Shure M95ED is een MM element..
Hoe is de toestand van de naald ???

Het gele pennetje is de aandrijfas zo te zien
is die gehoorlijk smerig advies: schoonmaken

Er is genoeg info over dt's, armen en elementen te vinden

Hier een begin

http://shopping.netsuite.com/s.nl/c.ACC ... ory.380/.f

http://www.platenspeler.com
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoi Fireman

Als de snaar niet omhoog gaat van 33 naar 45 is de snaar aan z'n einde. Nieuwe kopen.
Versnellings wieltje wel schoonmaken.
Het plateau is ca 3 kg. Dus het duurt een paar seconden voor ie op toeren is.
Een minuut is te lang. dan is er iets aan de hand.
De lagering van het plateau ook even schoon maken en opnieuw smeren met dunne olie. Naaimachine olie of zo.
Het motortje kan waarschijnlijk ook wel een drupje gebruiken na al die jaren.
De arm doet het wel, maar er waren vroeger mogelijkheden om er een andere op te zetten. Of dat nog zo is weet ik niet.Hangt van je budget af en ik heb mijn twijfels of het prijs-kwaliteit wat opleverd. Moet iedereen maar zelf over beslissen.
Zo zit het ook met elementen. Denon schijnt wel goeie te hebben voor een min of meer redelijke prijs. Zit daar zelf nog over te dubben.

Veel plezier met je koopje. :D
Henri1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 22 dec 2004, 18:34
Locatie: Limburg België

Bericht door Henri1 »

Over verbeteringen aan Thorens platenspelers is er genoeg info te vinden.
Die link Analog Department geeft heel veel info.

Ik heb zelf vorig jaar een tweedehands Thorens TD160 MK2 gekocht en er heel wat aan veranderd.
De volledige massa herbekeken. Die mag namelijk nergens in verbinding staan met een van de signaaldraden en volledig apart naar de massa van de versterker gevoerd worden.

Ook heb ik mijn speler voorzien van goede cinch-uitgangen, vandaar gaat het verder naar de versterker met een fatsoenlijke interlink.

Verder haalde ik de originele bodemplaat eruit en verving deze voor een 18 mm MDF exemplaar voorzien van een zestal gaten met diameter 30mm.

Wat er nu nog aan de orde is ?
Zorgen dat er een goed MW element op komt te zitten en de hele draaitafel opnieuw volledig afstellen.

Een hobby in een hobby is het :shock:
Headshell
In memoriam †
Berichten: 15
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 11:07

Bericht door Headshell »

Hee Henri,
Leuk om weer eens wat van je te horen.

Ik had eigenlijk het idee dat je wel ergens zo'n mooie Goldring zou hebben gekocht. Waar heb je intussen je vinyl dan mee afgespeeld? Wat voor mat heb je trouwens in gebruik? En die spikes, ben je daar al verder mee? Heb je nog iets aan demping gedaan ergens?

Hoe stel je het azymuth trouwens in bij zo'n mooie MkII- arm? Heb je al een goeie vinyl- dealer in de buurt gevonden?
Jan.
Henri1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 22 dec 2004, 18:34
Locatie: Limburg België

Bericht door Henri1 »

Headshell schreef:
Ik had eigenlijk het idee dat je wel ergens zo'n mooie Goldring zou hebben gekocht.
Die Goldring is er nog niet van gekomen Jan. Probleem is dat ik graag zou hebben dat de tafel en arm optimaal zouden worden afgeregeld. Een handelaar die daarvoor genoeg vertrouwen heeft woont hier een pokke-eind vandaan.
Headshell schreef:
Waar heb je intussen je vinyl dan mee afgespeeld?
Met het element dat erin zat. Er staat "Dual" op maar het ziet eruit als een Ortofon.
Headshell schreef:
Wat voor mat heb je trouwens in gebruik? En die spikes, ben je daar al verder mee? Heb je nog iets aan demping gedaan ergens?
Ook de mat is nog origineel.
Ik heb een techniche tekening gemaakt, volledig uitgewerkt in detail.
Als ik zelf een draaibank had waren die allang klaar.
Ik heb me door Mr De Jong laten vertellen dat je door demping met bitumen de ziel uit je speler haalt. Hij had het iver een houten balkje te plaatsen onder het geveerde gedeelte van de platenspeler.
Headshell schreef:
Hoe stel je het azymuth trouwens in bij zo'n mooie MkII- arm? Heb je al een goeie vinyl- dealer in de buurt gevonden?
Jan.
Zoals ik al zei heb ik wat regelingen betreft nog niets veranderd of aangepast. De speler speelt heel mooi maar zowel tafel als arm verdient een beter element.

