Voor een projectje op school (van mijn dochter, ja) wil ik graag 4 a 5 koptelefoons aansluiten op een koptelefoonaansluiting. volgens mij kan dat nauwelijks meer passief en zal ik moeten versterken. Wie heeft er een leuk idee voor een (budget) 1 naar 4 a 5 koptelefoon aansluiting. Zou ik met een kleine versterker afkunnen of moeten dat er dan 5 worden?
Een opamp die redelijk veel stroom kan leveren als buffer schakelen? Volgens mij ben je er dan al. Als je nog per headset het volume wilt regelen eventueel 5 losse op-amp trapjes bouwen?
Hoeven dan ook geen dure audiofiele opamps te zijn natuurlijk.
Koptelefoontjes zijn iets van tussen de 40 en 200 ohm doorgaans. Dat gaat dus niet met meerdere tegelijk op een gewone hoofdtelefoonaansluiting. Maar op een 1 a 5 watt versterkertje kun je er wel 5 parallel zetten. Je kunt natuurlijk iets zelf bouwen maar denk dat het simpeler is om bij de Kijkshop een simpel Yoko versterkertje te kopen voor weinig.
Wil je zelf iets bouwen dan heeft National Semi wel een paar aardige en goedkope chips zoals de LM384 en de LM386 en anders zou je ook een bij Velleman kunnen kijken voor een kit.
Die heeft er veel, bedoel je een hoofdtelefoonversterker of een gewoon versterkertje of gezien het kleine vermogen een de hoge uitgangsweerstand misschien een voorversterkertje?
hoi edo?
een klein versterkertje kan altijd dienst doen als hoofdtelefoonversterker en als het vermogen het toelaat kun je potmeters van 500 tot 1000 ohm in serie zetten voor individuele volumeregeling(misschien een beetje experimenteren maar dat moet toch te doen zijn )
mvg
dirk