Hybride Hoorn / TL ?!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Erix

Hybride Hoorn / TL ?!

Bericht door Erix »

Al een tijdje zit ik wat rond te neuzen naar hoe een behuizing als deze werkt?
Afbeelding

Het wordt een double-shot genoemd en is ontworpen door John Nolte van Powered4Sound. Hij noemt de behuizing ook een hybride tussen een hoorn (meerdere hoorns in serie) en een TL maar wilt er verder niets over kwijt.

Na de velen goede ervaringen daar in USA, en een enkeling die de behuizing hebben proberen na te bouwen (zonder te weten wat ze deden) hier in NL, ben ik helemaal nieuwsgierig geworden. De behuizingen worden uitsluitend als subwoofers gebruikt (van 8" tot 12")

Persoonlijk vind ik de behuizing erg veel weg hebben van een TQWT maar dan snap ik die vernauwingen tussen de tappering niet. Nu ben ik benieuwd of hier, met al de TL/TQWT kennis, mij een beetje uit kan leggen hoe of wat over deze behuizing...
sietse

Bericht door sietse »

Hoi Erix,

Voor zover ik op het ogenblik iets van TQWT weet, is deze box een gewone TL. Maar dan met twee woofers, iets dat ik zelf al jaren doe. Zet er nog een boxje met mid en hoog bovenop en dan zou het best wel es wat kunnen worden. En ja ik zou eigenlijk niet weten waarom deze box niet als sub zou kunnen, want per slot van rekening is de functie van een TL vooral het weergeven van laag. Net zoals de meeste andere boxen.
Maar als je goede TL kasten hebt, zit je meestal niet op sub woofers te wachten.
Als je iets wilt weten over de TL, kijk dan naar het artikel hierover op de homepage van dit forum.
weidok

Bericht door weidok »

He Eric,

Heb je meer gegevens van dat ontwerp..
speakers, afmetingen van tunnels ed..

1e deel ziet er uit als een hoorn.. (TQWT ?)
laatste als een basrefelx of TL tunnel..

heb wel eens wat over gelezen..

ff googelen ??
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Als ik je tekening goed begrijp gaat de lijn van smal naar breed dan weer naar smal dan weer breed. Raar! Heb je mischien meer info over de theoretische achtergronden? Het is geen hoorn in ieder geval (alles is natuurlijk een hoorn of een tml ergens) daar is de opening te klein voor een tqwt is het ook niet.

Ik heb geen flauw idee waarom je zoiets zou willen bouwen of wat er de voordelen van zijn. Versterkt het de bas? Wat een kwis dit :)

Groeten Roland
Erix

Bericht door Erix »

Hoi,

De gehele achtergrond weet ik niet maar ben al een tijd aan het graven naar de aard van dit beestje. De subwoofer wordt vooral in auto's gebruikt. De eerste versies waren 3 hoorns in serie waarbij de eerste hoorn erg snel van smal naar breed liep en de volgende hoorn stees minder. Het renement van de laatste versies worden geclaimed tot +9db en een super vlak verloop tot onderin de 30Hz.

Waarom ik hem eventueel wil nabouwen? Ik ben stik nieuwsgierig naar dat kreng. In USA zijn ze razend bekend vanwege de geluidskwaliteit die dit systeem houdt ook bij grote geluidsdrukken. M'n actieve PP's zullen er iig niet door vervangen worden maar de nieuwsgierigheid is er wel. Zo'n ding bestellen is geen optie en John wilt verder ook niets aan tekeningen vrijgeven voor de eigenlijke prijs :(.

Op het SoundDomain forum is een zeker iemand geweest die claimde dat hij ze ook kon bouwen tot woede van Powered4Sound. Deze had zo'n behuizing gemaakt op het TQWT principe en probeerde ze ook als SnailShells te verkopen. De twee behuizingen zijn toen naast elkaar gelegd en die TQWT haalde het op geen enkel front bij de SnailShell.

Groeten,
Eric
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Erik

Erg interresant alleen onmogelijk om te simuleren met de bekende software, heel mischien zou akabak deze speaker aan kunnen?

http://www.akabak.de/Ak-English.htm

Zonder een simu is de kans denk ik klein dat je hem succesvol nabouwt, heb je meer info over de gebruikte luidsprekers?

groeten Roland
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik dacht dat je met het 'sections' sheet van M.King toch zo'n beetje alles dat op een hoorn of TL lijkt aankon?
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Die ken ik niet!

Eerst maar eens leren met de ml tqwt sheet te werken. Een punt verkeerd en je kan gelijk heel de boel weer opnieuw invoeren ](*,)
Erix

Bericht door Erix »

Ah... dat abakadabra zullen we eens gaan downloaden/bekijken

Dit is trouwens de luidspreker die gebruikt wordt bij de versie met het meeste respect...

Crystal CMP-8 SpecSheet
weidok

Bericht door weidok »

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”