hoe werkt een filter?
Moderator: Beheerdersteam
- erik klijnsmit
- Berichten: 99
- Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
- Contacteer:
hoe werkt een filter?
op het hear forum ben ik al eens aan het bakkelijen geweest over filters,
de basis principes snap ik nu. (denk ik )
maar nog even wat dingen op een rij.
1 een condensator (C) is zolang hij niet is opgeladen dus een geleider.
2 een C geeft geen fasedraaiing als hij in geleiding is.
3 een C geeft 90 graden fasedraaing als hij stopt met geleiden ?
klopt dit zo ??
de basis principes snap ik nu. (denk ik )
maar nog even wat dingen op een rij.
1 een condensator (C) is zolang hij niet is opgeladen dus een geleider.
2 een C geeft geen fasedraaiing als hij in geleiding is.
3 een C geeft 90 graden fasedraaing als hij stopt met geleiden ?
klopt dit zo ??
hmm, ik kan hier niet uit afleiden of je het helemaal doorhebt.
Een condensator is alleen een geleider voor wisselstroom, niet voor gelijkstroom. Wanneer een condensator een wisselstroom doorgeeft, is dat altijd met een 90° fasedraaiing. Dat wil zeggen dat de stroom "voorloopt" op de spanning.
een uitleg met plaatjes:
http://www.tpub.com/neets/book2/4b.htm
Een condensator is alleen een geleider voor wisselstroom, niet voor gelijkstroom. Wanneer een condensator een wisselstroom doorgeeft, is dat altijd met een 90° fasedraaiing. Dat wil zeggen dat de stroom "voorloopt" op de spanning.
een uitleg met plaatjes:
http://www.tpub.com/neets/book2/4b.htm
- erik klijnsmit
- Berichten: 99
- Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
- Contacteer:
OK , dat hij alleen geleid voor wisselstroom was duidelijk voor mij .Raymond schreef:hmm, ik kan hier niet uit afleiden of je het helemaal doorhebt.
Een condensator is alleen een geleider voor wisselstroom, niet voor gelijkstroom. Wanneer een condensator een wisselstroom doorgeeft, is dat altijd met een 90° fasedraaiing. Dat wil zeggen dat de stroom "voorloopt" op de spanning.
een uitleg met plaatjes:
http://www.tpub.com/neets/book2/4b.htm
maar die fase? ik dacht dat hij alleen een fasedraai gaf naar het laag toe?
dus alles wat hij doorlaat qua frequenties blijft in fase toch??
- erik klijnsmit
- Berichten: 99
- Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
- Contacteer:
maar,
zodra er een stroom loopt moet er ergens een spanningsverschil zijn.
dit spanningsverschil staat niet over de C , want hij is nog niet opgeladen, dus staat het spanningsverschil over de speaker.
zodra de C opgeladen is , heb je een spanning over de C staan , de stroom stopt dan , en de spanning over de speaker is dan nul.
toch??
zodra er een stroom loopt moet er ergens een spanningsverschil zijn.
dit spanningsverschil staat niet over de C , want hij is nog niet opgeladen, dus staat het spanningsverschil over de speaker.
zodra de C opgeladen is , heb je een spanning over de C staan , de stroom stopt dan , en de spanning over de speaker is dan nul.
toch??
Ik begrijp je niet helemaal.
Wanneer er een spanningsverschil over een C staat, gaat hij opladen. Maar dat betekend niet automatisch dat er een stroom "door" de C loopt.
(denk maar aan C's in een gelijkstroomvoeding. Als daar een stroom door zou lopen, zou dat gelijk staan aan een kortsluiting, aangezien de C's daar tussen de + en - rails staan)
Wanneer er een spanningsverschil over een C staat, gaat hij opladen. Maar dat betekend niet automatisch dat er een stroom "door" de C loopt.
