Voorversterker, maar welke... buizen of niet???

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
michiel

Voorversterker, maar welke... buizen of niet???

Bericht door michiel »

Ik moet zeggen dat ik nu wel aardig leuke speakers heb staan. Al is het maar een proto opstelling en mono, maar het klinkt fantastisch. Zo langzaam aan ga ik beginnen om de definitieve kasten te bouwen. Moet nog 1 kastje vervangen door een ander ontwerp, maar ik ga er van uit dat het nieuwe ontwerp goed genoeg is voor de definitieve set up. Duurt ongeveer nog 1000-1750 euro voor ik de gehele set af heb, en das eigenlijk wel een aantal jaar als ik het omreken naar m'n inkomen als student. :?
Maar gelukkig komen zondag weer een setje andere speakers. Minder groot en heftig, maar wel mooi (hier kan je nnog een topic met foto's van verwachten). Dus ik dacht misschien wel tijd om eens wat over andere versterkers te zoeken.

De situatie zoals deze nu is: ik heb twee cd spelers, beide uit de professionele audio wereld. Deze stammen nog uit de tijd dat ik aan plaatjes draaien deed. Dan heb ik er ook nog een mengpaneeltje tussen staan...
Daarna gaat het signaal in een actief cross over, en vervolgens naar een oude Rotel versterker welke het signaal voor tweeter en mid versterkt en naar een Yamaha PA versterker welke het signaal voor de bass en sub versterkt. Op het moment dus 4 weg actief. De overgand van mid naar hoog wat passief zodra ik een mooie tweeter heb gevonden, de huidige tweeter heb ik uit een ander projectje geleent.

Als eerste stap wil ik 1 cd speler en het mengpaneel in ruilen voor een voorversterker. Nu zat ik te denken aan een buizen voorversterker. Uiteindelijk wil ik het mid en hoog ook met buizen aan gaan sturen (maar dat gaat nog heel wat jaartjes duren), is het dan wel zo verstandig om nu al een buizen voorversterker aan te schaffen?
Op de eerste plaats lijkt me een buizenbakje wat aan de prijzige kant. Zoveel heb ik nu ook niet te besteden (op het moment zelfs nix), ik denk ieder geval dat ik iets van de tweedehands markt neem mocht ik wat aanschaffen.

Misschien ook leuk om wat tips/ervaringen te horen van betaalbare voorversterkertjes.
Veel eisen heb ik er niet aan. Het moet gewoon een degelijk, goed klinked apparaat zijn wat er ook nog een beetje deftig uitziet.

Brand maar los!!!
michiel

Bericht door michiel »

Hmmmm, kom ik net toch iets leuks tegen. Kompleet anders dan een doorsnee voorversterker, maar wel uiterst handig bij een deels hoorn geladen systeem als ik heb.

Afbeelding

http://www.behringer.com/DCX2496/index.cfm?lang=ENG

Heb ik mooi alle mogelijkheden om te filteren, en te corrigeren. Alles in 1 kastje. Kan zou ik in eerste instantie het voorversterker gedeelte van m'n Rotel kunnen gebruiken, en later deze vervangen door een wat deftiger voor/eind combi.

Wat is kiezen toch rot!! :? :(
sietse

Bericht door sietse »

Hoi Michiel

Als ik probeer samen te vatten wat je hebt, dan is het bij jou :
Mono, heb je een cd speler, een voorversterker in de vorm ven een mengpaneeltje, een actief crossover unit die tweeweg is voor bas en midden hoog. Deze stuurd twee versterkers aan. Alles in mono.
Klopt deze samenvatting ?

Sietse
michiel

Bericht door michiel »

Niet geheel... Maar grotendeels wel.

De term mono is niet geheel op z'n plaats. Ik gebruik gewoon simpel weg 1 kanaal van stereo. Dus ik mis ook een hoop info.
Het cross over is 4 weg. Aangezien de versterkers allebei stereo zijn heb ik 4 kanelen tot mijn beschikking. L van amp A is voor hoog, R van amp A is voor mid, L van amp B is voor bass R van amp B is voor sub (als dit duidelijk is ten minste...). Elk speakertje heeft z'n eigen versterker en z'n eigen gecontroleerde band.
Om het nog leuker te maken. De rotel is een geintergreerde versterker, maar de voor en eind versterker zijn ook apart van elkaar te gebruiken. Ik kan dus ook vanaf een cd speler naar de voorversterker van de rotel, dan naar het cross over, van daaruit naar de eind versterker van de rotel voor mid en hoog en naar de Pa versterker voor bass en sub. In principe is een nieuwe voorversterker niet noodzakelijk, maar ik wil het geld wat ik voor de ene cd speler en mengpaneel krijg goed investeren. Dit kan in een mooie voorversterker of in de digitale processor zodat ik in de toekomst alle soorten van filtering en correctie tot mijn beschikking heb (wat ik eigenlijk wel zie zitten, maar waar ik net te laat achter kwam omdat ik de eerste post al had staan)

Het grote 'mono tijdperk' is na dit weekend ook voorbij. Dan komen er twee TL zuiltjes. Naar gelieve bouw ik de set dan om voor de twee zuiltjes (stereo) of voor m'n proto opstelling. Beide gevallen zal de filtering actief gebeuren. Ik heb namelijk nog geen geld om een mooi filter voor de zuiltjes te laten maken.

