Desolderen...
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Leeuwarden
Desolderen...
Ik was laatst even bezig een paar componenten te desolderen en daarbij had ik wat problemen om de componenten los te krijgen en alle soldeer uit het overgebleven gaatje te krijgen zodat het nieuwe component er weer in kon.
Mijn werkwijze was met desoldeerlitze. Litze op het te desolderen pootje, bout erop, tin wordt weggezogen in de litze.
Volgens mij doe ik het goed. Maar kan het misschien nog beter?
Ik heb nog iets van 80 onderdelen die ik moet desolderen dus als er een eenvoudige manier is houd ik mij aanbevolen.
Jan
Mijn werkwijze was met desoldeerlitze. Litze op het te desolderen pootje, bout erop, tin wordt weggezogen in de litze.
Volgens mij doe ik het goed. Maar kan het misschien nog beter?
Ik heb nog iets van 80 onderdelen die ik moet desolderen dus als er een eenvoudige manier is houd ik mij aanbevolen.
Jan
Desolderen van doorgemetaliseerde printen is idd en ramp. Ik doe het meestal zo: Knip alle pootjes los en haal een voor een de draadjes uit de print. Daarna blaas ik met perslucht de gaatjes schoon, na met de bout weer verhit te hebben natuurlijk. En daarna reinigen met isoprop alcol of methylenechloride (dat laastste werkt erg goed).
Met desoldeerlitze gaat ook wel maar het gat moet wel in 1 keer leeggezogen worden. Er blijven altijd miniscule restjes tin achter waardoor een pootje toch vast blijt zitten. Beetje heen en weer wrikken met de boutpunt helpt dan soms ook wel eens. Maar elegant is het niet en de print kan er door beschadigen.
Met desoldeerlitze gaat ook wel maar het gat moet wel in 1 keer leeggezogen worden. Er blijven altijd miniscule restjes tin achter waardoor een pootje toch vast blijt zitten. Beetje heen en weer wrikken met de boutpunt helpt dan soms ook wel eens. Maar elegant is het niet en de print kan er door beschadigen.
- Leeuwarden
- Leeuwarden
- SSassen
- Contacteer:
Heb ik toch nog een snellere methode, de verfafbrander op laag vermogen erop (+/- 250C), verwarmen totdat 't tin begint te glanzen en dan een stevige tik geven op tafel en de onderdelen vallen er zo uit.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Contacteer:
Werkt alleen niet met machinaal bestukte printen waar de pootjes van de weerstanden en condensatoren enigszins omgezet zijn, ook bij DIL ic's is dan meestal nog wel enig wrikwerk nodigdeepspace schreef:Bij dat laatste kan ik me aansluiten. Werkt btw ook perfect om BGA componentjes van prints af te halen. Let wel op dat er niet meer vanaf valt dan nodig is