De manger is alleen maar snel in advertenties en mensen die geloven in het concept. Ik heb even gezocht en binnen een halve minuut op LDSG een waterfall plot van de Manger gevonden die een waterval toont die volledig correspondeert met het niet vlakke verloop. Heel veel moderne midwoofers zijn sneller dan die manger en die 15M scan speak verslaat hem met gemak.GeertM2 schreef:Ik begrijp je gedachtengang, maar volgens mij gaat deze vlieger niet altijd op.jeroen_d schreef:Bij een lineaal glad verloop zul je zien dat de waterval ook goed is.
Zo zijn er drivers met een niet vlakke respons die wel snel zijn (denk aan Manger bijvoorbeeld, deze heeft een niet extreem vlakke in respons maar is wel razend snel) en zijn er ook drivers met een redelijk vlak verloop die over de hele linie naslingering vertonen (grote visaton B200 bijvoorbeeld, of andere grote breedbanders).
Als er sterke pieken in het verloop zitten duidt het wel vaak op opbreken en naslingeren, en bij een lineaal vlak verloop zou idd geen naslingering verwachten, maar je kunt het volgens mijn niet in het algemeen trekken.
Step response en het waterval onthullen het werkelijke karakter.
Groeten, Geert

Nu kan ik ook wel weer die Visaton gaan opzoeken maar als die geen goede waterval geeft heeft ie ook geen vlak verloop. Als jij denkt dat het anders is dan weet ik niet hoe ik je moet overtuigen, maar het is allemaal te berekenen via fysische wetten en FFT-analyse. Dit komt omdat een driver in zijn werkingsgebied een minimum fase systeem is en in dat geval zijn amplitude, fase en waterval keihard aan elkaar gerelateerd. Diffractie even buiten beschouwing gelaten, want te heftige diffractie tast het minimum fase gedrag aan.
N.B. een meerwegsysteem is niet meer minimum fase en dan heb je de waterval wél nodig om het precieze karakter te achterhalen. En inderdaad, de stap respons vertelt dan ook eigenlijk alles al, méér dan het frequentieverloop.
@ JeroenKV: waarschijnlijk kan je die 15M probleemloos tot 4000 Hz gebruiken en die 12M al helemaal. Die lichte golf in de 15M is gewoon een kwestie van goed filteren. Maar als je daar nog niet zo ervaren in bent en je hebt toch al die mooie woofer, dan zou ik óók voor de 12M kiezen.