Meten voor beginners : Getting started

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Meten voor beginners : Getting started

Bericht door rho »

Eindelijk! Ik heb alles wat nodig is om metingen uit te voeren. Zowel hardware als software zijn compleet.
Waar bestaat m'n opstelling uit:
- Behringer ECM8000 mic.
- M-Audio Audio Buddy mic.-pre.
- SB Audigy 2 NX soundcard
- SpectraRTA 1.32 soft
- Laptop (met USB2)

Nu moet ik dus gestart geraken met metingen. Het eerste wat ik wil doen is wat metingen in de kamer uitvoeren. M'n absorberende panelen van Merford zijn namelijk ook al binnen :) en dus wil ik met de akoestiek beginnen.

Nu had ik graag een idee van de prestaties van m'n systeem. Hoe kan ik dat best doen? Ik had graag geweten hoe vlak m'n systeem is, zonder de mic en speaker er bij te betrekken. En daarna eventueel met de mic erbij. En als laatste de speaker er ook bij betrekken.
Als me dat al zou lukken heb ik al een idee van wat de speaker in de kamer doet en welke effecten van de speaker + kamer kunnen komen en welke ik kan herleiden tot meetfoutjes inherent aan het systeem.
Later kan de speaker nog gemeten worden in een andere kamer om nog een beter beeld te krijgen van de prestaties van de speaker en de kamer appart.
De eerste stap lijkt me dus de deze:
- Ingang van de soundcard nemen via de uitgang van de kaart en doorsweepen. Maar dan meet ik zowel in als uitgang van de kaart en niet 1 van de 2. Hoe los je dat op?

Verder heb ik een probleem met het uitmeten van de mic-pre. Hoe die je zoiets? Een signaal insturen via de soundcard lijkt me alles behalve veilig. Die signalen zijn veel te groot. Je kan natuurlijk het volume terug schroeven maar heb je dan nog een deftig signaal uit je soundcard? Ik denk dat het volume zo goed als dicht gaat moeten staan. Ik zou natuurlijk de high-imp. input kunnen gebruiken van de mic-pre, maar dan meet ik een ander circuit dan datgene waar ik mee ga meten.

We zullen dus vooreerst er maar van uitgaan dat de mic.-pre netjes vlak loopt van 20-20000Hz.

Na het doormeten van de soundcard zullen we dus maar verder gaan met het meten van de kamer+speaker.
Het is dus de bedoeling dat ik alle reflecties meeneem in de meting. In tegenstelling to wat je wil doen bij het uitmeten van enkel de speaker.

- Zou ik nu met lange bursts werken of zou ik een trage sweep doen?
- Bij bursts, gebruik ik dan pink of white noise?
- Zet ik de mic "in het midden van m'n hoofd" of naast 1 oor en neem ik ook plaats in de zetel terwijl ik meet?
- Hoe analiseer ik best de resulaten?

U raad het al: Meer vragen zullen volgen. :)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Het eerste probleem duikt al op. Mja eigenlijk het 2de maar het eerste echte probleem is opgelost....maar zorgt op zich voor het 2de probleem.
Ik heb een aantal meetingen kunnen uitvoeren maar merkte dat er iets deftig mis was met de soundkaart. Het ding bleek niet goed geïnstalleerd te zijn. Alles opnieuw geïnstalleerd en nu werk ie echt prima.
MAAR: Als ik nu (na de her-installatie van de soundkaart) een meeting doe dan telt ie het meetsignaal altijd op bij het uitgangssignaal. Het meetsignaal is kleiner dan het uitgangssignaal van de kaart en daardoor krijg je dus een klein inperfect signaal opgetelt bij een groot "perfect" signaal. Dat geeft nogal waardeloze meetingen. M'n speakers zijn gewoon magistraal als ik deze meetingen zou mogen geloven. Klopt dus absoluut niet.
Hoe los ik dat nu op?

Belangrijke info: Ik meet met SpectraRTA 1.32
Gast

Bericht door Gast »

Hallo Rho,

Met SpectraRTA heb ik geen ervaring, de trial download heb ik nooit fatsoenlijk aan de praat gekregen (maakte mijn systeem instabiel) en bovendien is het bijzonder prijzig als je het moet aanschaffen. Dus daar kan ik je niet bij helpen.

