Desolderen...

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Leeuwarden

Desolderen...

Bericht door Leeuwarden »

Ik was laatst even bezig een paar componenten te desolderen en daarbij had ik wat problemen om de componenten los te krijgen en alle soldeer uit het overgebleven gaatje te krijgen zodat het nieuwe component er weer in kon.

Mijn werkwijze was met desoldeerlitze. Litze op het te desolderen pootje, bout erop, tin wordt weggezogen in de litze.

Volgens mij doe ik het goed. Maar kan het misschien nog beter?
Ik heb nog iets van 80 onderdelen die ik moet desolderen dus als er een eenvoudige manier is houd ik mij aanbevolen.

Jan
JuuL

Bericht door JuuL »

litze werkt -vind ik- wel het mooiste.

Afbeelding
Je kunt ook een desoldeerpompje gebruiken, dat is voor dat doel misschien wel het mooiste.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Desolderen van doorgemetaliseerde printen is idd en ramp. Ik doe het meestal zo: Knip alle pootjes los en haal een voor een de draadjes uit de print. Daarna blaas ik met perslucht de gaatjes schoon, na met de bout weer verhit te hebben natuurlijk. En daarna reinigen met isoprop alcol of methylenechloride (dat laastste werkt erg goed).

Met desoldeerlitze gaat ook wel maar het gat moet wel in 1 keer leeggezogen worden. Er blijven altijd miniscule restjes tin achter waardoor een pootje toch vast blijt zitten. Beetje heen en weer wrikken met de boutpunt helpt dan soms ook wel eens. Maar elegant is het niet en de print kan er door beschadigen.
Leeuwarden

Desoldeerpompje heb ik ook. Mijn ervaring is dat dat goed werkt bij wat grotere componenten...
Leeuwarden

Ah kijk! Het was inderdaad een doorgemetaliseerde print. Dat had ik nog niet eerder gedaan.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Heb ik toch nog een snellere methode, de verfafbrander op laag vermogen erop (+/- 250C), verwarmen totdat 't tin begint te glanzen en dan een stevige tik geven op tafel en de onderdelen vallen er zo uit.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Bij dat laatste kan ik me aansluiten. Werkt btw ook perfect om BGA componentjes van prints af te halen. Let wel op dat er niet meer vanaf valt dan nodig is ;)
JuuL

Bericht door JuuL »

Handige tip! Ik zal hem ook onthouden 8)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

deepspace schreef:
Bij dat laatste kan ik me aansluiten. Werkt btw ook perfect om BGA componentjes van prints af te halen. Let wel op dat er niet meer vanaf valt dan nodig is ;)
Werkt alleen niet met machinaal bestukte printen waar de pootjes van de weerstanden en condensatoren enigszins omgezet zijn, ook bij DIL ic's is dan meestal nog wel enig wrikwerk nodig ;)
JuuL

Bericht door JuuL »

één keer moeten doen bij zo'n thomson modem, met een 50W boutje man wat wordt je daar chagerijnig van :evil:
Laatst gewijzigd door JuuL op ma 02 jan 2006, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
teacher

Bericht door teacher »

Laat mij raden, de voedings condensatoren?

Ik gebruik idd een combinatie van litze, geduld, tangetje en verbrand vingers.... :roll:
JuuL

Bericht door JuuL »

teacher schreef:
Laat mij raden, de voedings condensatoren?
:D Bekent probleem ;)
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”