Secundaire spanning van een ringkern verlagen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
kupfer_m
Berichten: 181
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 10:01
Locatie: Leopoldsburg, Limburg (BE)

Secundaire spanning van een ringkern verlagen.

Bericht door kupfer_m »

Hallo,

Ik heb 2 ringkerntransfo's van 225VA, 2x30V, die ik zou willen gebruiken voor een soort chip-amp. Ideaal zou een spanning van 20-22V zijn.
Kan ik gewoon van beide secundaires een deel wikkelingen afhalen om zo tot de gewenste spanning te komen ?

alvaste bedankt,
Jim
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Kan jah, maar je benut weinig van die trafo dan.

/edit
Fuzzbass ook al hier? :D 8)
Laatst gewijzigd door JuuL op do 15 dec 2005, 9:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fuzzbass
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 30 nov 2005, 18:49
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door Fuzzbass »

Dat kan. De trafo blijft gewoon belastbaar met 225 VA. Je zult alleen wat meer ohmse verliezen hebben, want de draaddiameter is eigenlijk te klein geworden voor de hogere stroom. Neem een beetje marge. Een volt of zo. Warmteproblemen door die ohmse verliezen zul je niet gauw hebben met een ringkern. Een E-I blik trafo heeft daar veel meer last van.

edit: JuuL: Yep!
Laatst gewijzigd door Fuzzbass op do 15 dec 2005, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Voor een versterker die de trafo niet continue op vollast belast kun je dat zeker zonder problemen doen. Het is idd iets minder optimaal dan een 225VA die voor 22V gedimensioneerd is maar heel veel is dat niet.
kupfer_m
Berichten: 181
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 10:01
Locatie: Leopoldsburg, Limburg (BE)

Bericht door kupfer_m »

Ringkernen zijn aangepakt.
2x23V.

Nu kan de fun beginnen (eens de printjes van BrianGT zijn aangekomen)

Bedankt voor de reacties,
Jim
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Hoe heb je dat aangepakt? Net zolang afwikkelen tot je 23 Volt overhield of heb je het aantal wikkelingen geteld en naar rato afgewikkeld?
kupfer_m
Berichten: 181
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 10:01
Locatie: Leopoldsburg, Limburg (BE)

Bericht door kupfer_m »

Gewoon begonnen met afwikkelen, en regelmatig meten tot ik de gewenste waarde had.

Vond ik gemakkelijker (en fijner) dan rekenen :D :D

Jim
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

en buizenman als jij die een gainclone gaat bouwen? Of telt dit voor jou niet als 'diy audio' :)

groet, Daniel
kupfer_m
Berichten: 181
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 10:01
Locatie: Leopoldsburg, Limburg (BE)

Bericht door kupfer_m »

daniel schreef:
en buizenman als jij die een gainclone gaat bouwen? Of telt dit voor jou niet als 'diy audio' :)

groet, Daniel
Ha Daniel,

Die gainclone-versterkers ga ik gebruiken voor een actieve speaker setup in mijn "hobby-studio", waar ik wat experimenteer met synthesizer en laptop.

Groeten,
Jim
tor
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2005, 15:17
Locatie: Nootdorp

Bericht door tor »

Leuk spul die gainclones. Leuke projectjes ook om mee te spelen en te experimenteren. Trouwens, ik hoor regelmatig dat het handiger en gemakkelijker is om de primaire wikkelingen van een ringkern aan te passen dan de secondaire wikkelingen. Zeker als je 2 secondaire wikkelingen hebt (2X30V bijvoorbeeld).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Duh...???

Hoezo handiger Tor? Moet je eerst helemaal de secundaire er af wikkelen, want die ligt bovenop, en dan bij de primaire draad gaan bijwikkelen. Lijkt mij nou niet echt handiger ... :roll:
tor
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2005, 15:17
Locatie: Nootdorp

Bericht door tor »

Ik heb het ook maar gehoord (wel van een insider). ik wist niet eens dat de primaire winding helemaal onderop ligt bij een ringkern. Zal het eens navragen hoe ze dat bedoelen.
tor
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2005, 15:17
Locatie: Nootdorp

Bericht door tor »

Schiet me trouwens ineens te binnen, je kunt de primaire wikkeling toch ook gewoon verder wikkelen om de buitenkant van de trafo, dus over de secondaire wikkeling heen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Kan jah, als je een flinke klos wikkeldraad van de juiste dikte bij de hand hebt.

Maar uit veiligheidsoverwegingen lijkt het mij toch verstandig om niet zelf aan de primaire te gaan zitten prutsen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Pjotr schreef:
Kan jah, als je een flinke klos wikkeldraad van de juiste dikte bij de hand hebt.

Maar uit veiligheidsoverwegingen lijkt het mij toch verstandig om niet zelf aan de primaire te gaan zitten prutsen.
Ook de wikkelrichting in de gaten houden, draai je verkeert om meer bij wordt het juist weer minder.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Dan vliegen de zekeringen er wel uit want dan gaat de kern in vezadiging Richard.

Overigens doet het bijwikkelen de koperverliezen wel behoorlijk toenemen. Met afwikkelen van de secundaire is dat veel minder.
Plaats reactie