Hoe gebruik je het? Gebruik je eoa mixer zoals de windows mixer? Dat kun je beter niet doen en beter direct de soundcard drivers (voor in en uit) gebruiken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Oeps was bij bovenstaande post weer niet ingelogd ??? Kan dat niet eens gerepareerd worden heren forum beheerders? Normaliter kun je niet posten zonder ingelogd te zijn.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Nee ik gebruik geen mixers.
Gewoon de uitgang van de soundkaart op de amp en de micro op de mic.-pre. De uitgang van de mic-pre weer binnensturen op de soundkaart.
Ik moet ergens een setting gemist hebben, maar ik weet niet waar ik moet gaan zoeken.
Het gekste is dat de ingang van de soundkaart helemaal niet aan de uitgang van de soundkaart hangt. Hij moet dus via USB de info doorkrijgen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ik bedoelde software mixers, zoals bv de volume regeling van windows zelf. Het is belangrijk dat je daar geen feedback creeert.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Oeps was bij bovenstaande post weer niet ingelogd ??? Kan dat niet eens gerepareerd worden heren forum beheerders? Normaliter kun je niet posten zonder ingelogd te zijn.
op een of andere manier heb jij een speciale positie weten te bemachtigen, verdacht ;) dit gaan we uitzoeken.
Sander
Voormalige hoster
Berichten: 203
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 0:23
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Sander »

probleem opgelost, voor dit gedeelte was het mogelijk om als gast te posten
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Sander, alweer bedankt :!: waar zouden we zonder jou zijn
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

't Is gelukt. Het was inderdaad een software mixer. Die nam als ingang, datgene dat naar buiten werd gestuurd. Ik heb 'm gewoon op line-in gezet en dat werkt dus prima.

Straks ofzo een keer een deftige meeting proberen uitvoeren. :)
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Bericht door kuiperik »

Zou je ook wat metingen willen doen van beide situaties, zowel met als zonder de absorberende panelen. Indien je van allebei de situaties een meting opslaat in de memories, kun je via de 'c' het verschil laten tonen van beide metingen.

Heb je trouwens ook al "reverb" metingen verricht? Is misschien wel interessant om te kijken wat de panelen daar verrichten.

Gebruik je de panelen vlak op de muur of heb je er nog een holle ruimte achter gemaakt?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik ben nog maar aan het proberen om een deftige meeting te doen. Ik blijk nogal wat probleempjes te hebben. Maar we gaan er wel op vooruit. :)

Nu zit ik dus met het probleem dat als ik op een redelijk volume wil meten het hele systeem in oscilatie gaat. Gaat dus lekker fluiten die handel.
Als ik de gain van de mic-pre te hoog zet of/en als ik het volume van de soundcard opdrijf begint ie lekker in het rond te fluiten. Draai ik de gain/het volume wat dicht dan stopt ie wel met fluiten maar je hoort toch nog een aardige terugkoppeling door de speaker. Het geeft een metaalachtig geluid. De delay die tussen het uitsturen en het binnenlezen van het signaal zit is hier verantwoordelijk voor. Maar ik had nu niet echt verwacht dat ie het binnengelezen signaal weer direct op de uitgang zou zetten.
Nog ergens een mixer-setting die mis staat?

Als ik alles netjes ver dicht zit krijg ik maar matige meetingen.
Iets zoals onderstaande meetingen dus:
Afbeelding

De bovenste curves zijn m'n huidige speakers. Een keer met een burst gemeten en een keer met een sweep.
De onderste curves zijn die van dezelfde drivers en filters, maar dan de laag-mid enkel als mid gebruikt door 'm in een 4 liter gesloten kastje te steken.
(ik meen al te kunnen besluiten dat het filter nog deugdelijk is in deze situatie. :) )

Dit is wat er een tijdje geleden gemeten is bij Edo. Dezelfde speaker dus.
Afbeelding
Ik heb de indruk dat ik ofwel een waanzinnig slechte akoestiek heb ofwel dat mijn meetingen echt op niks trekken.
Het viel me bij Edo trouwens ook op dat m'n speakers daar veel beter klinken dan bij mij thuis. Dat doet me dus eerder voor het eerste gedacht vrezen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

rho schreef:
Nu zit ik dus met het probleem dat als ik op een redelijk volume wil meten het hele systeem in oscilatie gaat. Gaat dus lekker fluiten die handel.
er gaat dus nog steeds signaal van je mic weer terug naar de speakers. dat zou dus niet mogen, het door de mic opgenomen signaal hoort alleen naar binnen te gaan, niet er uit. check nogmaals je mixer instellingen zou ik zo zeggen
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Henkjan schreef:
rho schreef:
Nu zit ik dus met het probleem dat als ik op een redelijk volume wil meten het hele systeem in oscilatie gaat. Gaat dus lekker fluiten die handel.
er gaat dus nog steeds signaal van je mic weer terug naar de speakers. dat zou dus niet mogen, het door de mic opgenomen signaal hoort alleen naar binnen te gaan, niet er uit. check nogmaals je mixer instellingen zou ik zo zeggen
In je 'playback' settings alles muten behalve 'wave', en in je 'recording settings' alles muten behalve line-in (of mic, als die daar op zit).

Verder kent Soundblaster nog een setting die iets qua geluidsniveau's monitort en aanpast. In de windows mixer kun je dat uitzetten door bij de 'advanced settings' 'do not monitor' aan te vinken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

oh ja, en natuurlijk 2* controleren of er geen geluidseffecten (galm, 3D of wat al niet meer) standaard op aan staan :roll:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

het muten van alle andere uitgangen heeft het probleem inderdaad opgelost.

