Dual mono UcD400 met HG voeding

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Indien ik zelf een versterker bouw kleef ik een montageplaat met Tec7 tegen de bodemplaat. Op de montageplaat schroef ik dan de trafo. De elastische Tec7 zorgt voor de ontkoppeling.
Het is mij zonder deze truuk bijna niet gelukt om de trafo 100% stil te krijgen.
No offence, maar das helemaal niet eens de reden van je brom, brom in een kern van een trafo heeft onststaansredenen, zolang deze niet weg zijn beschik je niet over een verbetering maar een omweg die alles behalve perfekt is.

@Topic, leuk afgewerkt Sander
(enige reden voor het direkt aarden van je ingangssignalen ? alhoewel dit goed "kan" zijn, kan dat ook mislopen in sommige setups )

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Mooi gebouwd Sander, Chapeau!

Bij de bovenste trafo op de foto heb je de DC voeding van de versterkerprintjes bij de draden van de trafo en de netdraden geknoopt. Door de steile en grote gelijkrichtpieken kan dat storing in de voeding van je printjes induceren. Je kunt beter die voedingsdraden naar het versterkerprintje apart houden en bv langs de bodem plaat leggen. Het is maar een detail maar als je zo netjes werkt ... het is een kleine moeite.

Btw. waar heb jij de afscherming van de trafo's vandaan? Zijn die van ijzer of aluminium?
jedel
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 30 okt 2005, 16:28
Locatie: Rotterdam

Bericht door jedel »

Edo schreef:
Sander,

Thanks, je moest eens weten hoe lang ik al opzoek ben naar nette kasten. Bij deze gevonden geloof ik. Zien er erg goed uit, zeker die met 10mm dikke frontplaten.
Mooi! resultaat

gebruik je geen softstarts?

[offtopic]

ik ben ook al een tijd opzoek naar een mooie kast voor mijn toekomstige UcD amp.

het nadeel van bestellen in het buiten land is de verzendkosten,
maar kijk hier ook eens naar:

http://www.machmat.com/sales/chassis.htm
en
http://www.speakerworld.nl/ ATI kasten

[/offtopic]
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Rudy,
enige reden voor het direkt aarden van je ingangssignalen ? alhoewel dit goed "kan" zijn, kan dat ook mislopen in sommige setups
Ja, ik heb de UcD module differentieel aangesloten, dus ik gebruik microfoon kabel met twee aders en dubbele afscherming (folie en mesh). De afscherming en de in- zit bij de cinch hard aan de kast vast, maar alleen de in- is bij de potentiometer op de common aangesloten, de afscherming niet, maar loopt wel door in de kabel naar de UcD module. Bij de UcD module sluit ik de in- aan op de in- ingang, de in+ op de in+ ingang en de afscherming op signal ground, zo heb je minimale brom en storing (in dit geval geen). Omdat namelijk de bron bij de ingang geaard is (cinch hard aan de kast) en een stoorsignaal alleen via de afscherming kan lopen, want een stoorsignaal op in- en in+ heffen elkaar op (verschilversterker) omdat de UcD module differentieel is aangesloten. Kortom dit is de beste manier om een UcD module op een niet gebalanceerd signaal aan te sluiten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Peter,
Bij de bovenste trafo op de foto heb je de DC voeding van de versterkerprintjes bij de draden van de trafo en de netdraden geknoopt. Door de steile en grote gelijkrichtpieken kan dat storing in de voeding van je printjes induceren. Je kunt beter die voedingsdraden naar het versterkerprintje apart houden en bv langs de bodem plaat leggen. Het is maar een detail maar als je zo netjes werkt ... het is een kleine moeite.
Ja, je hebt gelijk, maar vandaar ook, onder andere, de ferriet kernen. Ik heb vooraf even gemeten maar ik kan niks van de AC kant op de DC terugvinden.
Btw. waar heb jij de afscherming van de trafo's vandaan? Zijn die van ijzer of aluminium?
Wat bedoel je precies? De ringkerntrafo's zijn ingegoten in een ABS behuizing, er zit verder geen afscherming omheen, ook niet meegegoten oid. De enige extra afscherming is de afscheiding op 1/3 van de kast, da's 1-mm staal met een aantal gaten, incl. doorvoertules, voor de bedrading. Daarmee hou ik dus beiden gedeeltes redelijk gescheiden, boven en onderplaat zijn nml. ook staal, alleen het front, achterkant en de zijkanten zijn aluminium.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jedel,
gebruik je geen softstarts?
Niet nodig, zijn twee stuks 300-VA trafo, gezekerd op 4A T en dat gaat prima, 3A T ging net niet. Softstart zou je wel nodig hebben met twee stuks 500-VA of een enkele 1000-VA waarschijnlijk, maar het hangt ook voor een deel van de opbouw af.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Asterduk,
Het is mij zonder deze truuk bijna niet gelukt om de trafo 100% stil te krijgen.
Deze trafo's zijn onder vacuum in kunsthars gegoten, dus absoluut bromvrij. En uiteraard moet je opletten hoe je ze bedraad, dus wikkelingen wel in serie zetten met de wikkelrichting mee, doe je dat niet en sluit je beide wikkelingen gewoon op goed geluk aan dan heb je kans dat hij, bij een conventionele ringkern, inderdaad gaat brommen

