Nieuw zelfbouwproject: MonoBill van Triodedick

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Markinton
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 16:24
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Nieuw zelfbouwproject: MonoBill van Triodedick

Bericht door Markinton »

Ik ben momenteel bezig met een nieuw zelfbouw project; de MonoBill dual-mono KT88 Push-Pull buizen eindversterker. Het ontwerp is van Triodedick.

Afbeelding
Origineel van Triodedick

Zie mijn website voor meer details http://members.home.nl/ton.van.der.mark/MonoBill.htm.

Ik zal een fotoverslag van de bouw van dit project plaatsen, ik ben momenteel op de bestelde trafoset aan het wachten.

Deze versterker komt ipv de Little Ceasar dual-mono 300B Single Ended triode eindversterkers. Die waren niet in staat om mijn nieuwe Scan-Speak Reference Monitoren aan te sturen.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

hoi markinton,
uw verslag zal met argusogen gevolgd worden
veel succes
audioot
Markinton
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 16:24
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Bericht door Markinton »

Allereerst de beste wensen en dat het een audiofiel jaar mag worden.

Alle spullen zijn binnen. Hier zijn de eerste foto's van de blank eiken behuizing (23x45x11cm).

Afbeelding

De chassisplaten dienen nog te worden afgebraamd. Daarna met 400 waterproof schuurpapier schuren en dan de primer erop.

Afbeelding

Morgen worden de chassis platen gespoten.
maxdepax
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 18:39

Bericht door maxdepax »

over trafoos gesproken... iedereen neemt zo een ae blok uit schagen doch in vergelijk met de ringkern valt de kwaliteit mij tegen.... heb een 300b met die AE-ees gebouwd doch nooit meer....
is er ook buiten de grenzen geen goed ringkern audio leverancier.
Markinton
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 16:24
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Bericht door Markinton »

maxdepax schreef:
over trafoos gesproken... iedereen neemt zo een ae blok uit schagen doch in vergelijk met de ringkern valt de kwaliteit mij tegen.... heb een 300b met die AE-ees gebouwd doch nooit meer....
is er ook buiten de grenzen geen goed ringkern audio leverancier.
Nou, ik heb de laatste 5 jaar diverse versterkers met trafo's van AE gebouwd, ik ben hier altijd zeer tevreden over geweest. Een Elector voorversterker, de Cleo 4/Scratch voorversterker, de KT88PP eindversterker en de Little Ceasar 300B SE (triodedick). Ze klonken allemaal geweldig en zijn zeer stabiel. Ik heb voldoende andere veel duurdere solid state en buizen versterkers gehoord. Ze kunnen de concurentie absoluut aan, zeker gezien hun prijs/kwaliteit verhouding.

Wat viel je dan tegen aan de kwaliteit als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ziet er netjes uit, en redelijk simpel in elkaar te zetten ook!

Mag ik vragen wat zo'n setje ongeveer kost?


Btw, trekt het je niet aan, maar een website met comic sans vind ik echt [-X Nouja, ik vind alles met comic sans not done, zeker als het over een serieus onderwerp gaat als een amp ;)
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

hoi markinton,
allereerst natuurlijk de beste wensen voor jou en je famillie en gruwelijk veel zelfbouwgenot
wat die andere meneer zij over AE kan ik ook niet bijtreden want tot nu toe ben ik tevreden over will blaauw zijn producten en neem de goliath ondanks het prijskaartje toch nog in overweging(dick komt met een nieuwere versie ,hopelijk wacht ie niet te lang)maar ja de brave borst heeft het zo druk met zijn beroepsaktiviteiten
ben zeer geinteresseerd naar uw projekt en wens je in alle geval veel succes
mvg
audioot
Markinton
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 16:24
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Bericht door Markinton »

Enkele foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wat ontzettend mooi zeg!!!!

Ik zou er zelf ook graag een bouwen, maar heb denk ik niet genoeg verstand van electronica om er een te bouwen. Een ucd versterker van hypex aan elkaar knopen ging nog wel, maar dit...... :oops:

erg leuk dat je de foto's post, vind het leuk om te volgen, misschien steek ik er nog wel wat van op!
ik hoop dat je ook het solderen/bedrdaden en aftellen laat zien!

succes met de verdere bouw!

