Hulp gevraagd bij ontwerp MMTMM

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Masuji

Hulp gevraagd bij ontwerp MMTMM

Bericht door Masuji »

Beste,

ik heb nu wat geexperimenteert met een 23,11L basreflex behuizing,
(berekend met WinISD Pro Alpha)
gevuld met 4x Tangband W3-871s units, gefilterd met het zelfde
filter als ik gebruik in de Lancetta HE.

Het klinkt geweldig, maar mis toch net nog wat in het hoog.

Nu wil ik dus een tweeter toevoegen, maar ik weet niet hoe of wat
daar ik geen goede software tot mijn beschikking heb en ik niet
de "know-how" bezit om dit tot een goed resultaat te breien. :cry:

Welke tweeter adviseren jullie en hoe moet het filter er uit komen zien ?

Bij voorbaat dank,

Martijn
rho

Bericht door rho »

Persoonlijk ben ik niet ontevreden over het hoog van de TB. Je hebt wel gelijk dat het iets terughouden is en je kan dat inderdaad door een extra tweeter oplossen.

Je zou b.v. voor een TB tweeter kunnen gaan. De 28-847S komt misschien mooi uit.
Mja, je zal ergens een x-over punt moeten zoeken he. Je kan al eens gaan kijken waar de W3-871s wat meer gaat vervormen of waar er resonanties optreden in het hoog. Je kan dan kiezen om die er uit te filteren en deze frequenties weer te geven door de tweeter.
Ik heb hier ergens wel een review over de breedbander met metingen uit de K+T of HH liggen. Misschien zit daar al wat info in.

Ik zal het eens moeten opzoeken.

Wat je filter betreft: Dat zal van de keuze van x-overpunt afhangen, maar ikd enk dat je met een 6dB zal toekomen. De breedbander gaat erg hoog door en de tweeter zal waarschijnlijk niet echt laag afgefilterd moeten worden. Maar het ligt natuurlijk ook aan de mate waarin je het opbreken van de conus van de breedbander wil onderdrukken.
Masuji

Bericht door Masuji »

Na wat testen en luisteren blijkt dat bij gebruik van 4 TB w3-871s units
de hogere freq, bij circa 12kHz naar boven toe minder aanwezig te zijn.

Nu heb ik nog 2 Technics band tweeters liggen welke ik dan graag zou
willen inzetten.
Zie : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... t=technics

jeroen_d meldde :
Filtertje met 4.7 uF in serie en 0.12 mH parallel geeft -3 dB punt op 6500 Hz en gaat goed. Lager filteren dan moet het 3de orde worden, je kan ook eerste orde filteren op 10000 Hz met 3 uF. Keuze zat.

Zou ik vanaf 12 kHz moeten gaan filteren ?
Het filter dat ik nu gebruik voor de TB units is -3dB.
Afbeelding

L1= 0,56 mH Foliespeol R<0,2 Ohm
C1= 6,8 uF MKP folie
R1= 6,8 Ohm, 10w MOX
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

ik denk dat je beter iets lager kunt filteren, waar de afval van de breedbandertjes nog niet echt is begonnen. Hoe laag is uiteraard afhankelijk van hoe stijl je filtert.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dat filter van de TB is alleen om de karakteristiek in t hoge midden gebied te korrigeren, daar voor zal je dus nog een spoel moeten zetten voor het LP filter
sietse

Bericht door sietse »

Hoi masuji en de anderen,

Het is lang geleden dat ik breedbanders toepaste en dan meestal voor andere doeleinden dan in de woonkamer.
Maar, het volgende kan ik niet laten zien of theoretisch onderbouwen, maar ik zette er altijd gewoon een tweeter 6dB parallel aan de breedbander en, sorry dat ik het niet meer precies weet, ik denk vanaf een frequntie beneden de 10Khz. Probeer het gewoon maar es met goedkope kondensatortjes van af 3,3 uF of kleiner. Hou wel het rendement van de tweeter in de gaten.
Aan de TB filtering zou ik eerst niks veranderen. Kun je altijd nog doen en dan zoals Henkjan al schreef. In dat geval kun je natuurlijk een andere scheidings frequentie kiezen en is dat netwerkje dat er nu voor zit niet nodig. Bij mijn projektje in ieder geval niet.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”