Groot langdurig project. JMlab Grand Utopia Clone

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

FrankG schreef:
Nieuw berekend gewicht zit op 345 kilo
Ga toch eens met je architect praten of de vloer dit kan hebben!
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

richard schreef:
FrankG schreef:
Nieuw berekend gewicht zit op 345 kilo
Ga toch eens met je architect praten of de vloer dit kan hebben!
Dat is reeds gebeurt.
Het gebouw moet nog worden gezet, ze zijn met de kelders bezig nu.
Door de kou ligt alles zowat stil nu.
Maar de vloer is er inderdaad op voorzien.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

3D samenstellingen van de MID/HOOG console

Afbeelding
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

voordeel van me 3D te werken is dat je steeds een goed beeld hebt of alles goed zit en altijd de exacte maten hebt van de MDf panelen.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

richard schreef:
FrankG schreef:
Nieuw berekend gewicht zit op 345 kilo
Ga toch eens met je architect praten of de vloer dit kan hebben!
idd 3,5 kN extra is echt veel niet alleen voor ponsen, want dat lijkt me nog het mist dramatisch. Beetje afhankelijk hoeveel ze valsspelen met het berekenen van de vloer. De varabele belasting per m2 kun je immers wegstrepen. Moet je trouwens niet bij de architect zijn want die hebben de ballen verstand van constructies maar bij de constructeur (hele andere opleiding)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Wijx schreef:
Moet je trouwens niet bij de architect zijn want die hebben de ballen verstand van constructies maar bij de constructeur (hele andere opleiding)
De constructeur wordt doorgaans door de architect ingehuurd, de architect blijft de eindverantwoordelijke.

Toen ik me nog met toegepaste mechanica bezig hield werden huiskamervloeren met een gelijkmatig verdeelde belasting van 200 kg/m2 doorgerekend (geen idee of deze waarde inmiddels is verhoogd). Een box van meer dan 300 kg op een zeer klein oppervlak kan dan beslist problemen geven.

Maar als Frank de garantie heeft dat de vloer dat kan hebben is er toch geen vuiltje aan de lucht? Nu alleen nog hopen dat de aannemer een beetje kwaliteit levert bij de uitvoering.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

richard schreef:
Wijx schreef:
Moet je trouwens niet bij de architect zijn want die hebben de ballen verstand van constructies maar bij de constructeur (hele andere opleiding)
De constructeur wordt doorgaans door de architect ingehuurd, de architect blijft de eindverantwoordelijke
financieel misschien, de constructeur moet e.e.a. goedkeuren; hij is dan ook de klos als hij wat fout gedaan heeft. Bouw&Woning Toezicht verwacht daarom ook dooe de constructeur goedgekeurde tekeningen, niet door de architect
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

2,25 kN gelijk rekende ik laatst :D

Varabel 1,25 maar daar gaan natuurlijk nog veiligheidsmarges over.

Gewoon zorgen dat het oppervlak een beetje groot is onder de speakers. Spikes lijken me trouwens zwaar overbodig, een kast van 345kg trilt echt niet denk ik
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Wijx schreef:
2,25 kN gelijk rekende ik laatst :D
is wat krap voor een waterbed met 2 dikkerds in huwelijksnacht :roll:
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

gatver wat een ranzige gedacht zo vlak voor het slapen gaan, maar je red het makkelijk omdat er ook nog een varabele belasting bij komt
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Wijx schreef:
omdat er ook nog een varabele belasting bij komt
Als ik op een speaker leun met mijn arm voor een fototje als hij af is :D
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Ik ben met de Mid kasten bezig.
Ik heb ergens gelezen dat als je ergens een versteviging "matrix" plaatst je dat niet ik het midden moet doen, maar ergens in 2/3 van de kast. Klopt dit?
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Hi Frank, je moet zoveel mogelijk ongelijke bracing toepassen. Anders heb je kans dat je 2 keer een staande golf in je kast krijgt op precies dezelfde frequentie.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Kan ik inderdaad inkomen, ik ben naar een oplossing aan het zoeken in de midkast om de driverondersteuning te maken.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

FrankG schreef:
Ik ben met de Mid kasten bezig.
Ik heb ergens gelezen dat als je ergens een versteviging "matrix" plaatst je dat niet ik het midden moet doen, maar ergens in 2/3 van de kast. Klopt dit?
Op 2/5 en 3/5 is beter, of eigenlijk nauwkeuriger op 0,618/1,618 en 1/1,618.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

OK Richard bedankt, kun je dat technisch ook ergens ondersteunen?
Ik stel het niet in vraag, ik wil er alleen van leren.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Ok nu wat foto´s
Dit zijn de Midkasten, hier komt dus de focal 6WM driver in.
Filterbereik van 250 hz tot 2500 hz

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Bij de laatste foto zie je dat het begin is gemaakt met de binnenbekleding van de kast. Zokomt ze er uiteindelijk volledig uit te zien.

De buitenkant van de kast ziet er bijzonder mooi uit, hier en daar moet een heel klein beetje worden bijgewerkt maar het is echt miniem.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Afbeelding

Afbeelding
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Hi Frank, hoe weet je nu precies hoeveel inhoud de kast krijgt en spiegel je dit proces voor de andere speaker?
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

18,4 liter.

Inderdaad de andere kant van de zaagsnede wordt gebruikt voor de andere kast.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Vandaag weer 2 uurtjes werk geleverd.
Het verder afmaken van de "knobbels in de kast"

Hoe doe ik dat?

Hier zie je mij lieftallig vrouwtje op een vezelplaat van 18mm dit de lijntjes tekenen waartussen gezaagd moet worden.
Afbeelding
Afbeelding

Na het zagen krijg je dus een latje met knobels, die gaan we nu rond frezen.
Afbeelding
Afbeelding

Dan krijg je dus dit.
Afbeelding
Zn natuurlijk plakken maar, genoeg lijm gebruiken zodat alles er lekker tussenuit komt natuurlijk goed aanspannen en drukken.

Afbeelding
Je ziet tussen de knobbels stukken afval van MDF steken. Daar komen later de verstevigingen in "Matrix", die ook tevens als ondersteuning voor de drivers dienen.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Om ervoor te zorgen dat alles goed aangedrukt word leg ik een plastiek zak in de kast "een grote" en vul deze volledig met zand.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Ziet er lekker loodzwaar uit.
OK Richard bedankt, kun je dat technisch ook ergens ondersteunen?
Ik stel het niet in vraag, ik wil er alleen van leren.
Als je 1/3 en 2/3 doet verhouden de overblijvende vlakken zich als 1 : 2. De resonantiefrequentie van het kleine vlak is dan de tweede harmonische van het grote vlak. Met een verhouding 2/5 en 3/5 heb je niet zo snel dat de resonantiefrequentie van het kleine vlak een harmonische is van het grote vlak.

Dit is natuurlijk puur theoretisch, mogelijk is het nauwelijks merkbaar of meetbaar als je het 'fout' doet.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Zoals je ziet Richard heb ik je raad opgevolgd.

Inderdaad lekker zwaar. Maar dat is dan ook de bedoeling.
Trachten zoveel mogelijk de resonanties eruit te halen en de kast dood te maken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”