Nu blijkt dus ook dat ik last heb van omgevingslawaai. Metingen onder de 50Hz zijn niet echt mogelijk. Ergens zit iemand aan 25Hz en dieper, redelijk wat kabaal te maken. :?: Ge lukkig is dat voor mijn metingen niet zo relevant.

Die enorme krater bij 125Hz is wel akoestiek gerelateerd. Jezus wat een kuil zeg!

Deze metingen laten ziet wat de Besie1 doet op 1 meter en op de luisterpositie. De krater verschuift wel een beetje maar hij blijft enorm.
Afbeelding
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Metinge van de mid en tweeter appart en de daaruit berekende gemiddelde-curve.
Nu zie ge geen piek in het laag omdat deze in een 4liter gesloten kast zit en de vorige metingen zat de driver in een 15liter gepoorte behuizing.
Afbeelding
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Bericht door kuiperik »

De ruimte geeft idd een flinke piek mee op 50Hz. Krijg je deze ook terug als je een meter voor of achter je luisterplaats meet? Misschien dat je hier nog iets mee kunt verbeteren. Voor de rest ziet de meting er wel goed uit. Als je de octaaf scaling naar 1/24 zet krijg je iets beter inzage waar de pieken/dalen nu precies vandaan komen.

Heb je de mid en tweeter van de laatste meting alleen van dichtbij gemeten aangezien je hier helemaal die piek niet terug ziet?

Had je trouwens nog een goede RT60 meting kunnen verrichten?
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Bericht door kuiperik »

Heb zelf mijn opstelling ook gemeten met Spectra:

Hieronder de response meting van de TL en fronts tesamen:
Afbeelding

En de bijbehorende RT60:
Afbeelding
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

kuiperik schreef:
De ruimte geeft idd een flinke piek mee op 50Hz. Krijg je deze ook terug als je een meter voor of achter je luisterplaats meet? Misschien dat je hier nog iets mee kunt verbeteren. Voor de rest ziet de meting er wel goed uit. Als je de octaaf scaling naar 1/24 zet krijg je iets beter inzage waar de pieken/dalen nu precies vandaan komen.

Heb je de mid en tweeter van de laatste meting alleen van dichtbij gemeten aangezien je hier helemaal die piek niet terug ziet?

Had je trouwens nog een goede RT60 meting kunnen verrichten?
De kamer is zo klein 9m² dat ik geen meter voor of achteruit kan. Ik zit tegen de muur achteraan. Ik besef wel dat dat een redelijke bult in het laag geeft, maar er zit daar nu eenmaal niets anders op.

Mid en tweet zijn op 1m gemeten, niet op de luisterplaats. Dan is de bult bij 50Hz niet te zien, da's juist.
Ik maak me meer zorgen over die waanzinnige dip op zo'n 125Hz.

Ik zal eens een meeting doen met de 1/24 oct scaling.

Ik heb een RT60 meeting gedaan. Maar de resultaten zijn wat vreemd. Ik weet niet of ik het wel juist doe. Moet ik de tijdslimiet veranderen naar mate de afmetingen de kamer? Nu staat ie op 1sec. oftewel 1000ms.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

2D plot van de Besie1 in de kamer, zonder enige demping aan de wanden.
Afbeelding

3D plot van dezelfde meeting:
Afbeelding
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Bericht door kuiperik »

De RT-60 zou je eigenlijk een gemiddelde van een aantal metingen moeten nemen. Je kunt de waardes via "copy as text" in excel plaatsen en er daar een gemiddelde uit laten rekenen.

Gemeten waardes zijn volgens mij niet echt verkeerd, alleen wel vreemd die lage waardes voor 125/160?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Goed idee van die gemiddeldes. Een grafiekje maken is dan ook geen probleem natuurlijk.

Wat zet ik de mic het beste? Midden in de kamer, op de luisterplek, 1m voor de speaker,...

Het valt me nu op dat die lage waardes rond 125Hz in de 3D grafiek niet te zien zijn. :?:
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Bericht door kuiperik »

rho schreef:
Goed idee van die gemiddeldes. Een grafiekje maken is dan ook geen probleem natuurlijk.

Wat zet ik de mic het beste? Midden in de kamer, op de luisterplek, 1m voor de speaker,...
Zelf zet ik de mic altijd op de luisterplaats.
Het valt me nu op dat die lage waardes rond 125Hz in de 3D grafiek niet te zien zijn. :?:
Als je op de tijdslijn kijkt dan zie je wel dat hij rond dit gebied erg snel afvalt naar zijn uiteindelijk amplitude. Je ziet dan ook dat rond de 500Hz de helling veel flauwer is.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ja ik ziet het, de helling neemt inderdaad af als je de 500Hz vergelijkt met de 125Hz.

Vandaag heb ik geen tijd gehad om te meten. Hopelijk morgen of anders zal het tot het weekend moeten wachten.
Plaats reactie