hoe werkt een filter?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
erik klijnsmit
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
Contacteer:

hoe werkt een filter?

Bericht door erik klijnsmit »

op het hear forum ben ik al eens aan het bakkelijen geweest over filters,

de basis principes snap ik nu. (denk ik )
maar nog even wat dingen op een rij.

1 een condensator (C) is zolang hij niet is opgeladen dus een geleider.
2 een C geeft geen fasedraaiing als hij in geleiding is.
3 een C geeft 90 graden fasedraaing als hij stopt met geleiden ?

klopt dit zo ??
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

hmm, ik kan hier niet uit afleiden of je het helemaal doorhebt.

Een condensator is alleen een geleider voor wisselstroom, niet voor gelijkstroom. Wanneer een condensator een wisselstroom doorgeeft, is dat altijd met een 90° fasedraaiing. Dat wil zeggen dat de stroom "voorloopt" op de spanning.

een uitleg met plaatjes:
http://www.tpub.com/neets/book2/4b.htm
Gebruikersavatar
erik klijnsmit
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
Contacteer:

Bericht door erik klijnsmit »

Raymond schreef:
hmm, ik kan hier niet uit afleiden of je het helemaal doorhebt.

Een condensator is alleen een geleider voor wisselstroom, niet voor gelijkstroom. Wanneer een condensator een wisselstroom doorgeeft, is dat altijd met een 90° fasedraaiing. Dat wil zeggen dat de stroom "voorloopt" op de spanning.

een uitleg met plaatjes:
http://www.tpub.com/neets/book2/4b.htm
OK , dat hij alleen geleid voor wisselstroom was duidelijk voor mij .

maar die fase? ik dacht dat hij alleen een fasedraai gaf naar het laag toe?
dus alles wat hij doorlaat qua frequenties blijft in fase toch??
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

Nope.

Lees de webpagina die ik heb geplaatst maar eens door. Die geeft een duidelijke en begrijpelijke uitleg over de werking van een condensator :)
Gebruikersavatar
erik klijnsmit
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
Contacteer:

Bericht door erik klijnsmit »

maar,

zodra er een stroom loopt moet er ergens een spanningsverschil zijn.
dit spanningsverschil staat niet over de C , want hij is nog niet opgeladen, dus staat het spanningsverschil over de speaker.
zodra de C opgeladen is , heb je een spanning over de C staan , de stroom stopt dan , en de spanning over de speaker is dan nul.

toch??
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

Ik begrijp je niet helemaal.

Wanneer er een spanningsverschil over een C staat, gaat hij opladen. Maar dat betekend niet automatisch dat er een stroom "door" de C loopt.
(denk maar aan C's in een gelijkstroomvoeding. Als daar een stroom door zou lopen, zou dat gelijk staan aan een kortsluiting, aangezien de C's daar tussen de + en - rails staan)
Gebruikersavatar
erik klijnsmit
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
Contacteer:

Bericht door erik klijnsmit »

ik bedoel een C die in serie staat met een speaker.
daar loopt wel stroom door, totdat ie opgeladen is,
dan stopt de stroom en staat er geen spanning meer over de speaker maar over de C .

of zit ik er nu naast?? :roll:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

voor gelijkstrooom gaat t wel op, maar het signaal dat naar je speakers gaat is wisselstroom, dus de C wordt de hele tijd opgeladen en weer ontladen. is de frequentie hoog genoeg dan blijft er een stroom door het circuit lopen, bij lage frequenties lijkt t steeds meer op de gelijkstroom situatie [is wat ik er van begrijp, niet gehinderd door enige kennis van electrotechniek]
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Een C heeft voor elke frequentie een anderen weerstand, reactantie genoemd (Xc). Het gedrag wisselspanning/stroom is daar dus ook afhankelijk van. Spanning en stroom hebben een faseverschil van 90 graden. En daar maken filtertjes graag gebruik van.

Voor gelijkspanning wordt de C idd opgeladen in een bepaalde tijd, die tijd is o.a. afhankelijk van de capaciteit.
Rob.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Erik,

Je hebt het wel begrepen, maar doordat je de achtergrond van je uitleg niet geeft krijg je dit soort reacties. Zie http://forum.hifi.nl/index.php?act=ST&f ... 3d34dd31a9. Leuk draadje, dat op een gegeven moment begint te ontsporen (zag ik destijds toen ik terug kwam van vakantie. Maar het begon leuk...)

Een condensator geeft altijd 90 graden fasedraaiing, maar dat geldt alleen voor de relatie tussen de spanning die erover staat en de stroom die er door loopt. Zoals Bertje aangeeft, de impedantie van de C is afhankelijk van de frequentie. De spanning die over de driver staat is dus alleen fasegedraaid als de impedantie van de C hoog wordt tov die van de driver. Bij lage frequenties dus. Bij hoge frequenties staat over de driver vrijwel dezelfde spanning als welke de versterker aanbiedt. Vrijwel geen fasedraaiing dus bij hoge frequenties.

Groetjes, Jeroen
b2
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 22 okt 2004, 15:46
Locatie: Mol / Belgie

Bericht door b2 »

Hey Erik,

Lees eens een simpele basiscursus electronica uit het middelbaar door.
De condensator staat waarschijnlijk al in hoofdstuk 2 of 3 uitgelegd.

Deze cursussen zijn meestal zo begrijpend mogelijk geschreven. Zou dus geen probleem mogen zijn.
b2
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 22 okt 2004, 15:46
Locatie: Mol / Belgie

Bericht door b2 »

Voorbeeld van een cursus online:

http://home.planet.nl/~heuve345/nl/elec ... ourse.html

En zo zijn er waarschijnlijk nog andere en betere te vinden.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Inderdaad, nog veel beter uitgelegd als wat ik deed en ook nog met mooie plaatjes :D

Maar ja, je hebt van die lui die alleen lezen als het op een forum geschreven staat....

Groetjes, Jeroen
Gebruikersavatar
erik klijnsmit
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
Contacteer:

Bericht door erik klijnsmit »



das een mooie link, :)

deze had ik al in mijn favorietem staanhttp://www.on4cp.org/cursus/index.htm

ook heel leerzaam.

@jeroen: jouw uitleg is niks mis mee, je had leraar moeten worden :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”