binnenbedrading

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

binnenbedrading

Bericht door dre »

aangezien ik nog 5m v/d hul magnum over heb,is het aan te raden om mijn bestaande binnen bedrading(zilver/teflon) te vervangen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als je wat activiteit zoekt om de zondagavond mee door te komen wel ;)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Je zou het kunnen proberen. Even tijdje testen en mocht het niet bevallen gewoon de oude weer terug zetten. Denk zelf dat het klankmatig niet erg veel zal verschillen.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

de klankeigenschappen van kabels worden vaak overschat. Ik gebruik zelf gewoon degelijk, dik koperdraad. Zolang de weerstand niet te hoog wordt, is de kans erg klein dat je verschillen hoort. Binnenin de luidspreker is de afstand daarbij zó kort, dat je waarschijnlijk zelfs met kabels van minder dan een halve milimeter geen verschil hoort.
Gebruikersavatar
Masuji
Berichten: 84
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 10:35
Locatie: Ravels-Eel Belgium

Bericht door Masuji »

De theorieen zijn zeer divers omtrent kabels.

Maar ik denk dat in alle gevallen, ook die reeds hier genoemd zijn
een kern van waarheid in zit.

Er resteerd enkel de proef op de som om er achter te komen of het
ook daadwerkelijk in jouw oren een toegevoegde waarde heeft.

Ik las een poos geleden nog een oud gelijkwaardig artikel / post ergens
op het internet, hier kwam iemand met de theorie dat als je echt een
verbetering intern wil aanbrengen op kabel gebied, dat de kabel zo kort
mogelijk van de unit naar het filter moet zijn en van hetzelfde als vanaf
het filter naar de versterker, die uit 1 stuk moet zijn zonder connectoren
etc. Dus ook in de amp zelf rechtstreeks op de print bevestigd.

Mja, maar wie doet dat nou ? die dikke vergulde aansluitingen zijn te
mooi om ze te verwijderen toch :)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik hoor geen verschillen tussen kabels. Zelfs niet tussen superdun telefoondraad en een dik high-end snoer. Ik heb de vergelijken gedaan, en hoor het gewoon niet. Moet er wel bij vertellen dat mijn kabels minder dan 2 meter lang zijn. Mijn set staat tussen de speakers. Het is altijd zinvol je kabels zo kort mogelijk te houden.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

zou wel eens echte tests willen zien. (getallen) als dat al meetbaar is wat verliezen zijn, etc etc
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

ik merk er wel verschillen tussen maar dat gaat meer om de dikte dan om de bouw volgens mij. Overigens heb ik nu kabels van 30 cm en hoor ik ook geen verschillen meer
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

@Wijx: je hebt je eindtrap héél dicht bij je speakers staan? :)
gefeliciteerd met je nieuwe subs :wink:

@Bart: kijk maar eens naar dit illegaal gepubliceerde (ssstt... vertel het ze niet! 8) ) AES-document.

http://bruce.coppola.name/audio/cableInteractions.pdf
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik denk dat, zoals Masuji ook al aangeeft, dat je (omdat je al erg goede kabels hebt) je t misschien eerst kan gaan zoeken in het minimaliseren van het aantal overgangen
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

keyser schreef:
@Wijx: je hebt je eindtrap héél dicht bij je speakers staan? :)
gefeliciteerd met je nieuwe subs :wink:

@Bart: kijk maar eens naar dit illegaal gepubliceerde (ssstt... vertel het ze niet! 8) ) AES-document.

http://bruce.coppola.name/audio/cableInteractions.pdf
thnx gaat weer leuk worden. Ik heb monoblokken en de aansluiting van de speakers ook laag dus 30 cm is aan de ene kant zelfs te lang :D
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Alleen die foto aan het eind van het PDF document genereert bij mij al een grote grijns, en over de rest van het document hou ik wijselijk m'n mond, omdat er anders weer gemopperd wordt op mij, dit is namelijk weer zo'n verhaal met flinke haken en ogen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

SSassen schreef:
Alleen die foto aan het eind van het PDF document genereert bij mij al een grote grijns, en over de rest van het document hou ik wijselijk m'n mond, omdat er anders weer gemopperd wordt op mij, dit is namelijk weer zo'n verhaal met flinke haken en ogen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Nu word ik toch wel nieuwsgierig :lol:
ik kan uit je post niet helemaal opmaken of je je wel of niet kunt vinden in het verhaal... als je bang bent voor gemopper, mag je als je wilt me wel ff via pm zeggen wat je er van vindt. ik beloof 't: ik zal niet mopperen :wink:
Maarten
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 feb 2005, 9:16
Locatie: Slochteren

Bericht door Maarten »

Wijx schreef:
ik heb nu kabels van 30 cm
Da's wel heeel dik!!! :lol: :lol:
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

SSassen schreef:
en over de rest van het document hou ik wijselijk m'n mond, omdat er anders weer gemopperd wordt op mij, dit is namelijk weer zo'n verhaal met flinke haken en ogen.
Beste Sander,

ik denk dat jet dit foum daarmee te kort doet, althans dat hoop ik. Amuseer ons met je mening 8)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”