T is best wel een complexe set up... dat mag van mij best wat simpeler. :wink:
sietse

Bericht door sietse »

Ok michiel

Je hebt interessante plannen. Ik heb het gevoel dat goed je prioriteiten moet stellen. En prioriteit voor mij zou zijn dat ik niet zonder muziek wil zitten.
Daarna zou ik net zo als jij stukje voor beetje de boel updaten. In jou geval dus eerst de boxen en daarna waarschijnlijk de eindtrappen. Maar daar kan ik hier moeilijk over oordelen. Een leuke voorversterker is ook niet te versmaden. Rotel heeft best wel aardige voorversterkers. Ik zou eens bij de hifi zaken zoeken, daar staat meestal wel iets tweedehands. kun je het ook meteen even uitproberen. Ik kan je daarmee niet verder helpen.
Dus wens ik je veel wijsheid toe en denk er om, geduld is een schone zaak.

Succes bij de zoektocht,

Sietse
michiel

Bericht door michiel »

Muziek luisteren kan ik altijd. Al is de grote set slechts mono, de klank is zo ontzettend mooi dat ik alsnog goed kan genieten.

De behringer is erg aantrekkelijk aangezien m'n mid hoorns wat correctie nodig hebben. Van nature hebben deze een afvallende respone. Ook is een correctie voor de tweeter nodig welke zo'n 30-40 cm voor de midden toner geplaatst gaat worden. Eigenlijk is het helemaal niet zo'n gek idee om in deze processor te investeren.
daniel

Bericht door daniel »

Als je dat actieve filter blijft gebruiken heeft een aparte (buizen) voorversterker geen nut. Het lijkt me dat een aktief filter voldoende uitgangsspanning zou moeten hebben om je eindversterkers volledig uit te kunnen sturen.Met die Behringen moet dat helemaal makkelijk kunnen.

Zijn je nieuwe zuiltjes 2-weg? Dan kun je je huidige amps gebruiken om die te bi-ampen. Dan is het alleen een kwestie van een manier vinden om makkelijk stekkertjes te kunnen wisselen van je 2-weg stereo naar 4-weg mono.

eigenlijk zoals je het zelf beschrijft dus :)

Als je naar 4-weg stereo wilt moet je toch in filters of versterkers gaan investeren.

Daniel
michiel

Bericht door michiel »

Het actieve cross over kan dus niet als voorversterker dienst doen. De ingang is maar tot -10 of -12 dB te regelen (weet het getal niet exact) en dat is dus te weinig. Ik moet so wie so een volume knopje hebben om het geheel wat te kunnen dempen.
Daarnaast is de voorversterker in de Rotel niet helemaal optimaal. Dr komt nogal wat ruis vanaf.

Het voorversterkertje wat ik zoek komt direct achter de cd speler. De verschillende eindversterkers worden uiteraard direct op het filter aangesloten.
Ik denk zelf ook dat vuizen niet echt tot zijn recht komt met een actief filter er achter.

Investeren in versterkers moet ik so wie so. De yamaha die ik heb moet uiteindelijk gebrugt op de sub komen. Dan heb ik nog 4 kanalen nodig (mid/hoog wordt passief). Het filter is voldoende om stereo twee weg actief te filteren met een mono sub. Dat in combinatie met passief mid hoorn filter maakt de set 4 weg. Dan kom ik nog 2 versterker kanalen te kort... en een hele hoop euro's om de speakers te bouwen. :roll:

Ik denk eigenlijk dat ik het beste voor een wat simpel/goedkoper voorversterkertje kan gaan. Ik denk dat ik beter in eind versterkers kan investeren.
Het digitale behringer filter zie ik ook wel zitten door zijn uitgebreide filter mogelijkheden. Maar het zou niet noodzakelijk zijn.
daniel

Bericht door daniel »

Misschien klinkt het te simpel, maar een eenvoudige passieve voorversterker voor je crossover misschien? Als die crossover gewoon op line-level uitgangen heeft, heeft je voorversterkertje helemaal geen gain nodig.
Een passieve pre kun je heel makkelijk maken uit een goede stappenschakelaar voor de ingangskeuze, en een goede potmeter of stappenschakelaar voor de volumeregeling. Stappenschakelaars heb je in alle soorten en maten (en prijzen), evenals potmeters.

Omdat het passief is voeg je niks toe aan je oorspronkelijke signaal, en verlies je dus ook geen kwaliteit.

Daniel
Plaats reactie