Henri
Headshell
In memoriam †
Berichten: 15
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 11:07

Bericht door Headshell »

Het element is dan een kloon van de OM 10. Is wel een aardig element. maar niet erg verfijnd. Past wel erg goed bij de arm, mechanisch gezien.

Voor de mat zou je iets kunnen kopen wat ze ladebodembekleding noemen: weelsel gedrenkt in een soort kunstrubber. Geeft mi. een prima effect. Moet je alleen niet een Lp een nacht op laten liggen. Want dan krijg je een soort aanslag op je LP.

Het balkje, zit dat tussen het plateaulager en het armlager? Dat lijkt me een prima modificatie. Is eigenlijk ook al een soort demping. Hout dempt ook wel. Maar zo'n balkje maakt dat er geen beweging in het subchassis zit . En dat lijkt me gunstig.

Demping kan je overigens ook met andere dingen dan met bitumen doen, als je denkt dat de klank bitumen fout zal uitvallen. Je kan ook met een laag hardhout dempen. Of met multiplex. Of met siliconenkit.
Jan.
Henri1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 22 dec 2004, 18:34
Locatie: Limburg België

Bericht door Henri1 »

Headshell schreef:
Het element is dan een kloon van de OM 10. Is wel een aardig element. maar niet erg verfijnd. Past wel erg goed bij de arm, mechanisch gezien.
Jan.
Ik denk dat het inderdaad om ee OM10 gaat.

Die Eroica LX charmeert me geweldig.
Alleen iemand vinden die hem piekfijn kan monteren en afstellen he.

Misschien in de lente toch de trip naar Sneek doen ?

PS of in de winter tijdens een vorstperiode, kan ik gelijk de Eflstedentocht meerijden.

Henri
Headshell
In memoriam †
Berichten: 15
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 11:07

Bericht door Headshell »

Je kunt je een reis besparen door de speler eerst op te sturen en hem een paar weken later te gaan terug- halen. Alleen is er een kans dat je door de transportmaatregelen de afregeling weer teniet doet. Want prepareren voor transport vergt al de nodige ingrepen.

Je zou in het zuiden een expert moeten vinden. Of een mede- hobbyist die de afregeling bij je thuis wil uitvoeren. Gat in de markt misschien....?
Jan.
Henri1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 22 dec 2004, 18:34
Locatie: Limburg België

Bericht door Henri1 »

Headshell schreef:
Je kunt je een reis besparen door de speler eerst op te sturen en hem een paar weken later te gaan terug- halen. Alleen is er een kans dat je door de transportmaatregelen de afregeling weer teniet doet. Want prepareren voor transport vergt al de nodige ingrepen.

Je zou in het zuiden een expert moeten vinden. Of een mede- hobbyist die de afregeling bij je thuis wil uitvoeren. Gat in de markt misschien....?
Jan.
Misschien is dat iets om een Topic over te openen ?

Waar woonde jij alweer Jan ? :P :arrow:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Staat mij iets bij dat een OM10 in een TD166 niet zo goed past. De OM10 is een vrij hoog element, hoger dan normaal. De arm is dacht ik niet ver genoeg omhoog te te krijgen om de verticale aftasthoek goed te krijgen. Een kennis kreeg het iig lang geleden niet goed met een OM10 in zijn TD160.

In het Thorens TP10 koolstofarmpje past hij iig ook niet.
Plaats reactie