GeenKloon project; het werkt!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Dat ga ik nu proberen!

Plaatje van beide monoblokken.
Afbeelding
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

-Test met alleen spanning op monoblok 2 (geen input, wel output): Geen brom
-Test met alleen spanning op monoblok 2 (wel input, wel output): Brom
-Test met alleen spanning op monoblok 1 (geen input, wel output): Geen brom
-Test met alleen spanning op monoblok 1 ((wel input, wel output): Brom (lichter dan bij monoblok 2)

Met monoblok 2 heb ik wel een uitzetplop, met monoblok 1 niet.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

probeer dit is eens voor 1 kanaal

http://users.pandora.be/rudyakaarno/For ... hippie.jpg

van links naar rechts
R = 100k ... 1M
C = 1u ... 4.7uF
R = potmeter 100k
Rbovenste = 100K ... 470k
Ronderste = 1 ... 10 ohm ( of draadbrug, zolang het princype maar word aangehouden )

de rest blijft hetzelfde zoals het nu is ( of was .. )

RCA volledig geisoleerd opgesteld
momenteel nog GEEN verbinding met je chassis ( dus nergens )
Nameten dat ge dus geen verbinding hebt, en dan pas 1 draad van het centraal punt naar 1 plaats op het chassis.

-> Meet eerst DC op uitgang ~ <100mV is goe
-> Testen op brom/ruis met ingang kortgesloten
-> Testen op brom/ruis met ingang los
-> ding aansluiten op ingang, nog brom/ruis, neem dan is een andere bron voor te proberen.

Stereo op eender welke manier met 2 verschillende kaskes is trouwens vree pain in the ass om dat inorde te krijgen zonder brom/ruis
( ma das voor als het brom gedoe weg is bij 1 kanaal )

En vooral naar alle verbindingen van uwen RCA toe zeker genoeg sulduur gebruiken , en naar de potmeter toe en terug afgeschermde kabel die bij de tweede kabel enkel aan de print kant is aangesloten.

gl

Groetjes
Rudy
nietofwel
Berichten: 37
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 20:15

Bericht door nietofwel »

Dit zijn allang geen 9 componenten meer. :D

Maar mocht je er niet uitkomen, dan kan je beter de gainclone maken volgens het schema van National Semiconductors. Ikzelf ben als volledige leek begonnen met het maken van een gaincolne van platenspeler.com. Ik heb de gainclone nooit echt betrouwbaar aan de praat gekregen, dwz na veel ruisen en brommen heeft hij het een half jaar gedaan, daarna had ik iets aangepast (zat te klooien met de attenuator) en hij begon weer te ruisen. Nou was/ben ik een leek in elektronica, voor mijn gevoel voldeed ie precies aan het schema van platenspeler.

Ben toen met een schone lei begonnen volgens het schema van NS en ik speel hier met veel plezier mee. Alleen als ik de versterker aanzet geeft hij een plop, dit moet ik nog oplossen door een aan/uit schakelaar bij de "out"v/d luidsprekers te plaatsen.

Bij platenspeler staat een heel verhaal attenuators over “breek voor maak” en andersom. Hijzelf gebruikt een schakelaar van conrad (maak voor breek), die ik nu zelf ook in gebruik heb. Alleen deze schakelaar is niet degelijk, maar het is een tijdelijke oplossing. Als je een potmeter van zeer lage kwaliteit gebruikt is dit duidelijk hoorbaar (het geeft zelfs een achtergrondruis).

De voeding van platenspeler heb ik ook aangepast. Ik heb op internet gelezen dat de “powersupply” dan gaincard alleen 4 diode’s gebruikt. Nou is dit niet betrouwbaar, toch heb ik de 4 MKP condensatoren verwijderd. Mijn voeding is hierdoor weer iets sneller geworden.

Misschien heb je hier wat aan…

Succes verder!
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ligt niet aan je schema, maar aan je layout en die gaat Digidoo wel goed krijgen :D
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

@ Rudy; Sorry maar ik vond je uitleg een beetje vaag, dus ik heb het voor mezelf nog eens uitgetekend. Klopt het zo?

Afbeelding

@ nietofwel; Hmm, ja ik had al van meerderen begrepen dat de manier waarop Maarten zijn GainClone heeft gebouwd niet de manier is. Helaas ben ik begonnen op zijn manier. Dat mijn GainClone ondertussen uit meer componenten bestaat vind ik niet erg, als die brom/ruis er maar grotendeels uitgaat. Verder vind ik het gewoon leuk om te experimenteren.

@ Juul; Is dat wat Rudy voorstelde dan haalbaar? Welke aanpassingen stel jij voor, voor mijn layout?

Ik zit zelf te denken of ik eventueel niet nog wat moet aanpassen aan mijn voeding dan. Laat maar weten of dat handig/nodig is.

Alvast bedankt! Het is ondertussen alweer laat, dus ik verwacht eenieders antwoorden pas morgen tegemoet.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Digidoo schreef:
@ Juul; Is dat wat Rudy voorstelde dan haalbaar? Welke aanpassingen stel jij voor, voor mijn layout?
Zie het maar zo: ik heb 4 jaar electronica ervaring, Rudy heeft er tientallen :lol:

Op die adviezen van Rudy wil ik nog ff toevoegen dat je ook op je Signal Ground en Power Ground moet letten, want als je dat niet goed hebt kun je ook brom krijgen.
Welke aanpassingen stel jij voor, voor mijn layout?
Ik zag dat je de input van achter je potmeter naar je powerground (tussen die elcos) had aangesloten. ik zou eens kijken of het helpt als je die helemaal rechts aansluit bij je signal ground.

