Transmission-line. Stiekem mee getrouwd?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Het was me wel opgevallen, in de text en op de foto, maar ook door de vele dingen aan m'n hoofd op dit moment niet ertoe gekomen om een reactie neer te zetten daarover. Toen was het me dus alweer ontschoten (wordt ik dan ook oud??? :lol: )

p.s. m'n mail nog gehad met het TL verhaal?

p.s.2: heb je een dwarsdoorsnede of kun je die maken van hoe dat bij jou zit in je kast? Soort TL+BR dus.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

sietse schreef:
Sietse schreef:
Hier nog een keer mijn trots. Met geintegreerde BR.......oeps
Ik ben een beetje verbaasd, dat het kennelijk niemand is opgevallen, dat er in mijn TL boxen basreflex kastjes zijn geintegreerd. En ik was er nog wel zo trots op. Met de reflex opening in het labyrint. Werkt geweldig.
Of is dat tegen woordig al de gewoonste zaak van de wereld? Ik loop een beetje achter met de ontwikkelingen, maar dat gaat wel over, zei de therapeut.

Niet dat het nou wereld nieuws is, maar je moet zo af en toe gewoon es wat proberen, weet je wel. :D
Is dat niet gewoon een Hemmholz resonator? Of ligt hier weer een andere techniek aan ten grondslag? Wel mooie boxes btw!
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

Het is wat M King een Mass loaded TL noemt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hebben we het nog steeds over het plaatje wat Sietse bovenaan pag. 4 postte?

Dan fungeert de ruimte achter de bovenste speaker samen met de doorsnede van de opening naar de pijp idd als een Helmholz resonator. Dat voorkomt dan dat de hogere frequenties de pijp in kunnen gaan. De Helmholz resonator werkt op deze manier als een laagdoorlaatfilter

De Rogers monitor werkt op het zelfde principe. En hoe oud is die al niet? 30 jaar of nog ouder?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

he he, gelukkig, m'n hele avond weer goed.

Edo, ik heb je mail ontvangen en wacht wel even af. Ik was nog op zoek naar andere systemen, zoals exponentieel en Karlson kast. Van de laatse ben ik de gegevens kwijt. Voor het andere zal ik toch eerst handiger moeten worden met dit gebeuren op het forum, want anders schiet dat verhaal niet op. Raar genoeg ben ik meer kwijt. Jammer.

Een doorsnede van mijn boxen heb ik wel in auto cad. Maar hoe ik dat in een bericht krijg, TEL ME.
Ik zal het zo meteen proberen uit te leggen. Het ding is heel simpel.

De anderen,

Het is geen helmholz resonator en de Rogers monitor heeft een gesloten bas/midden kamer en is zoals ik het hier voor mij heb liggen een 4 weg.
Ik denk dat het ook wel werkt met 3 weg. Hij heeft de labyrint uitgang in het midden van het front. 30 jaar oud zou best eens kunnen.

Als je naar de foto op pag. 2 kijkt, dan begint het labyrint direkt boven de bovenste basspeaker en dan naar beneden. Midden in de box weer naar boven en dan langs achter weer naar beneden met de uit gang onder aan de voorkant. Het midden/hoog appartement zit dus voor aan boven de bassen.
De basreflex opening zit simpel direkt achter het basmidden speakertje en kijkt uit boven in het middelste deel van de line. Dit is toevallig ongeveer het midden van de line.

Waarom en waarom daar?

Ik vond het geluid wat opgesloten en aan de voorkant was geen ruimte.
En als het niet zou voldoen, want ik ben ook opgegroeid met het feit, dat je een konus middentoner moet afschermen van de bas, dan plak je het gat weer dicht. In dit geval werd alles nog beter dan het was. dus :D

En weet je, dit zijn van die dingen die ik nou echt leuk vind. Natte vingerwerk

Sietse
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

sietse schreef:

Een doorsnede van mijn boxen heb ik wel in auto cad. Maar hoe ik dat in een bericht krijg, TEL ME.

Je gaat naar auto cad en zet daar de tekening mooi op het scherm zodat alles te zien is wat je wil laten zien. Dan druk je op het knopje 'print screen', zit boven insert en delete. Daarna open je paint of een ander teken programma en plak je je screenshot in dit programma door op 'ctrl+v' te drukken. Daarna doe je het bestand opslaan als JPEG.
Dat bestandje moet je ergens op een site zien te hosten, en daar houd mijn kennis op.....
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Beste Sietse

In autocad kun je toch van een tekening een plaatje maken bmp ?
Dat plaatje zet je om naar een jpeg dat past makkelijker op het net

anders print je de tekening op een A4 en scan je hem opslaan in jpg
formaat en je hebt je plaatje

Suc6 Ytzen
Laatst gewijzigd door weidok op do 11 nov 2004, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

michiel schreef:
Dat bestandje moet je ergens op een site zien te hosten, en daar houd mijn kennis op.....
Zoals de foto ?
Zal ik morgen proberen. A4 tje is al klaar.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

michiel schreef:
sietse schreef:

Een doorsnede van mijn boxen heb ik wel in auto cad. Maar hoe ik dat in een bericht krijg, TEL ME.

