Frezen.....
Moderator: Beheerdersteam
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
De twee buitenste heb ik niet echt nodig, komen misschien een keer van pas als ik iets wil "verfraaien". Maar de rechte frees is heel handig om bijvoorbeeld bij twee mdf panelen die niet onder verstek met elkaar verlijmd zijn, gelijk te trekken (het wieltje loopt op de vlakke oppervlakte, de mesjes fresen de kopse plaat weg). De schuine frees lijkt met handig om de binnenzijde van een luidspreker opening wat ruimer te maken als ik dat voor het verlijmen van de kast vergeten ben 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
zit daarvoor het wieltje wel aan de goede kant? het zit nu aan de kant waar je freesmachine ook zit, zoals ik dat in m'n hoofd visualiseer zit t wieltje dan juist op die kopse kantGeenius schreef:.... om bijvoorbeeld bij twee mdf panelen die niet onder verstek met elkaar verlijmd zijn, gelijk te trekken (het wieltje loopt op de vlakke oppervlakte, de mesjes fresen de kopse plaat weg).
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Nee, je hebt gelijk! Maar die heb ik al.
Eeuuh, dan verzin ik wel iets anders........ja ik weet het.....als je twee panelen hebt die net niet gelijk zijn, of niet helemaal strak recht, dan kun je ze gelijktrekken met die frees (komt wel eens voor als je speakers bouwt uit rest stukken - zo is mijn hele HATT reeks gemaakt). 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Wat mij handig lijkt met zo'n frees is als je achteraf een unit wilt infrezen die origineel niet ingefreesd was. Je hoeft nu alleen maar een passende mal te maken, die over het front heen te leggen, de diepte in te stellen en frezen maar. Daarom zat ik te twijfelen, maar ik heb daar ook al een andere oplossing voor, dus echt nodig heb ik een dergelijke frees ook niet echt.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Is op deze manier een mal maken en infrezen niet veel makkelijker als met een kopieer-ring? Ook voor "vooraf" in te frezen units?SSassen schreef:Wat mij handig lijkt met zo'n frees is als je achteraf een unit wilt infrezen die origineel niet ingefreesd was. Je hoeft nu alleen maar een passende mal te maken, die over het front heen te leggen, de diepte in te stellen en frezen maar. Daarom zat ik te twijfelen, maar ik heb daar ook al een andere oplossing voor, dus echt nodig heb ik een dergelijke frees ook niet echt.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ik niet, als ik een rechthoekige mal moet maken dan gebruik ik (rest)stroken MDF, die verlijm ik zodat ik in het midden de juiste afmeting over hou, de rechte hoeken zijn dan ideaal want de radius van de frees bepaalt dan de ronding van de hoek, daarnaast is alles op deze manier exact recht en haaks (mits de stroken MDF recht en haaks zijn uiteraard).
Een ronde of ovale mal doe ik met de bovenfrees om daarna met een kopieerfrees in het front de driver te kunnen verzinken. Gaten voor de drivers frees ik eigenlijk alleen na, ik decopeer eerst het gat en hou een afstand aan van zo'n 2-mm vanaf de rand en frees dan na rondom een center punt met m'n freeshulpje van een paar pagina's terug. Voorheen freesde ik alles, maar het geeft met decoperen en nafrezen veel en veel minder stof en rotzooi en dan heb ik dus ook minder op te ruimen achteraf.
Drivers met een rare vorm teken ik uit en frees ik uit in MDF op een kleine metaalfreesbank met een houtfrees erin. Omdat je hier de X en Y-as op een tiende mm exact kan afstelen is dat zo gebeurd en exact. Daarna een schuurpapiertje erover en je kan met de kopieerfrees in de bovenfrees zo de drivers in het front verzinken.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Een ronde of ovale mal doe ik met de bovenfrees om daarna met een kopieerfrees in het front de driver te kunnen verzinken. Gaten voor de drivers frees ik eigenlijk alleen na, ik decopeer eerst het gat en hou een afstand aan van zo'n 2-mm vanaf de rand en frees dan na rondom een center punt met m'n freeshulpje van een paar pagina's terug. Voorheen freesde ik alles, maar het geeft met decoperen en nafrezen veel en veel minder stof en rotzooi en dan heb ik dus ook minder op te ruimen achteraf.
Drivers met een rare vorm teken ik uit en frees ik uit in MDF op een kleine metaalfreesbank met een houtfrees erin. Omdat je hier de X en Y-as op een tiende mm exact kan afstelen is dat zo gebeurd en exact. Daarna een schuurpapiertje erover en je kan met de kopieerfrees in de bovenfrees zo de drivers in het front verzinken.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
InderdaadSSassen schreef:Wat mij handig lijkt met zo'n frees is als je achteraf een unit wilt infrezen die origineel niet ingefreesd was. Je hoeft nu alleen maar een passende mal te maken, die over het front heen te leggen, de diepte in te stellen en frezen maar.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Zo, vandaag een start gemaakt met 't frezen van de gaten voor m'n Yellow Peril luidspreker, met in totaal 14 drivers. In eerste instantie wilde ik m'n oude vertrouwde freeshulpje daarvoor gebruiken maar achteraf bleek dit toch niet zo handig, er zit nml. een afwijking in doordat de twee draadeinden slechts aan een kant vastzitten. De frees heeft dus ietwat bewegingsvrijheid naar links en rechts. Hierdoor is niet ieder gat exact dezelfde maat en met vier drivers onder elkaar is dat natuurlijk niet de bedoeling, want dat ga je zien (ik tenminste wel).