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Laatst gewijzigd door SSassen op vr 11 nov 2005, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Pff heb je er wel een flinke zekering inzitten zeg! Is dat niet "tricky"?

/edit
Oke niets gezegt :D
DC Protectie, zelfgemaakt? Hoe werkt zoiets? Comperator oid?
Laatst gewijzigd door JuuL op vr 11 nov 2005, 20:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

JuuL,

Hij is primair en secundair gezekerd, primair op 4A T, dat wordt door de fabrikant van de ringkerns voor een enkele trafo onder vollast aanbevolen, hier heb ik er twee stuks, lijkt me voldoende veilig, je draait immers nooit op vollast. Secundair zit er zowel in de negatieve en postieve voedingslijn een zekering van 6.3A T per kanaal. Daarnaast zit er een DC protectie op, dus mocht er ergens iets stuks gaan en DC op de uitgang komen te staan, dan wordt binnen 30ms de voeding afgeschakeld dmv. twee 16A Zettler relais.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Sander,

Heb daar wel eens aan zitten meten met een spectrumanaliser. Vooral als je de versterker flink uitstuurt (dus als ie veel stroom trekt) dan zie je een behoorlijk trits harmonischen van 150 Hz tot ca. 10 KHz op de naastliggende draden verschijnen. Vooral tegen die lagere harmonschen helpen die ferrieten niet zo veel. Draden verder uit elkaar leggen scheelt behoorlijk veel. Of je het ook hoort is natuurlijk een andere vraag.
Btw. waar heb jij de afscherming van de trafo's vandaan? Zijn die van ijzer of aluminium?
Wat bedoel je precies? De ringkerntrafo's zijn ingegoten in een ABS behuizing, er zit verder geen afscherming omheen, ook niet meegegoten oid.
Ok, voor een volgende project (een klasse-A versterker) wil ik de ringkern trafo's ingieten in ijzeren afscherming ivb met de extra magnetische afschermende werking daarvan. Tot nu toe kan ik alleen maar ABS of alumnium vinden. Maar of het echt nodig is?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

SSassen schreef:
Asterduk,
Het is mij zonder deze truuk bijna niet gelukt om de trafo 100% stil te krijgen.
Deze trafo's zijn onder vacuum in kunsthars gegoten, dus absoluut bromvrij. En uiteraard moet je opletten hoe je ze bedraad, dus wikkelingen wel in serie zetten met de wikkelrichting mee, doe je dat niet en sluit je beide wikkelingen gewoon op goed geluk aan dan heb je kans dat hij, bij een conventionele ringkern, inderdaad gaat brommen
Klopt, ik denk niet dt ik daar ooit rekening mee heb gehouden.
Zal ik bij mijn volgende project zeker op letten.

Bedankt,
Ed.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

asterduk schreef:
Klopt, ik denk niet dt ik daar ooit rekening mee heb gehouden.
Zal ik bij mijn volgende project zeker op letten.
Gewoon datasheet bekijken, www.amplimo.com bijv. Staat precies in hoe je ze moet verbinden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Als je ze verkeerd aansluit dan staan de wikkelingen in feite parallel en krijg je enkelfasige gelijkrichting ipv dubbelfasige gelijkrichting en enkelfasige gelijkrichting is beslist niet de bedoeling. Het kan verder geen schade en of de trafo daar nu van gaat brommen ... ? maar goed is het niet.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 12 nov 2005, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wat werk je toch ontzettend netjes zeg, wauwie!!!!