Je gaat naar auto cad en zet daar de tekening mooi op het scherm zodat alles te zien is wat je wil laten zien. Dan druk je op het knopje 'print screen', zit boven insert en delete. Daarna open je paint of een ander teken programma en plak je je screenshot in dit programma door op 'ctrl+v' te drukken. Daarna doe je het bestand opslaan als JPEG.
Dat bestandje moet je ergens op een site zien te hosten, en daar houd mijn kennis op.....
Moet volgens mij wel eerst printvoorbeeld doen..
anders krijg je een zwart plaatje
tenminste als je met een zwarte ondergrond als scherminstelling
tekent
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Je bent me net voor Michiel. Maar dat soort pixelplaatjes kun je dan beter saven als .gif : worden en kleiner kwa file size en blijven scherper.

Heb je Photoshop dan kun je daar het beste "save for web" gebruiken.

Dus in autocad: print screen ("Prt Sc" op de meeste toetsenborden). In PShop "new". Je krijgt dan een leeg plaatje met de grootte van het scherm. Dan "paste". Je kunt dan wat je hebben wil uitknippen en met "copy" op het clipboard plaatsen. Dan weer "new" en met "paste" in het nieuwe venster plakken. Dat nieuwe venster dan saven met "save for web" als .gif. Et voila ;)

@ Sietse,

Ik heb hier een bouwtekening van de Karlson resonator op mijn HD staan. Het is de tekening zoals ie ooit eens in "Luidsprekers" van de Muiderkring heeft gestaan. Dus de middelste maat zoals ie destijds in WW stond. Het was een van mijn eerste zelfbouwprojecten, toen met een AD9710M er in. Maar het is wel een enorme berg werk! En of je heden ten dage nog zoiets moet bouwen ...? Hij kleurt op zijn zachts gezegd wel wat. Stuur via een PB'tje even je e-mail adres dan mail ik het naar je toe.

<Edit>

Oh eh, kijk ook even hier:

http://home.planet.nl/~ulfman/
http://home.planet.nl/~ulfman/artic.htm

En hier staat diezelfde bouwtekening die ik heb (maar dan in het engels):

http://home.planet.nl/~ulfman/images/Plans/new12in.gif
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 12 nov 2004, 4:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Dat is em helemaal Pjotr. En wat je er van zegt is ook helemaal waar.
Ik dacht er alleen aan omdat tegenwoordig de breedbanders weer popie zijn en daar werden ze vroeger voor gebruikt.
Ik heb er tekeningen en berekeningen voor gehad. Maar zoals gezegt schijn ik lektuur kwijt te zijn.
Maar toch leuk dat het ergens nog bestaat. Zal ik nog es even langer naar kijken. Nostalgie zullen we maar zeggen.
Bedankt voor de file.

Sietse
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Hier plaatje Roger Monitor

Afbeelding
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Hier een voorbeeld van een Home Constructors TL
Wie heeft hier ervaring mee

Afbeelding
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Het ziet eruit als een thor van appolito?

t,
Jan Deckers
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 27 okt 2004, 18:59
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door Jan Deckers »

Hi,

ik heb wel ervaring met de 80Tl versie. Die heb ik omgebouwd voor een Eton woofer. Mid en hoog werden een accutonlijn en .... zo was er Ligne Ceramique.
Ben nu bezig met fineren en verfijnen van het filter.

Voor info: members.home.nl/deckersmoll :D
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Weidok schreef:
Hier een voorbeeld van een Home Constructors TL
Wie heeft hier ervaring mee
Sietse heeft ze nog op zolder staan.
Alleen is op het plaatje de bovenkant anders dan bij de mijne en de uitgang is bij mij gewoon rechthoekig. Bovenin, aan de achterkant heb ik trouwens een luikje waar het filter zit.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Jan Deckers schreef:
Hi,

ik heb wel ervaring met de 80Tl versie. Die heb ik omgebouwd voor een Eton woofer. Mid en hoog werden een accutonlijn en .... zo was er Ligne Ceramique.
Ben nu bezig met fineren en verfijnen van het filter.

Voor info: members.home.nl/deckersmoll :D
Mooie luidsprekers .... gaan dat worden
eigenlijk zijn ze nu al prachtig
Mooi dat Geenius je zo goed op weg helpt met het ontwerpen van het filter... soms is een serie filter mooier ..
Met minder onderdelen meer muziek
dus hou het simpel...

