GeenKloon project; het werkt!
Moderator: Beheerdersteam
heb je die attenuator in plaats van r4 en r5 gezet? Als dat het geval is, en je attenuator is 'break before make', dan hangt je 'wiper' dus even zwevend tussen twee standen in. Waarschijnlijk komen daar die ploppen van. Probeer eens een extra weerstand van bijvoorbeeld 100k parallel aan je wiper naar aarde, zoals r5
die tinteling, kan die elders uit je audio-keten komen? Ergens een apparaat met randaarde stekker niet in een randaarde stopcontact zitten? Pc misschien met geluidskaart, of dvd-speler of zo?
Apparaten met randaarde hebben vaak een filter dat de ongeveer de halve netspanning op het chassis zet. Normaal gesproken hou je dat dan dus via de aarde op 0V, als je die echter niet aangesloten hebt komt het chassis op spanning te staan, en daarmee ook alle chassis van systemen die ermee in verbinding staan.
Over die afvlakelko's: 1000uF kan gewoon goed zijn. Gewoon uitproberen. Hele volksstammen zweren bij zo'n lage capaciteit, du ser is echt gen haast die te verhogen. Er zijn ook mensen die hettegendeel beweren, dt je zoveel mogelijk nodig hebt. Is dus gewoon leuk als je in de toekomst nog wat wilt 'tweaken' (die chip heeft die elko's niet als afvlakkign nodig, psrr bij 100Hz is goedgenoeg om geen brom aan de uitgangs te hebben. Echter als buffer zouden ze - indien veel vermogen gevraagd wordt -te klein kunnen zijn).
ingangscondensator is natuurlijk altijd goed, maar als je source geen dc heeft, niet nodig. Dat kun je gewoon meten met een multimeter. Als je bijvoorbeeld zeker weet dat je bron een uitgangscondensator heeft, kun je die ingangs-c weglaten. Dat zou dubbelop zijn. Maar als je dat neit zeker weet, gewoon eentje plaatsen.
die tinteling, kan die elders uit je audio-keten komen? Ergens een apparaat met randaarde stekker niet in een randaarde stopcontact zitten? Pc misschien met geluidskaart, of dvd-speler of zo?
Apparaten met randaarde hebben vaak een filter dat de ongeveer de halve netspanning op het chassis zet. Normaal gesproken hou je dat dan dus via de aarde op 0V, als je die echter niet aangesloten hebt komt het chassis op spanning te staan, en daarmee ook alle chassis van systemen die ermee in verbinding staan.
Over die afvlakelko's: 1000uF kan gewoon goed zijn. Gewoon uitproberen. Hele volksstammen zweren bij zo'n lage capaciteit, du ser is echt gen haast die te verhogen. Er zijn ook mensen die hettegendeel beweren, dt je zoveel mogelijk nodig hebt. Is dus gewoon leuk als je in de toekomst nog wat wilt 'tweaken' (die chip heeft die elko's niet als afvlakkign nodig, psrr bij 100Hz is goedgenoeg om geen brom aan de uitgangs te hebben. Echter als buffer zouden ze - indien veel vermogen gevraagd wordt -te klein kunnen zijn).
ingangscondensator is natuurlijk altijd goed, maar als je source geen dc heeft, niet nodig. Dat kun je gewoon meten met een multimeter. Als je bijvoorbeeld zeker weet dat je bron een uitgangscondensator heeft, kun je die ingangs-c weglaten. Dat zou dubbelop zijn. Maar als je dat neit zeker weet, gewoon eentje plaatsen.
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
@ Daniel:
Zo, kijk. Leuk dat er iemand anders behalve JuuL reageert! (No Offence JuuL, je bent mijn rots in de branding).
Ondertussen ben ik ook al een topic begonnen op een ander forum en "werkt" de amp. Weliswaar met de nodige brom, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik geen afgeschermde input kabel heb gebruikt in mijn amp. Dom van me, ga ik morgen doen.
De attenuator zit alleen in plaats van R4, dus ik denk niet dat mijn wiper "zweeft". Verder zou ik het eigenlijk ook niet weten, toen ik 'm testte heb ik niet meer aan de att. gedraaid.
Ik heb getest met de computer, gewoon een mp3'tje op winamp. Wellicht dat ik nog een condensator op m'n input zet, maar kan dit niet ook nog tot ongewenste brom leidden dan? En, zoals je zei, is het niet nodig als er al een uitgangs-cap zit op het apparaat voor mijn amp.
Van vele andere, betrouwbare, bronnen had ik al begrepen dat 1000uF goed genoeg is voor deze chip. De LM3875 schijnt er goed bestand te zijn tegen slecht gereguleerde stromen.
Zo, kijk. Leuk dat er iemand anders behalve JuuL reageert! (No Offence JuuL, je bent mijn rots in de branding).
