GeenKloon project; het werkt!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Waarom neem je geen LM3886s dan?

LM3886T LM3886 - 68W High Perf. Audio Amplifier Yes 1 $3.50

Bij:
http://www.futurlec.com/ICLinearAmplifiers.shtml
Let er op dat je een creditcard nodig hebt, maar anders valt er vast wel wat te regelen met een inkoopactietje ofzo.

Die versterkers gebruik ik zelf ook al een paar maanden, aanradertjes!
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Tja ik heb geen creditcard. Bovendien vertrouw ik dat ook niet helemaal, met je creditcard betalen over internet. Ik kan denk ik wel wat regelen via inkoop met Farnell denk ik. Alleen moet het dan wel minimaal 25 euro zijn ofzo.

In ieder geval bedankt allemaal, ik laat het nog wel weten!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Digidoo schreef:
Ik kan denk ik wel wat regelen via inkoop met Farnell denk ik. Alleen moet het dan wel minimaal 25 euro zijn ofzo.
Zou je na moeten vragen. Ons bedrijf heeft een account bij ze en dan geldt alleen het minimum bestelaantal wat in de catalogus per artikel vermeld staat, geen minimum order bedrag. Let wel op dat hun prijzen excl. BTW zijn.

Als ik telefonisch bestel heb ik het de volgende dag rond de middag in huis als ze het op voorraad hebben.
nietofwel
Berichten: 37
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 20:15

Bericht door nietofwel »

Nog een tip voor de chip:

De pootjes van de chip die je niet gebruikt kan je beter afbreken. Ik werk zelf ook niet netjes en hierdoor kon ik beter te werk gaan.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Nog een tip, wèl netjes werken ;)
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Zo.

Ik heb ondertussen de chips nog steeds niet besteld. Dit kwam omdat ik net ben begonnen met mijn studie. Nu blijkt dat het qua drukte heel erg mee zal gaan vallen, wil ik weer verder met het bouwen van mijn versterker.

Ik heb net bij DIL geprobeerd naar die LM3875 te zoeken, maar ik heb niets gevonden. Toen maar even gemailt, of ze 'm misschien toch hebben. Anders ga ik het toch maar via Farnell proberen, hoewel ik dan weer iets groots erbij moet nemen.

Ik hou jullie op de hoogte!
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Niets. Ik heb alleen nu al alle spullen, behalve de chips LM3875, dus vind ik het zonde om af te wijken van mijn originele plan.

Ondertussen heb ik een mailtje gekregen van DIL en ik ga die chips begin volgende week bij ze halen, ze hebben ze dus toch.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Juist. Het heeft even geduurd, maar hier ben ik weer. De chips heb ik ondertusen en ik ben alles aan het monteren op een stukje gaatjesprint. Ik snap alleen niets van waar ik de attenuator moet plaatsen.
Ik heb dus een stappenschakelaar gebouwd, volgens de site van http://www.platenspeler.com/diy/amps/nl ... oon_1.html. Maar daar staat niet in het schema waar ik dat ding dan precies moet plaatsen.

Kan iemand me dat uitleggen?

Hierbij nog wat plaatjes...
Afbeelding
Afbeelding

Die foto is verouderd.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Volgens mij vervangt de stappenschakelaar R4 en R5.

Afbeelding

Maar welke stappenschakelaar heb je eigenlijk gemaakt :?:
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

http://www.platenspeler.com/background/ ... mple_s12bn

Deze.

Ik heb 'm zelfs nog vergeleken met mijn eigen (op de foto) en ze kloppen...