Wowly
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Een buizenversterker hoeft helemaal niet zoveel moeilijker te zijn dan zo'n UcD hoor. Maarje moet wel een schema kunnen lezen, en weten dat de hoogspanning in een buizenversterker gevaarlijk kan zijn.

@markinton: Waarvoor dienen die potmeters tussen de eindbuizen? Voor de bias? En waar haal je die montagenippels? Ze zijn erg netjes weggewerkt zo, en toch makkelijk gemonteerd.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

hoi markinton,
is er geen mogelijkheid om voedingstrafo ook in een doosje te stoppen zoals de UGT?
overigens prrracht werk en veel succes
mvg
audioot
Markinton
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 16:24
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Bericht door Markinton »

audioot schreef:
hoi markinton,
is er geen mogelijkheid om voedingstrafo ook in een doosje te stoppen zoals de UGT?
overigens prrracht werk en veel succes
mvg
audioot
Ja hoor, de voedingstrafo komt ook onder zo'n identieke kap als de uitgangstrafo. Maar ik zal toch eerst de draden moeten solderen nietwaar.
De C-core UGT is ingegoten in de kap, daarvoor zit hij al er op (en voor te kijken hoe het uitziet).
Markinton
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 16:24
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Bericht door Markinton »

daniel schreef:
Een buizenversterker hoeft helemaal niet zoveel moeilijker te zijn dan zo'n UcD hoor. Maarje moet wel een schema kunnen lezen, en weten dat de hoogspanning in een buizenversterker gevaarlijk kan zijn.

@markinton: Waarvoor dienen die potmeters tussen de eindbuizen? Voor de bias? En waar haal je die montagenippels? Ze zijn erg netjes weggewerkt zo, en toch makkelijk gemonteerd.
De potmeter (de as wordt nog afgezaagd zodat hij alleen met een schroevendraaier te verstellen is) is inderdaad voor de NRS (Bias) in te stellen. Ik vind het fijner omdat te kunnen doen zonder dat de kast open moet, en je ziet de potmeter en het meetpunt entree bijna niet. Ik sluit dan de min aansluiting van de multimeter op de negatieve aansluiting van de luidsprekeraansluiting aan de plus aansluiting op de meetpunt entree.

Zo kan ik regelmatig de NRS controleren cq afregelen.
Markinton
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 16:24
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Bericht door Markinton »

daniel schreef:
Een buizenversterker hoeft helemaal niet zoveel moeilijker te zijn dan zo'n UcD hoor. Maarje moet wel een schema kunnen lezen, en weten dat de hoogspanning in een buizenversterker gevaarlijk kan zijn.

@markinton: Waarvoor dienen die potmeters tussen de eindbuizen? Voor de bias? En waar haal je die montagenippels? Ze zijn erg netjes weggewerkt zo, en toch makkelijk gemonteerd.
De potmeter (de as wordt nog afgezaagd zodat hij alleen met een schroevendraaier te verstellen is) is inderdaad voor de NRS (Bias) in te stellen. Ik vind het fijner omdat te kunnen doen zonder dat de kast open moet, en je ziet de potmeter en het meetpunt entree bijna niet. Ik sluit dan de min aansluiting van de multimeter op de negatieve aansluiting van de luidsprekeraansluiting aan de plus aansluiting op de meetpunt entree.

Zo kan ik regelmatig de NRS controleren cq afregelen.
Markinton
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 16:24
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Bericht door Markinton »

Even een update met wat foto's, een kanaal is bijna klaar. Er moeten alleen nog de printjes van de Negatieve Rooster Spanning (tbv Bias) in en de stroombron.

Afbeelding

De basis bedrading.

Afbeelding

Detail gelijkrichting en buffer condensatoren.

Afbeelding

Alleen de NRS en stroombron print ontbreken nog.

Afbeelding

Boven aanzicht, de kappen voor de voedingstrafo moeten nog geleverd worden.

Afbeelding

Vooraanzicht.

Vandaag wordt de zaak gecontroleerd, gecontroleerd en nog eens gecontroleerd. Een fout kan nml dure gevolgen hebben. Daarna wordt de zaak zonder buizen op de crusiaale punten op hun spanning gecontroleerd (B++ etc). De NRS wordt op maximaal negatief ingesteld (~ -70Volt). Dan de buizen erin en de zaak afregelen, dit herhalen als de versterker warm en stabiel is.