Welk monoblok heeft die brom nou dan? Waar wij samen aan hebben gesleutelt of die andere?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Digidoo schreef:
-Test met alleen spanning op monoblok 2 (geen input, wel output): Geen brom
-Test met alleen spanning op monoblok 1 (geen input, wel output): Geen brom
Ik constateer hieruit dat je monoblokken op zich wel werken maar dat je bij je input een aardlus aanbied.
Heb je een walkman oid op de input geprobeert (iets portable)?
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Beiden hebben een brom. Niet dezelfde weliswaar, maar er is een brom. Het is nu een beetje laat en ik weet zo snel even niet welke nou het ergste was. Morgen heb ik tentamen, dus ik denk dat ik maar eens onder de wol ga... :idea:

He he, lekker geslapen.

Lees dit nog even:
Misschien is dit de aardlus: het afgeschermde deel van de kabel die ik gebruik voor van mijn input naar de potmeter, zit maar aan 1 kant vast aan de aarde, namelijk op de buitenkant van de input. Vanaf de buitenkant van de input gaat er dan weer een draadje naar de gnd.
Laatst gewijzigd door Digidoo op vr 18 nov 2005, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Waar R5 en 2.2uF staan moet R1 en de 22uF

Anders werkt ie uberhoud nooit goed

Groetjes
Rudy
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Misschien heb je 't al gezien, drie posts terug, ik heb 'm verbeterd:

Zo goed?

Afbeelding
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

jep :)

maar die dubbele 100nF hoefd niet hoor.

Groetjes
Rudy
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Dat dacht ik al. Was het eigenlijk ook niet van plan :P

Ik ga nu eens lekker solderen. Hmmm, jammie.

What the FUCK!

Hey man, ik heb die 0,1uF Caps parallel gesoldeerd aan de 1000uF elco's. Daarmee zou mijn amp het nog steeds moeten doen, redeneerde ik. Dus ik zet 'm eens aan, om te kijken wat ik eventueel al aan verschil hoor.

BRRRRRRRRRR. Belachelijk hard!

Eh. Help? :shock:
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik post dit maar even, ookal gaat het nergens over, maar het is bedoeld dat iedereen het vorige bericht even leest. Ben benieuwd hoe het komt dat ik "BZZZZZZ" krijg als ik alleen maar een paar 0,1uF caps aansluit... 8)
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Bedoel je dan egt zonder die 1000uF's ?
Dan snap ik wel dat ie bbzzz zegt.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Afbeelding
http://ourworld.compuserve.com/homepage ... ect206.htm

Kijk eens wat die afvlakelcos doen op bovenstaande plaatjes Digidoo.
Al het rommel op je voeding geeft je versterker gewoon door aan je speakers he!
Door dit soort geintjes kan je tweeter stuk gaan, maar jouw speakers zijn passief gefilterd dus dat zal wel meevallen.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Rudy schreef:
Bedoel je dan egt zonder die 1000uF's ?
Dan snap ik wel dat ie bbzzz zegt.

Groetjes
Rudy
Nee, parallel aan die 1000uF's, zoals jij had gezegd! Moeten ze dan niet in serie ofzo?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Nee, parallel zou goed moeten zijn.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Digidoo,

Kan je zoals ie nu is testen dat als je de ingang kortsluit dat ie dan te hard bbbzzz zegd.

Ook kan je is proberen met de 1000uF te vervangen door bijvoorbeeld 4700uF, en zien wat het probleem doet ( steeds met ingang kortgesloten ).

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Is er nergens een massa los gekomen met al dat testen? (heb ik ook ooit aan de hand gehad) Check een keer je sterpunt en alle geleiders die daar samen komen.
Laatst gewijzigd door rho op za 19 nov 2005, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
dat ie dan te hard bbbzzz zegd.
:lol:
Die houden we erin hoor.

Check ook je voedingsspanningen eens en losse verbindingen.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ja. Ik ben ook een randdebiel. Had per ongeluk de V- elco losgesoldeerd van de aarde. Het klinkt naar mijn mening niet heel veel anders, maar met maar 1 monoblok aan de voeding heb ik geen last van brom/ruis.

Nu ff die andere doen...
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Met twee normaal wel vrees ik, het kan minder zijn dan van te voren, maar het initieel probleem bestaat nog.

Groetjes
Rudy
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik heb nog eens wat beter zitten luisteren. Dit maal met allebei de monoblokken aangesloten en die 0,1uF caps in werking. Ik heb het idee dat de bas veel zwaarder is geworden.

Dan over de brom en ruis; die is heel veel minder geworden. Minder dan ik dacht toen ik het bericht van Rudy leesde. Hij heeft gelijk dat de ruis niet weg is, maar er is geen brom meer, ook als ik het volume helemaal open zet. De ruis wordt pas echt hoorbaar als ik op 80% van zijn volume speel.

Nu ga ik nog wat experimenteren, ik hou jullie op de hoogte... :)
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Mooi Digidoo!
Ruis is waarschijnlijk een andere oorzaak dan het brommen. Maar goed, zul je hier last van hebben?
Plaats reactie