(denk maar aan C's in een gelijkstroomvoeding. Als daar een stroom door zou lopen, zou dat gelijk staan aan een kortsluiting, aangezien de C's daar tussen de + en - rails staan)
- erik klijnsmit
- Berichten: 99
- Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
- Contacteer:
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
voor gelijkstrooom gaat t wel op, maar het signaal dat naar je speakers gaat is wisselstroom, dus de C wordt de hele tijd opgeladen en weer ontladen. is de frequentie hoog genoeg dan blijft er een stroom door het circuit lopen, bij lage frequenties lijkt t steeds meer op de gelijkstroom situatie [is wat ik er van begrijp, niet gehinderd door enige kennis van electrotechniek]
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Een C heeft voor elke frequentie een anderen weerstand, reactantie genoemd (Xc). Het gedrag wisselspanning/stroom is daar dus ook afhankelijk van. Spanning en stroom hebben een faseverschil van 90 graden. En daar maken filtertjes graag gebruik van.
Voor gelijkspanning wordt de C idd opgeladen in een bepaalde tijd, die tijd is o.a. afhankelijk van de capaciteit.
Rob.
Voor gelijkspanning wordt de C idd opgeladen in een bepaalde tijd, die tijd is o.a. afhankelijk van de capaciteit.
Rob.
Hoi Erik,
Je hebt het wel begrepen, maar doordat je de achtergrond van je uitleg niet geeft krijg je dit soort reacties. Zie http://forum.hifi.nl/index.php?act=ST&f ... 3d34dd31a9. Leuk draadje, dat op een gegeven moment begint te ontsporen (zag ik destijds toen ik terug kwam van vakantie. Maar het begon leuk...)
Een condensator geeft altijd 90 graden fasedraaiing, maar dat geldt alleen voor de relatie tussen de spanning die erover staat en de stroom die er door loopt. Zoals Bertje aangeeft, de impedantie van de C is afhankelijk van de frequentie. De spanning die over de driver staat is dus alleen fasegedraaid als de impedantie van de C hoog wordt tov die van de driver. Bij lage frequenties dus. Bij hoge frequenties staat over de driver vrijwel dezelfde spanning als welke de versterker aanbiedt. Vrijwel geen fasedraaiing dus bij hoge frequenties.
Groetjes, Jeroen
Je hebt het wel begrepen, maar doordat je de achtergrond van je uitleg niet geeft krijg je dit soort reacties. Zie http://forum.hifi.nl/index.php?act=ST&f ... 3d34dd31a9. Leuk draadje, dat op een gegeven moment begint te ontsporen (zag ik destijds toen ik terug kwam van vakantie. Maar het begon leuk...)
Een condensator geeft altijd 90 graden fasedraaiing, maar dat geldt alleen voor de relatie tussen de spanning die erover staat en de stroom die er door loopt. Zoals Bertje aangeeft, de impedantie van de C is afhankelijk van de frequentie. De spanning die over de driver staat is dus alleen fasegedraaid als de impedantie van de C hoog wordt tov die van de driver. Bij lage frequenties dus. Bij hoge frequenties staat over de driver vrijwel dezelfde spanning als welke de versterker aanbiedt. Vrijwel geen fasedraaiing dus bij hoge frequenties.
Groetjes, Jeroen
Voorbeeld van een cursus online:
http://home.planet.nl/~heuve345/nl/elec ... ourse.html
En zo zijn er waarschijnlijk nog andere en betere te vinden.
http://home.planet.nl/~heuve345/nl/elec ... ourse.html
En zo zijn er waarschijnlijk nog andere en betere te vinden.
- erik klijnsmit
- Berichten: 99
- Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
- Contacteer:
hé
das een mooie link,
deze had ik al in mijn favorietem staanhttp://www.on4cp.org/cursus/index.htm
ook heel leerzaam.
@jeroen: jouw uitleg is niks mis mee, je had leraar moeten worden
das een mooie link,
deze had ik al in mijn favorietem staanhttp://www.on4cp.org/cursus/index.htm
ook heel leerzaam.
@jeroen: jouw uitleg is niks mis mee, je had leraar moeten worden