Hier nogmaals de link kijk bij Speakers klik op "Ligne Ceramique"

http://members.home.nl/deckersmoll/

Vraag me af wat het effect van die driehoekige poort is?? :idea: :idea:

Hier
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Afbeelding

Oorspronkelijk ontwerp: Newtronics, K+T 02 - 2000. Dit er maar even bij, om geen moeilijkheden met de ontwerper te krijgen.

Zo, eindelijk de tekening.
De hartlijntjes in het zij aanzicht geven de gaten aan, dus achter de bas/midden zit de reflex opening. Niks berekend, gewoon een gokje.
En het werkt. :o

Ik weet niet of ik het al eerder heb verteld, maar alles is 6 dB.
3 x bas met spoel, bas/midden met spoel, tweeter met condensator.
Laatst gewijzigd door sietse op di 16 nov 2004, 13:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

=D> =D>

Het is je gelukt Sietse ;)

Vraagje, zit er aan het midkastje nog een BR pijpje of is het simpelweg een gat naar de TL toe? Hoe het ook werkt zoiets werkt wel degelijk als een helmholzresonator. Anyway het klinkt goed en daar ging het om :)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik heb er geen pijpje in zitten. Je hebt er ook niet de meeste ruimte voor. Het gat heeft geloof ik een diameter van 4 of 5 cm. Weet ik niet meer zeker. Als deze konstruktie inderdaad ook nog als helmholz resonator werkt, wordt het er alleen maar leuker van. Ik heb het gevoel dat, als ik aan de uitgang van het labyrint experimenteer met meer of minder demping, dat het gehele geluidsbeeld daar op reageerd. Meer dan toen de reflexopening er niet in zat. Ik heb echter met het helmholz gebeuren geen enkele ervaring.

Maar het klinkt erg goed. Ik heb voor het eerst zins lange lange tijd geen neigingen er aan te prutsen. Wel een nadeel, want wat moet ik nu gaan uitvinden om van de straat te blijven.
Pjotr schreef:
Het is je gelukt Sietse
Het plaatsen van het plaatje heb ik nog m'n zoon bij nodig. Die is op dat gebied minstens zo gek als ik met audio. :D
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Dat "HET" tussen m'n oren blijft door emmeren over dat helmholzresonator gebeuren. Korrigeer mij als ik het verkeerd voor ogen heb. Dat is toch een kastdeel dat via een opening met de bas in verbinding staat en die zit toch meestal dicht bij die basafdeling? Dus een soort basreflex kastje maar dan zonder luidspreker.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Sietse,

Een Helmholtzresonator is een kastje met een gat er in. Of daar nou ook nog een speaker in zit maakt in principe niet zoveel uit (zoals in een BR). Zo'n kastje resoneert op een specifieke resonantiefrequentie. Zet je zo'n kastje ergens in de TL dan zal er in die TL geluidsenergie aan de lijn ontrokken worden op die plaats waar het kastje zit en met de frequentie waarop het kastje resoneert. Eigenlijk blokkeert de resonator de doorgang op die plek waar het zit voor zijn resonantiefrequentie.

Analoog aan een elektrisch circuit zou je het ook als een zuigkring kunnen zien.

Maar zou er maar niet te veel het hoofd over breken Sietse, straks ga je er nog aan rekenen :P ;)

Jouw constructie is wel intrigerend omdat de resonator ook nog door een aparte speaker wordt aangestuurd en dan wordt het totale resultaat IN de TL wel anders dan met een Helmholtzresonator alleen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 15 nov 2004, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

De Hobbyhifi wil deze constructie nog wel eens gebruiken om "nare" pieken in de respons van een speaker af te vangen.

Zie bijvoorbeeld deze uitgave:
http://www.hobbyhifi.de/Archiv/04/05_04/05_04.html

onderin zie je een rood pijpje zitten. Dat is er bijvoorbeeld eentje.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ja, en als ik t me goed herrinner staatij HH 1/2003 (die ik helaas niet heb (kan ook de 1/2001 zijn, die ik ook al niet heb)) een artikel over hoe ze te ontwerpen. heeft iemand die toevallig liggen? zo ja, is dat dan hier samen te vatten?

wat googlen levert bv deze op:
http://www.visaton-bausaetze.de/tools/t_helmholtz.htm
maar welk volume moet ik hier invullen, dat van de box of dat van de absorber :?:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
http://www.visaton-bausaetze.de/tools/t_helmholtz.htm
maar welk volume moet ik hier invullen, dat van de box of dat van de absorber :?:
Wat er gebeurt in zo'n resonator is dat de massa van de lucht in het pijpje dat daar getekend staat of gat, resoneert met de veerkracht van de lucht in de kast. Wat je daar moet invullen is het volume van de resonantieruimte. Bij een BR is dat idd het volume van de kast en bij alleen een Helmholtz zonder speaker is dat het voume van de resonator.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”