Ik heb 2 ringkerntransfo's van 225VA, 2x30V, die ik zou willen gebruiken voor een soort chip-amp. Ideaal zou een spanning van 20-22V zijn.
Kan ik gewoon van beide secundaires een deel wikkelingen afhalen om zo tot de gewenste spanning te komen ?
Dat kan. De trafo blijft gewoon belastbaar met 225 VA. Je zult alleen wat meer ohmse verliezen hebben, want de draaddiameter is eigenlijk te klein geworden voor de hogere stroom. Neem een beetje marge. Een volt of zo. Warmteproblemen door die ohmse verliezen zul je niet gauw hebben met een ringkern. Een E-I blik trafo heeft daar veel meer last van.
edit: JuuL: Yep!
Laatst gewijzigd door Fuzzbass op do 15 dec 2005, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor een versterker die de trafo niet continue op vollast belast kun je dat zeker zonder problemen doen. Het is idd iets minder optimaal dan een 225VA die voor 22V gedimensioneerd is maar heel veel is dat niet.
Leuk spul die gainclones. Leuke projectjes ook om mee te spelen en te experimenteren. Trouwens, ik hoor regelmatig dat het handiger en gemakkelijker is om de primaire wikkelingen van een ringkern aan te passen dan de secondaire wikkelingen. Zeker als je 2 secondaire wikkelingen hebt (2X30V bijvoorbeeld).
Hoezo handiger Tor? Moet je eerst helemaal de secundaire er af wikkelen, want die ligt bovenop, en dan bij de primaire draad gaan bijwikkelen. Lijkt mij nou niet echt handiger ...
Ik heb het ook maar gehoord (wel van een insider). ik wist niet eens dat de primaire winding helemaal onderop ligt bij een ringkern. Zal het eens navragen hoe ze dat bedoelen.
Schiet me trouwens ineens te binnen, je kunt de primaire wikkeling toch ook gewoon verder wikkelen om de buitenkant van de trafo, dus over de secondaire wikkeling heen?