Dat DC-filter, voegt dat niets toe of af aan het signaal. Waar heb je hem zitten eigenlijk, in de route module-speaker of er parallel aan.

Hoe klinkt ie?

JP zegt idd niet inspeelgevoelig, maar ik ben het daar dus ook niet mee eens....

Wowly
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Wowly,

Het is geen DC-filter, maar een schakeling die aanwezig is op de Hypex HG voeding, die detecteert of er DC op de uitgang staat, zo ja dan schakelt hij de voeding af dmv. twee relais. Er zit dus niks in de signaalweg, het is ook geen filter, het is eenvoudig een beveiliging die refereert aan de DC component op de uitgang.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

En hoe werkt dat? Met een comperatortje?
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

JuuL schreef:
En hoe werkt dat? Met een comperatortje?
Nee, heel simpel met enkele zeners die een transistor triggert. Er zit in serie met de voedingsspanning een relais. Dit is in rust gesloten, en wordt bekrachtig op het moment dat er DC aan de uitgang van de versterker is. Daardoor valt het direct de voedingsspanning weg en wordt de luidspreker zo beveiligt.

Jan-Peter
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hij ziet er netjes uit hoor Sander!

Knap werk! =D>
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Wat een verhaal over trafo's. Ik ben na al die prachtige plaatjes van het apparaat wel benieuwd hoe hij klinkt!
gugi100
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 13 nov 2005, 13:18
Locatie: IJsselstein

Bericht door gugi100 »

Hallo Sander je versterker ziet er erg mooi uit!!

Het gaat inderdaad nogal veel over trafo's. Ik kom het volgende tegen:
Geplaatst: Do Nov 10, 2005 13:28 Onderwerp:
Zowel Farnell en RS Components leveren ze, 300-VA voor 38 euro ex. dus echt duur zijn ze ook niet. Schuro levert ze ook met blikken afscherming ingegoten maar dan zit je al op ruim het dubbele kwa prijs ex. verzending en ik zie daar het nut niet echt van in, immers het strooiveld is al minimaal bij een ringkern.
De prijs van RS en Farnell is 1.19*38= € 45.22 en dan heb je ook nog een KvK nummer nodig! Een vergelijkbare trafo kost bij shuro € 47.90. Niet echt het dubbele.

[url=http://www.schuro.de/preisl-v-rkt-ln.htm]

Er zijn bij schuro enige extra's te krijgen, dan wordt het wel wat duurder.
Een schermwikkeling is misschien wel aan te raden.
An electrostatic shield will help, but these are uncommon in mass produced toroidal transformers.
[url=http://sound.westhost.com/power-supplie ... ansformers]

Gr GJ
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Bij www.reichelt.de hebben ze ook leuke trafos.
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

gugi100 schreef:
De prijs van RS en Farnell is 1.19*38= € 45.22 en dan heb je ook nog een KvK nummer nodig!
Bij RS-Components kun je gewoon als particulier bestellen. Ze rekenen alleen altijd 6 euro verwerkings kosten, daar zaten in mijn geval ook de verzendkosten bij dus dat lijkt me geen probleem.
Farnell levert volgens mij ook aan particulieren, alleen daar heb ik zelf nog niets besteld...
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Volgens mij levert Farnell niet aan particulieren. Er is wel een dochteronderneming van Farnell die aan particulieren levert, maar die levert alleen in Groot Brittanie.

Vaak kan je wel via de baas iets regelen met Farnell, toch? :)
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

>50 euro ofzo, dan willen ze wat doen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

JuuL schreef:
>50 euro ofzo, dan willen ze wat doen.
Fijne baas, of bedoel je dat niet :D Farnell levert bij mijn weten niet rechtstreeks aan particulieren. Maar heb je een goede relatie met een hobbyelektronicawinkeltje dan kan die wel voor je bij Farnell bestellen. Maar ja, de goede man moet ook een boterham hebben en ben je nog duurder uit.

Het assortiment van RS vind ik overigens tamelijk beperkt voor de audioknutselaar.

Blijft lastig.
Plaats reactie