kast voor jbl's

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

kast voor jbl's

Bericht door pieter pan »

ik heb twee JBL GTO 803 MkII speakers voor in m'n auto. Vroeger zaagde ik gewoon twee gaten in m'n hoedeplank en een stel vijsjes erdoor en klaar.
Nu heb ik een nieuwe (oude) wagen en ik wil m'n hoedeplank ni kapot maken en ik denk ook dat een kast een beter geluid zal geven.
Ik wil dus een kist maken die in m'n koffer past. Nu vind ik op't et niet direct gegevens over deze speakers en ik weet nog niks van kastontwerp...

waar vind ik de juiste gegevens? en extra tips zijn uitermate welkom.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: kast voor jbl's

Bericht door Henkjan »

pieter pan schreef:
Nu heb ik een nieuwe (oude) wagen en ik wil m'n hoedeplank ni kapot maken ....
heel verstandig, gatloze hoedenplanken zijn zeldzaam :D wat voor oude auto heb je?

btw: is veiliger ook, hoedenplanken zijn nooit stevig genoeg om een speaker op z'n plek te houden bij een ongeval
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

oud citoën ZX'je, 1900 diesel. :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

pieter pan schreef:
oud citoën ZX'je, 1900 diesel. :D
da's voor weinig geld prima rijden. maar nu weer terug on-topic :oops:
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Je kan ook een nieuwe hoederplank "bouwen" met daar onder gewoon een kast. Voor het geval dat je ooit nog iets wilt vervoeren in de achterbak, kan je tenminste 'm er uit halen en de oude hoederplank er in zetten... :roll:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

lage tonen hebben geen last van zo'n stuk gepromoveerd karton :D

het enige met de woof in de kofferbak is dat je misschien wat moet "spelen" met de fase om t goed te krijgen. en dat je fronts goed genoeg moeten zijn uiteraard, wand zonder goede fronts klinkt zelfs de beste woofer als bagger
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

dus voor't geluid maakt het ni veel uit of ik nu een mooi kistje bouw of die kartonnen plaat gebruik.... hmmm... dan maak ik misschien inderdaad wel gewoon de hoedenplank na... das idd eenvoudiger!

bedankt en sorry voor m'n late reactie, was op studiereis naar berlijn! :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je bent toch niet van plan de speakers in de hoedenplank te doen he? erg gevaarlijk, die stel dat er wat gebeurt, dan krijg je een magneet van een paar kilo met 50km/h in je nek :shock:
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

ik maak zelf een stevigere versie van de hoedenplank uit mdf, da zal toch wel houden hoop ik? :oops:
maar er staat nog niks vast.... dus misschien toch maar een bakske in mekaar plakken, maar welke maten dan? :?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nee, ook MDF houd t echt niet, zag eens t politie rapport van een ongeluk, auto gerold, de speakers lagen 100m :!: verderop...

maten: eerst ff de parameters van de speakers opzoeken...
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

die zijn onvindbaar, en anders wel met een enorme tolerantie.

je hioedenplank zekeren is geen dom idee. zeker bij een verzwaarde mdf plaat. bij een beste botsing, en ik noem maar iets; geen hoofdsteun!. heb je nog kans op een onthoofding ook.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Voorpagina Telegraaf:

"MAN ONTHOOFD DOOR HOEDERPLANK"
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

:lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nix grappigs aan als het je overkomt.

maar ff over die speakers, als ik wat google dan vindt ik deze:
[-img-]http://www.dooyoo.it/pix/180/elettronic ... bl_803.gif[-/img-]
dat is toch een coax? of wil je alleen de bas ervan gebruiken? wel zo verstandig, want anders zit je met je rug naar t podium....
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Ik heb zelf ook nog 2 paar oude JBL's liggen en heb contact gehad met JBL over T/S parameters.
Ik wil er eigenlijk speakers voor mijn zoontje van maken aangezien ze niet meer in de nieuwe auto passen..
Ze hebben alleen de T/S parameters van hun grote woofers niets van de coax speakers.
Vreemd eigenlijk, maar ik denk dat ze daar gewoon geen zin in hebben.
Enige opmerking die ik kreeg was, dat de kast inhoud niet erg kritisch was.
Dat had ik ook nog wel in de gaten, ieder achterbak heeft een andere inhoud.
Alleen zo groot als een achterbak wou ik geen kasten maken :D

Dus verwacht van JBL niet teveel hulp met parameters..
Wel netjes dat ze reageerde op de mails.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

JBL schreef:
.... dat de kast inhoud niet erg kritisch was
lijkt me logisch met een "free air" woofer, dan is de kast altijd te klein.... blijft over een gesloten kast met een bewust lek (a.k.a. variovent) of een TL
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

oké, zal dus maar een kist bouwen als ik hier zo lees wat me allemaal kan overkomen. Ben wel van plan de tweet en de mid mee te gebruiken, 't is ni ideaal, maar tja...
voor vanvoor heb ik twee infinity kappa speakertjes. ook drieweg.
Aangezien het volume niet zo belangrijk is ga ik denk ik een kist maken die nog de helft van m'n koffer vrijlaat. dan kan ik met muziek nog iets meenemen en de kist kan ik er dan uithalen als ik mee mee wil nemen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”