Recensie AMP-3 kit

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Bergrans
Contacteer:

Recensie AMP-3 kit

Bericht door Bergrans »

Het heeft even moeten duren maar ik heb dan eindelijk tijd gevonden om mijn eigen AMP-3 kitjes in elkaar te zetten. Na de ervaring van eerdere kitjes was het winden van de spoelen de enige hobbel die er te nemen was (ik heb daar zo'n !#*&@$ hekel aan). Op aanraden van Nuuk, voor de forum tijgers een bekende van het diyAudio forum en van zijn website Decibel Dungeon, heb ik een SMPS gebruikt voor de voeding. Deze schakelende 25W voeding heeft een uitgangsspanning van 13,5V en daarmee kom ik aan maximaal zo'n 8W in 8Ohm. Ik heb de ingangscondensatoren vervangen door ELNA Cerafine (4,7uF) en de voedingselco's door Rubycon ZA (330uF/25V). Op de voedingsingang van de AMP-3 print zit nog een extra elco van 1000uF (Panasonic FC).

Afbeelding

Ik heb twee van deze stereo doosjes maar gebruik ze als monoblokjes. Ze hebben nu een kleine twee weken aaneengesloten staan spelen en ik ga er vanuit dat ze nu wel ingespeeld zijn. Tijd voor een recensie!

Als eerste even een korte blik op de speakers de ze aan moeten sturen. Een drieweg systeem met een TL laagkast. Een rendement van zo'n 86dB en geen moeilijke belasting voor de meeste versterkers.

En de AMP-3 heeft er ook geen moeite mee. Van laag tot hoog komt er netjes uitrollen. Heel netjes zelfs, met een enorme nauwkeurigheid wordt alles neergezet. Alle instrumenten staan mooi los van elkaar en staan in een mooi stereo beeld. Een stereo beeld dat in balans is maar niet erg diep. En toch heb ik in de twee weken dat ze staan te spelen geen enkele keer een kippenvel moment gehad en geen moment de neiging gehad om met mijn voet mee te gaan tikken op de maat van de muziek. Maar wat is er dan mis? Ik heb vanavond mijn "vertrouwde" hybride mono-blokken maar weer eens aangesloten en weer eens van muziek kunnen genieten. En nu weet ik wat ik mis. Het is allemaal heel mooi wat die AMP-3 doet maar er zit weinig leven in, het is allemaal zo afstandelijk. En er is nog iets, de AMP-3 heeft de neiging om het mooier te maken dan het is. Vergelijk het met het scherper maken van een foto in een foto bewerkingsprogramma, alles lijkt scherper maar er wordt ook zichtbaar iets toegevoegd. En zo lijkt het met de AMP-3 ook te gaan. Alles staat mooi los van elkaar maar heeft ook een scherp randje. Op het eerste gehoor is dat heel lekker, maar het gaat snel vervelen.

Toch is het voor het geld een geweldige versterker. Het vermogen is wat beperkt maar het blijft mij verbazen hoeveel "lawaai" je met 8W kan produceren. Misschien had ik wel de hoop dat ze mijn mono-blokken zouden verslaan en ik het verdere leven door kon met een energie vriendelijke klasse T versterker. Het leven is hard en de buizen staan de energie rekening weer op te jagen, maar ik kan ook weer genieten van muziek en daar gaat het toch om.

En wat doen we met de AMP-3's? Die kunnen mooi voor de versterking van de PC dienst doen. Misschien zijn ze daar wel beter op hun plaats.
weidok

Bericht door weidok »

Mooie amp Martin...

Wat voor monoblokken heb jij ?? Zijn dus erg muzikaal :wink: :wink:
JuuL

Bericht door JuuL »

Mooi gemaakt Martin, ziet er netjes uit!

Dat is altijd het nadeel als je beter bent gewend ;)
Van goede kwaliteit naar minder goede valt altijd meer op dan andersom. Je mist het pas als je het niet meer hebt.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Recensie AMP-3 kit

Bericht door jeroen_d »

Bergrans schreef:
-knip-En toch heb ik in de twee weken dat ze staan te spelen geen enkele keer een kippenvel moment gehad en geen moment de neiging gehad om met mijn voet mee te gaan tikken op de maat van de muziek-knip
Meen je dat nou echt joh? Dit soort zaken zijn toch niet afhankelijk van de versterker. Alleen als je deze opmerking 'in vergelijking met' maakt kan ik me dit enigszins voorstellen. Zo niet, dan lijkt het me dat je eens minder naar je apparatuur moet gaan luisteren en wat meer naar de performance. Een echte muziekliefhebber tapt nog mee op een krakend transistortje :wink: . We moeten onze hobby niet overdrijven...