Dus vandaag een nieuwe 'circle jig' gemaakt die ook hele kleine diameters (tot zo'n 35-mm) kan frezen omdat 't centerpunt zich onder de machine bevindt. Ik heb hiervoor een sleuf moeten zagen in de (kunstof) bodemplaat van de frees en de RVS M6 bout die ik als center gebruik iets moeten afdraaien op de draaibank zodat e.a. niet aanloopt. De bodemplaat van de circle jig is keihard laminaat, motief beuken, met de krasvaste laag naar onderen voor de duurzaamheid.

Doordat deze circle jig de frees aan alle kanten ondersteund kan de frees dus geen kant meer op, behalve rondjes draaien om de center, en da's precies de bedoeling. Hierdoor is met deze constructie veel exacter te werken. Ik heb er speciaal een nieuwe freesmachine voor gekocht, want het monteren van deze circle jig is best een klus (lekker goedkoop bij de bouwmarkt, de kwaliteit daarvan is doorgaans prima).
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Dus vandaag een nieuwe 'circle jig' gemaakt die ook hele kleine diameters (tot zo'n 35-mm) kan frezen omdat 't centerpunt zich onder de machine bevindt. Ik heb hiervoor een sleuf moeten zagen in de (kunstof) bodemplaat van de frees en de RVS M6 bout die ik als center gebruik iets moeten afdraaien op de draaibank zodat e.a. niet aanloopt. De bodemplaat van de circle jig is keihard laminaat, motief beuken, met de krasvaste laag naar onderen voor de duurzaamheid.

Doordat deze circle jig de frees aan alle kanten ondersteund kan de frees dus geen kant meer op, behalve rondjes draaien om de center, en da's precies de bedoeling. Hierdoor is met deze constructie veel exacter te werken. Ik heb er speciaal een nieuwe freesmachine voor gekocht, want het monteren van deze circle jig is best een klus (lekker goedkoop bij de bouwmarkt, de kwaliteit daarvan is doorgaans prima).
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Voor mensen die niet beschikken over een extra frees die ze hiervoor kunnen verbouwen: die center kun je natuurlijk ook gewoon verzinken, en dan eventueel het bodemplaatje wat dikker maken, of van stijver materiaal, om 'm dezelfde stevigheid te geven.SSassen schreef:
Dus vandaag een nieuwe 'circle jig' gemaakt die ook hele kleine diameters (tot zo'n 35-mm) kan frezen omdat 't centerpunt zich onder de machine bevindt. Ik heb hiervoor een sleuf moeten zagen in de (kunstof) bodemplaat van de frees en de RVS M6 bout die ik als center gebruik iets moeten afdraaien op de draaibank zodat e.a. niet aanloopt. Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
geleiderails aan twee kanten ondersteunen is trouwens wel en erg goed idee.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Daniel,
Tuurlijk, dat gaat ook, dit is puur mijn oplossing, maar de beide geleiderails die aan beide kanten ondersteund worden is een duidelijke verbetering, de frees kan nu niet meer bewegen tov. de centerpunt.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Tuurlijk, dat gaat ook, dit is puur mijn oplossing, maar de beide geleiderails die aan beide kanten ondersteund worden is een duidelijke verbetering, de frees kan nu niet meer bewegen tov. de centerpunt.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Indoubt,
Ja, zoiets had ik ook, maar dat werkt niet zo goed, de frees kan namelijk bewegen tov. de center, da's logisch want de draadeinden zitten maar op een enkel punt vast en kunnen dus naar links en rechts bewegen, met mijn oplossing heb je dat probleem niet.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ja, zoiets had ik ook, maar dat werkt niet zo goed, de frees kan namelijk bewegen tov. de center, da's logisch want de draadeinden zitten maar op een enkel punt vast en kunnen dus naar links en rechts bewegen, met mijn oplossing heb je dat probleem niet.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden

