Ik heb twee van deze stereo doosjes maar gebruik ze als monoblokjes. Ze hebben nu een kleine twee weken aaneengesloten staan spelen en ik ga er vanuit dat ze nu wel ingespeeld zijn. Tijd voor een recensie!
Als eerste even een korte blik op de speakers de ze aan moeten sturen. Een drieweg systeem met een TL laagkast. Een rendement van zo'n 86dB en geen moeilijke belasting voor de meeste versterkers.
En de AMP-3 heeft er ook geen moeite mee. Van laag tot hoog komt er netjes uitrollen. Heel netjes zelfs, met een enorme nauwkeurigheid wordt alles neergezet. Alle instrumenten staan mooi los van elkaar en staan in een mooi stereo beeld. Een stereo beeld dat in balans is maar niet erg diep. En toch heb ik in de twee weken dat ze staan te spelen geen enkele keer een kippenvel moment gehad en geen moment de neiging gehad om met mijn voet mee te gaan tikken op de maat van de muziek. Maar wat is er dan mis? Ik heb vanavond mijn "vertrouwde" hybride mono-blokken maar weer eens aangesloten en weer eens van muziek kunnen genieten. En nu weet ik wat ik mis. Het is allemaal heel mooi wat die AMP-3 doet maar er zit weinig leven in, het is allemaal zo afstandelijk. En er is nog iets, de AMP-3 heeft de neiging om het mooier te maken dan het is. Vergelijk het met het scherper maken van een foto in een foto bewerkingsprogramma, alles lijkt scherper maar er wordt ook zichtbaar iets toegevoegd. En zo lijkt het met de AMP-3 ook te gaan. Alles staat mooi los van elkaar maar heeft ook een scherp randje. Op het eerste gehoor is dat heel lekker, maar het gaat snel vervelen.
Toch is het voor het geld een geweldige versterker. Het vermogen is wat beperkt maar het blijft mij verbazen hoeveel "lawaai" je met 8W kan produceren. Misschien had ik wel de hoop dat ze mijn mono-blokken zouden verslaan en ik het verdere leven door kon met een energie vriendelijke klasse T versterker. Het leven is hard en de buizen staan de energie rekening weer op te jagen, maar ik kan ook weer genieten van muziek en daar gaat het toch om.
En wat doen we met de AMP-3's? Die kunnen mooi voor de versterking van de PC dienst doen. Misschien zijn ze daar wel beter op hun plaats.