Wordt vervolgt.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

mooi werk. Let je er wel op dat als je zonder buizen de voedingsspanning inschakelt, dat je dan dus onbelast draait, en de voedingsspanning een stuk hoger kan worden dan normaal. Uitkijken voor je elco's dus.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Idd mooi afgewerkt werk, fantastisch!!, ook mooie foto's trouwens.

Wowly
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Nieuw zelfbouwproject: MonoBill van Triodedick

Bericht door ovni »

Markinton schreef:
Deze versterker komt ipv de Little Ceasar dual-mono 300B Single Ended triode eindversterkers. Die waren niet in staat om mijn nieuwe Scan-Speak Reference Monitoren aan te sturen.
Wat was het probleem dan? 88 db aan 8ohm zou moeten kunnen als de luisterruimte niet te groot is. Alleen had er dan wellicht wat aan het wel heel grillige impedantie verloop moeten gebeuren. Misschien ook wel handig voor je nieuwe versterker. Als je dan op de 4 ohm uitgang moet gaan zitten heb je met deze amp nog sap genoeg. (ik denk dat speaker&co / speakerland / audio components er een passende impedantie correctie voor klaar hebben liggen, er zijn nu eenmaal meer buizenliefhebbers)
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

deepspace schreef:
Mag ik vragen wat zo'n setje ongeveer kost?
En, mag het? 8)
Markinton
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 16:24
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Bericht door Markinton »

sphere schreef:
deepspace schreef:
Mag ik vragen wat zo'n setje ongeveer kost?
En, mag het? 8)
Dat mag, ongeveer 1200 euro (compleet met behuizing) maar dan wel met C-core trafo's.

groeten, Ton
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zo, dat is wel behoorlijk veel zeg. En dat voor zo weinig componenten.

Ziet er wel mooi uit allemaal (voor zover een buizenamp mooi kan zijn):) Komt er ondertussen al geluid uit?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

deepspace schreef:
Zo, dat is wel behoorlijk veel zeg. En dat voor zo weinig componenten.
Als je het vergelijkt met andere vergelijkbare bouwpaketten die in de handel zijn valt het heel erg mee.
Markinton
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 16:24
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Bericht door Markinton »

Hier zijn nog wat laatste foto's van de uiteindelijke binnenkant, inclusief NRS en stroombronprinten.

Afbeelding

Overzicht van de gehele binnenkant

Afbeelding

Links de stroombron print en in het midden de NRS voedingsprint.

Afbeelding

De linker versterker in gebruik, op de DVM zie je ruststroom, ~60mA. Genoeg om 28,5Watt klasse A vermogen (480V x 0,06A=28,5Watt). Daarboven gaat de versterker tot ~50Watt in klasse AB.

Afbeelding

Detailopname van de stroombron print.

De zaak staat nu in te spelen, het duurt ongeveer 100uur voordat de buizen, condensatoren en de rest hun uiteindelijke klank laten horen. Het klinkt nu nog wat rauw.

Een woord van dank aan Triodedick, de ontwerper van deze mooie versterkers, is op zijn plaats. Ik ben er weer erg blij mee, dat wordt weer genieten. Er volgt nog een meetraport en een review van deze versterkers.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Markington, mag ik twee opmerkingen plaatsen?

#1. Kunnen de aansluitdraden van de koppelcondensatoren niet wat korter?
Je zou ze misschien tussenlangs die draadsteun en de dikke 27K weerstanden kunnen vleien, waarbij de draden van de gridstoppers ook korter kunnen worden.

#2. Ik zie dat je oa. MIT interlinks gebruikt.
Heb je daar goede ervaringen mee icm. buizenversterkers?
Ik nl. niet echt.......
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Wat een pracht amp. 28 watt pure class A. Dat zou je eigenlijk eens naast een Accuphase met dergelijke specs moeten zetten. Dan wil ik wel heel graag mee doen aan de blinde test.

En eh ... :oops:
Nu nog een schemer/gloei fotootje en we zijn hier allemaal heel gelukkig.
Plaats reactie