Ondertussen ben ik ook al een topic begonnen op een ander forum en "werkt" de amp. Weliswaar met de nodige brom, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik geen afgeschermde input kabel heb gebruikt in mijn amp. Dom van me, ga ik morgen doen.
De attenuator zit alleen in plaats van R4, dus ik denk niet dat mijn wiper "zweeft". Verder zou ik het eigenlijk ook niet weten, toen ik 'm testte heb ik niet meer aan de att. gedraaid.
Ik heb getest met de computer, gewoon een mp3'tje op winamp. Wellicht dat ik nog een condensator op m'n input zet, maar kan dit niet ook nog tot ongewenste brom leidden dan? En, zoals je zei, is het niet nodig als er al een uitgangs-cap zit op het apparaat voor mijn amp.
Van vele andere, betrouwbare, bronnen had ik al begrepen dat 1000uF goed genoeg is voor deze chip. De LM3875 schijnt er goed bestand te zijn tegen slecht gereguleerde stromen.
We zijn een heel eind gekomen, de brom is er bijna helemaal uit, hij versterkt goed, er is alleen nog 1 probleempje: de attenuator.
Als Digidoo aan zijn attenuator draait komen er gelijkspanningsploppen op de output van de versterker te staan.
Dus dacht ik aan een condensator aan de input van zijn versterker (achter de attenuator). Digidoo heeft hier ff een tijdelijke elco voor genomen van 22uF.
Zal 1 a 2,2uF helpen? Of moeten we het anders doen?
Als Digidoo aan zijn attenuator draait komen er gelijkspanningsploppen op de output van de versterker te staan.
Dus dacht ik aan een condensator aan de input van zijn versterker (achter de attenuator). Digidoo heeft hier ff een tijdelijke elco voor genomen van 22uF.
Zal 1 a 2,2uF helpen? Of moeten we het anders doen?
De 22uF ( welke je best vervangd door een cap van 2.2uF/MKP en je attenuator aanpassen naar 47k, als dit al niet is ) voor R5 moet voor de attenuator staan, dus net na de ingang en parrallel aan je ingang dan direkt een weerstand van 1M.
Parrallel aan de 1000uF's ook nog 100uf en 100nF ( laatste liefst keramisch ).
Over C1 ook nog een cap van 100nF ( MKT/MKP ) als je hem niet aanpast naar een volledige MKP zoals in punt 1.
Supply beperken tot <35V ( dunno wat je nu hebt ).
Geen load kleinder dan 8Ohm of je zal naar een LM3886 moeten gaan.
R5 verkleinen naar 470ohm.
Geen netfilter.
Chassis aarden als je een randaarde hebt binnehuis, anders je chassis aan je massa
De massa van het geheel verbinden met 2 diodes antiparrallel aan het sterpunt van je chassis en de verbinding aarding van je netstekker.
Als je 2 kanalen maakt moet je de returnpads je massa van je C1 en je attenuator naar een gezamelijk punt terugbrengen vanwaar je massa van je speaker vertrekt.
C2 moet MKT of MKP zijn, R1 niet induktief.
Schiet je vragen maar af ....
Groetjes
Rudy
Parrallel aan de 1000uF's ook nog 100uf en 100nF ( laatste liefst keramisch ).
Over C1 ook nog een cap van 100nF ( MKT/MKP ) als je hem niet aanpast naar een volledige MKP zoals in punt 1.
Supply beperken tot <35V ( dunno wat je nu hebt ).
Geen load kleinder dan 8Ohm of je zal naar een LM3886 moeten gaan.
R5 verkleinen naar 470ohm.
Geen netfilter.
Chassis aarden als je een randaarde hebt binnehuis, anders je chassis aan je massa
De massa van het geheel verbinden met 2 diodes antiparrallel aan het sterpunt van je chassis en de verbinding aarding van je netstekker.
Als je 2 kanalen maakt moet je de returnpads je massa van je C1 en je attenuator naar een gezamelijk punt terugbrengen vanwaar je massa van je speaker vertrekt.
C2 moet MKT of MKP zijn, R1 niet induktief.
Schiet je vragen maar af ....
Groetjes
Rudy
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
He? Ik had een enorm antwoord getypt op jou bericht Rudy, maar dat kwam niet aan ofzo. Heel vreemd.
Naja, ik heb ondertussen zitten klooien in paint en heb nu dit idee.

Zonder attenuator dit keer dus! Volume regel ik dan wel met voorversterker.
Ik ben moe en ga naar bed. Op alles wat Rudy had gezegd had ik prachtige antwoorden, maar heb ik nu geen zin meer in om nogmaals te gaan typen.
Dank nogmaals voor alle prachtige hulp!
Naja, ik heb ondertussen zitten klooien in paint en heb nu dit idee.
Zonder attenuator dit keer dus! Volume regel ik dan wel met voorversterker.