Opmerking van Juul kan ik helemaal inkomen, die begrijpt misschien beter wat je bedoelt.
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

weidok schreef:
Mooie amp Martin...

Of ze muzikaal zijn weet ik niet, ik heb ze nooit piano zien/horen spelen. Maar versterken doen ze beter dan de AMP-3.

Het is begonnen als de A-25, een ontwerp van Audio & Techniek. Wat er nog van over is is de behuizing en de printplaat. De ECC88 in SRPP schakeling zijn vervangen door een 5678 in mu-stage. Koppelcondensatoren zijn van Jupiter en de power FET's zijn vervangen door BUZ900/BUZ905. Verder bestaat de voeding voor de FET's uit 14 x 2200uF.

Afbeelding
weidok

Bericht door weidok »

Bergrans schreef:
weidok schreef:
Mooie amp Martin...

Of ze muzikaal zijn weet ik niet, ik heb ze nooit piano zien/horen spelen. Maar versterken doen ze beter dan de AMP-3.

Het is begonnen als de A-25, een ontwerp van Audio & Techniek. Wat er nog van over is is de behuizing en de printplaat. De ECC88 in SRPP schakeling zijn vervangen door een 5678 in mu-stage. Koppelcondensatoren zijn van Jupiter en de power FET's zijn vervangen door BUZ900/BUZ905. Verder bestaat de voeding voor de FET's uit 14 x 2200uF.
Ik had al een vermoeden, dat zijn ook wel heel mooie (zeer stabiel en muzikaal !!) monoblokken.... als je dat nieuw koopt over wat voor
prijs/ kwaliteitsverschil hebben we het dan ?? :cry: :cry:

Maar mi heeft klasse D wel de toekomst :wink: :wink:
mono hydride
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

weidok schreef:
.... als je dat nieuw koopt over wat voor
prijs/ kwaliteitsverschil hebben we het dan ?? :cry: :cry:

Maar mi heeft klasse D wel de toekomst :wink: :wink:
Misschien is het niet fair om een versterkertje van nog geen 100 Euro (AMP-3) te vergelijken met zware mono-blokken van 500-600 Euro per stuk. Maar in de review waar de hele T-amp rage deels mee is begonnen, de review op 6moons.com wordt de SI (Sonic Impact) versterker vergeleken met nog veel duurdere versterkers. Ik kan me dan ook maar deels vinden in deze review.

Wat klasse D (of T) betreft, heb ik het idee dat het heel goed kan werken. Het heeft een groot aantal voordelen. Ik ben ook erg benieuwd naar andere ontwerpen. De AMP-3 is mijn eerste kennismaking met "schakelende" versterkers en er volgen er vast nog meer. Maar in de vorm van de AMP-3 heeft het mij nog niet kunnen overtuigen.
Misschien eens een versterker bouwen met UcD modules.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Frans,

Denk ook dat 8 wattjes een beetje te krap zijn voor jouw speakers. Zacht spelen en gemiddeld gaat nog wel maar bij harder gaat dat toch echt clippen. Je kunt dan wel veel herrie maken maar fraai is dan anders.

Een beter vergelijk zou zijn op speakers van meer dan 90 dB rendement. Dat scheelt echt een flinke slok.
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Pjotr schreef:
Hallo Frans :?: ,

Denk ook dat 8 wattjes een beetje te krap zijn voor jouw speakers. Zacht spelen en gemiddeld gaat nog wel maar bij harder gaat dat toch echt clippen. Je kunt dan wel veel herrie maken maar fraai is dan anders.

Een beter vergelijk zou zijn op speakers van meer dan 90 dB rendement. Dat scheelt echt een flinke slok.
Ik geef toe dat 8Watt niet veel is en dat de combinatie AMP-3 en speakers met een redement van 86dB ver van optimaal is, maar het clippen gebeurt pas (ver) boven mijn gemiddelde luisterniveau. Dat is niet waar het mis gaat.

Martin a.k.a. Bergrans a.k.a. ... Frans?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Frans,

Die ampjes hebben iets bijzonders met clippen, nl dat ze bijzonder snel herstellen van een keer clippen, dit in tegenstelling tot de meeste reguliere amps. Hele korte pieken die clippen vallen daarom vrijwel niet op en zijn niet zo hoorbaar. Maar ik denk dat ie bij wat harder spelen toch echt wel clipt op de pieken, zeker met CD.
Plaats reactie