volgorde lijmen en gat frezen....

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie

hoe doe jij t:

eerst de kast in elkaar lijmen, en dan pas gat frezen
2
6%
eerst gaten in de planken frezen en dan pas lijmen
26
84%
uuuh, tja, pfoe, goede vraag.....
3
10%
 
Totaal aantal stemmen: 31

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

volgorde lijmen en gat frezen....

Bericht door Henkjan »

ik heb een stapel plankjes klaar liggen voor m'n monitor project, toen ik me ineens de basisvraag afvroeg wat nou t handigst is: eerst een kast ervan maken en dan pas gaten er in, of eerst de gaten en dan pas gaan lijmen?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Eerst frezen:
- het werkt stabieler met een losse plank geklemd op het werkblad,
- je kan de achterzijde van het gat met de frees afronden zodat de woofer meer lucht krijgt,
- ingeval van mislukking hoef je maar één plank te vervangen en niet een hele box.
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

and that sais it!!!!
maw: volledig eens met richard
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

vooral vanwege punt 3 en een stukje zelfkennis.. :)
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Volkomen eens met richard en uit eigen ervaring wil soms de frees nog wel eens uitschieten bij de late uurtjes.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Wat ik veelal doe is plankjes op maat maken. D.m.v. deuvels het geheel (zonder lijm nog) bekijken of maatvoering goed is, of het wel past, en staat in de ruimte etc... Dan alles weer uit elkaar, frees erin voor de gaten, dan weer alles in elkaar maar nu met lijm.. :)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Het hangt een beetje van de kastkonstruktie af. Ik heb het front en alle andere panelen altijd tussen de twee zijwanden zitten. Als dan de gaten in het front zitten kun je mooi met kleine lijmtangen in die gaten de zijwanden aldaar klemmen en goed vlak op elkaar. Ik gebruik geen deuvels.
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Bericht door Caratje »

En hoe doe je dat met een schuine voorkant t.o.v. units?

- Ik wil een center speaker maken die op de grond ligt waarbij de units naar boven 'stalen' (of vanaf het plafond naar beneden natuurlijk), maar de bas pijp komt met de huidige layout dan in de bodem uit. Oh, natuurlijk kan ik de pijpjes buigen en elders plaatsen, maar ik zat te denken en schuin frezen. Moeilijk/Makkelijk?
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Schuin vrezen is erg lastig tenzij je een vrees hebt waarvan je de voet schuin kan zetten dan wordt het iets wat makkelijker gemaakt. Ik zorg eraltijd voor dat de voorplaat denkbeeldig recht is. Dan kan je eerst daarin in vrezen bijvoorbeeld en dan zet je hem schuin op de speaker. Toch schuin gefreest maar wel op een rechte manier
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Vandaag een workmate gekocht bij de Karwei, en ik denk dat het frezen op de losse plankjes handiger is dan de complete speaker. Vooral het uitschieten of het mislukken van de baffle is een nachtmerrie als je dan weer je speaker kan gaan herbouwen incluis dempingsmateriaal.
Plaats reactie