Ik ben moe en ga naar bed. Op alles wat Rudy had gezegd had ik prachtige antwoorden, maar heb ik nu geen zin meer in om nogmaals te gaan typen.
Dank nogmaals voor alle prachtige hulp!
Er lopen hier trouwens meerdere topics over:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/27258
http://gainclone.com/phpBB2/viewtopic.php?t=676
Het is makkelijker om het bij 1 topic te houden, anders moet je idd alles 3x zeggen
Maar goed, zoals je kunt zien is het ons gelukt om het aarden iig bijna helemaal goed te krijgen.
Heb heel wat van je geleerd Rudy!
thx nog
http://www.circuitsonline.net/forum/view/27258
http://gainclone.com/phpBB2/viewtopic.php?t=676
Het is makkelijker om het bij 1 topic te houden, anders moet je idd alles 3x zeggen
Maar goed, zoals je kunt zien is het ons gelukt om het aarden iig bijna helemaal goed te krijgen.
Heb heel wat van je geleerd Rudy!
thx nog
Trouwens, ik weet niet of iemand het al gezegd heefd maar dergerlijke attenuators werken eigenlijk niet, en zeker niet op die manier.
Het probleem is zoals hier al gezegd is ( dacht ik toch ) dat het eigenlijk met een make before brake moet gedaan worden, of als slechtere optie een linieare schaal van weerstanden en een weerstand achter je pot om ie daarna terug naar logaritmmisch om te zetten. Zodat je input altijd op 1 of ander manier aan je massa hangt. Zodanig ook loopt je DC instelling van je amp niet weg, wat telkens dat gekraak veroorzaakt.
Maar probeer eerst alles met een mono kanaal, en bouw daarna naar een stereo.
Op wat praktische details na is je schema goed zonder dat ie natuurlijk een volume knop heeft.
Groetjes
Rudy
Het probleem is zoals hier al gezegd is ( dacht ik toch ) dat het eigenlijk met een make before brake moet gedaan worden, of als slechtere optie een linieare schaal van weerstanden en een weerstand achter je pot om ie daarna terug naar logaritmmisch om te zetten. Zodat je input altijd op 1 of ander manier aan je massa hangt. Zodanig ook loopt je DC instelling van je amp niet weg, wat telkens dat gekraak veroorzaakt.
Maar probeer eerst alles met een mono kanaal, en bouw daarna naar een stereo.
Op wat praktische details na is je schema goed zonder dat ie natuurlijk een volume knop heeft.
Groetjes
Rudy
Een flink hoge waarde parallel aan die attenuator kan toch ook, zonder dat je het log verloop ervan om zeep helpt? Die R4 bijvoorbeel 200K maken of zo? Of denk ik daar dus te simpel over?
@didgidoo: ik dacht dat je juist die parallelweerstand had laten staan, niet de serieweerstand. Dit bevestigt idd mijn eerdere opmerking.
@didgidoo: ik dacht dat je juist die parallelweerstand had laten staan, niet de serieweerstand. Dit bevestigt idd mijn eerdere opmerking.
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Ik had ook begrepen dat ik inderdaad de verkeerde soort attenuator had gekocht, zgn. "Break-before-make". Mijn plan blijft in ieder geval als volgt:
- Die condensators kopen en testen hoe de amp werkt zonder volumeregelaar.
- Ook nog 100kOhm potmeters kopen om te kijken hoe de amp daarmee werkt.
Jullie horen tezijnertijd mijn bevindingen en eventuele problemen.
Nogmaals vielen dank!
- Die condensators kopen en testen hoe de amp werkt zonder volumeregelaar.
- Ook nog 100kOhm potmeters kopen om te kijken hoe de amp daarmee werkt.
Jullie horen tezijnertijd mijn bevindingen en eventuele problemen.
Nogmaals vielen dank!
Ik bedoel een weerstand achter de attenuator, dus meteen van de + ingang naar massa. Dan hangt de + ingang altijd via die weerstand aan de massa, en zou die DC instelling toch niet moeten verlopen? (of zeg ik nu iets blonds?)Rudy schreef:Daniel,
Dat kan idd, maar dan verieerd de DC instelling harder dan wanneer er een lagere waarde word gebruikt, des te lager die weerstand des te kleinder de DC instelling veranderd. ( omwille van het loshangen van de + ingang )
Groetjes
Rudy
De weerstand van de + ingang tov van de mas is niet constant omdat je potmeter deze zal beinvloeden, daarmee dat je best de weerstand behoorlijk kleinder neemd dan de potmeter zelf, zodanig dat die beinvloeding beperkt word.Ik bedoel een weerstand achter de attenuator, dus meteen van de + ingang naar massa. Dan hangt de + ingang altijd via die weerstand aan de massa, en zou die DC instelling toch niet moeten verlopen? (of zeg ik nu iets blonds?)
