Waar bestaat m'n opstelling uit:
- Behringer ECM8000 mic.
- M-Audio Audio Buddy mic.-pre.
- SB Audigy 2 NX soundcard
- SpectraRTA 1.32 soft
- Laptop (met USB2)
Nu moet ik dus gestart geraken met metingen. Het eerste wat ik wil doen is wat metingen in de kamer uitvoeren. M'n absorberende panelen van Merford zijn namelijk ook al binnen
Nu had ik graag een idee van de prestaties van m'n systeem. Hoe kan ik dat best doen? Ik had graag geweten hoe vlak m'n systeem is, zonder de mic en speaker er bij te betrekken. En daarna eventueel met de mic erbij. En als laatste de speaker er ook bij betrekken.
Als me dat al zou lukken heb ik al een idee van wat de speaker in de kamer doet en welke effecten van de speaker + kamer kunnen komen en welke ik kan herleiden tot meetfoutjes inherent aan het systeem.
Later kan de speaker nog gemeten worden in een andere kamer om nog een beter beeld te krijgen van de prestaties van de speaker en de kamer appart.
De eerste stap lijkt me dus de deze:
- Ingang van de soundcard nemen via de uitgang van de kaart en doorsweepen. Maar dan meet ik zowel in als uitgang van de kaart en niet 1 van de 2. Hoe los je dat op?
Verder heb ik een probleem met het uitmeten van de mic-pre. Hoe die je zoiets? Een signaal insturen via de soundcard lijkt me alles behalve veilig. Die signalen zijn veel te groot. Je kan natuurlijk het volume terug schroeven maar heb je dan nog een deftig signaal uit je soundcard? Ik denk dat het volume zo goed als dicht gaat moeten staan. Ik zou natuurlijk de high-imp. input kunnen gebruiken van de mic-pre, maar dan meet ik een ander circuit dan datgene waar ik mee ga meten.
We zullen dus vooreerst er maar van uitgaan dat de mic.-pre netjes vlak loopt van 20-20000Hz.
Na het doormeten van de soundcard zullen we dus maar verder gaan met het meten van de kamer+speaker.
Het is dus de bedoeling dat ik alle reflecties meeneem in de meting. In tegenstelling to wat je wil doen bij het uitmeten van enkel de speaker.
- Zou ik nu met lange bursts werken of zou ik een trage sweep doen?
- Bij bursts, gebruik ik dan pink of white noise?
- Zet ik de mic "in het midden van m'n hoofd" of naast 1 oor en neem ik ook plaats in de zetel terwijl ik meet?
- Hoe analiseer ik best de resulaten?
U raad het al: Meer vragen zullen volgen.