Als je een standaard potmeter gebruikt is dat geen enkel probleem omdat de DC uitgangsspanning niet in stapjes laat verieren, wat met de attenuator wel gebeurd.
Met DC instelling bedoelen we eiegenlijk de offset van de opamp.
JepDie zit er toch om de DC gain omlaag te gooien?
Groetjes
Rudy
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Nou, ben vanmiddag even langs stuut en bruin geweest en ik heb 2 100KOhm potmeters gekocht en 4 2,2uF caps.[message=315345,quote]Op 7 november 2005 20:31:20 schreef KT88[/message]:
PS1: die ingangsC is met 1 uF meer dan groot genoeg.
PS2: Controleer de sturende bron op DC, zet anders die C nog voor de schakelaar.
PS3: toch liever een potmeter, maar ook dan opletten dat er geen DC in de buurt komt.
Heb daarnet even alles aangesloten en getest. Het werkt, maar er zit wel een brom in. Vind op de bron trouwens -5,6mV DC!
Nog een ander nieuwtje: Na een tijdje draaien hoor ik een zachte plop en houdt de versterker ermee op. Ik heb meteen de voeding uitgezet, want ik vertrouwde het niet. Even later weer geprobeerd en toen hetzelfde. Wat nu?
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Op het moment zit het schema nog precies hetzelfde in elkaar als deze:

Alleen dan dus na de ingang een potmeter van 100kOhm en daarna een 2,2uF cap.
Als ik aan de chip voel, heb ik niet het idee dat deze te heet wordt. Kan makkelijk 5 sec. (of langer) mijn vinger op de koelrib, dicht bij de chip, houden. Maar misschien moet ik toch voor betere koelribben gaan, er zit namelijk wel een vrij dikke laag silicone tussen de chip en de koelrib en ook het plastic buisje om de schroef is een huis-tuin-en-keuken oplossing.
Ik ben die 100nF condensatoren vergeten te kopen. Dat ga ik nog wel doen, als dat echt veel uitmaakt.

Alleen dan dus na de ingang een potmeter van 100kOhm en daarna een 2,2uF cap.
Als ik aan de chip voel, heb ik niet het idee dat deze te heet wordt. Kan makkelijk 5 sec. (of langer) mijn vinger op de koelrib, dicht bij de chip, houden. Maar misschien moet ik toch voor betere koelribben gaan, er zit namelijk wel een vrij dikke laag silicone tussen de chip en de koelrib en ook het plastic buisje om de schroef is een huis-tuin-en-keuken oplossing.
Ik ben die 100nF condensatoren vergeten te kopen. Dat ga ik nog wel doen, als dat echt veel uitmaakt.
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Hoewel ik erg gelukkig ben met het resultaat tot nu toe en dat ik dacht dat er echt geen brommen in zit, blijkt de boel toch een beetje te brommen. Ik herinnerde me dit bericht van Rudy:
En ik heb het even ingetekend in het schema. Laat even weten of het goed is.

Mijn laatste vraag is dan of het ook mogelijk is met alleen de 100uF caps, die heb ik namelijk wel en die 100nF keramisch niet.
Parrallel aan de 1000uF's ook nog 100uF en 100nF ( laatste liefst keramisch ).
En ik heb het even ingetekend in het schema. Laat even weten of het goed is.
Mijn laatste vraag is dan of het ook mogelijk is met alleen de 100uF caps, die heb ik namelijk wel en die 100nF keramisch niet.
Dat ligt aan de Power en Signal ground denk ik.
Die zijn niet helemaal goed gescheiden.
Heb je je speaker tussen de grote elcos aangesloten? En de input (die van na de potmeter aan de rechterkant ervan?


Hier staat nog meer info over zijn project Rudy
http://www.circuitsonline.net/forum/vie ... /6/digidoo
Die zijn niet helemaal goed gescheiden.
Heb je je speaker tussen de grote elcos aangesloten? En de input (die van na de potmeter aan de rechterkant ervan?
Hier staat nog meer info over zijn project Rudy
http://www.circuitsonline.net/forum/vie ... /6/digidoo
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Monoblok 1 praktisch uitgetekend:

Dit was mijn eerste monoblok. Met het andere is de brom/ruis minimaal, hier zit de boel ook iets anders in elkaar. Het is echter een gedoe om met paint zo iets te tekenen, dus het volgende plaatje laat nog even op zich wachten. Waarmee tekenen jullie jullie schema's eigenlijk?
Dit was mijn eerste monoblok. Met het andere is de brom/ruis minimaal, hier zit de boel ook iets anders in elkaar. Het is echter een gedoe om met paint zo iets te tekenen, dus het volgende plaatje laat nog even op zich wachten. Waarmee tekenen jullie jullie schema's eigenlijk?