Maar nu?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

- Heb je de versterker nu stevig opgebouwt, zodat er nergens sluiting kan onstaan?
- Alle verbindingen nog een keer nalopen en kijken of alles goed is
- Is je koeling goed?
- Versterker testen met een voeding met stroombegrenzing
Heb je die niet, dan een paar snelle zekeringen in de voedingleiding zetten (50 a 100 mA bijv?).
- Versterker aanzetten --> gaat goed? Zekeringen heel? dan:
- Steeds ff controleren of je koelichaam te warm wordt, zolang je je hand er niet meer 5 sec op kan houden dan is hij te heet.
- Ingang kortsluiten en gelijkspanning meten op de uitgang, deze moet ongeveer kleiner zijn dan 50mV ofzo, het liefst rond de 0V.
- bron op ingang aansluiten (Volume niet al te hoog maken.) en Wisselspanning meten met je multimeter op de uitgang, wordt die groter als je volume hoger zet? Dan is het goed.
- Nogmaals gelijkspanning meten, die moet wederom rond de 0 V zijn.
- Is dit allemaal goed?
- Zekeringen verwisselen voor een grotere waarde, welke waarde weet ik zo niet.
- Dan volume weer zacht zetten, bron aansluiten en een (liefst) oude speaker aanlsuiten.
- Dan kijken of je geen grote ploppen hoort en je versterker het goed doet :)
Laatst gewijzigd door JuuL op wo 02 nov 2005, 23:59, 4 keer totaal gewijzigd.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik wil eerst weten hoe ik die attenuator nou goed moet installeren. Hieronder nog een plaatje van RJM Audio.

Men maakt hier een onderscheid tussen [S] en [P] terwijl het volgens mij allebei hetzelfde is: aarde.

De attenuator komt er ook niet helemaal duidelijk uit, maar wel beter dan op de site van GeenKloon.

Afbeelding

en de link: http://www.geocities.com/rjm003.geo/rjm ... iy_gc.html
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Je hebt 1 aansluiting voor de aarde, een voor de input en een voor een aftakking. Zie ook post van Sark.
Het werkt gewoon als een spanningsdeler.

S en P zijn daar idd verbonden, maar ze zijn anders genoemt omdat ze anders zijn verbonden. De P is het sterpunt gnd van de voeding en de S is het sterpunt gnd van je signaal.
Jij moet er trouwens ook op letten hoe je de boel hebt geaard, anders krijg je gegarandeerd een brom.

Btw, je kunt beter die mute schakelaar op de ingang van de versterker schakelen (of zelfs de mute pin van je versterker gebruiken, is helemaal mooi).
Want als je hem daar mute, versterkt hij nog wel gewoon en gebruikt hij meer stroom dan als je de mute pin van het IC gebruikt.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 01 nov 2005, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Afbeelding
Die bij 5k6 is je input (gele draad bij jou), bij 100 Ohm (bruin zwart bruin) is je gnd.
En het derde pinnetje is je uitgang, die naar je amp gaat. (zwarte draad?)

Meet het wel ff na met je multimeter of het klopt.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Volgens mij heb ik de weerstanden precies verkeerd om. Zo stond het echter ook op die site. Hmm, andersom monteren dus?

Dank in ieder geval.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

volgensmij heb je ze wel goed hoor?
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Okee ik heb er nu twee. Eentje zoals het schema wat jij net postte en eentje precies andersom.

Ik ga nu foto's maken.

Afbeelding

Is dit zo goed? Foto = pin 1 -> 2; 5k6 weerstand, enz. Heb voor het gemak maar even de 1 rood opgelicht en een pijl getekend welke kant de schakelaar opgaat. Tegen de klok in dus...

Zijaanzicht:
Afbeelding

Zoals je kan zien heb ik alvast op de "wiper" R5 aangebracht (1K weerstand), die moet naar pootje 7 van de chip.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Okee!

Met wat tips collega GainClone bouwer Richard Murday, zit nu uiteindelijk alles in elkaar. Ik ben niet helemaal tevreden over hoe het IC op het koellichaam zit, maar goed, het zit in ieder geval erg goed geissoleerd.

Dan de stappen van Juul:

- Voor zover ik weet zit nu alles goed. Ik heb alles tenminste drie keer gecheckt voor ik iets aansloot en heb nu alles ook nog een keer gecontroleerd.
- Gedaan.
- Koeling, hmm, het zit een beetje gammel, maar ik geloof ook niet dat deze IC zo ontzettend warm zal worden.
- Ik heb geen voeding met stroombegrenzing, wat bedoel je met "voedingleiding"? De voeding die binnenkomt op de versterker? Ik heb ook geen snelle zekeringen...

Zal ik toch proberen de versterker aan te zetten?

Gaarne spoedig antwoord!

Dank!
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Wacht maar ff met aanzetten hoor.
Die ICs kunnen flink warm worden! Koelling moet goed zijn, anders brand dat IC in no time door. Zou zonde zijn!
Weet je hoeveel K/W je koellichaam is?
En wat voor impedantie speakers heb je? 4 of 8 Ohm?

Snelle zekeringen om te testen zijn ECHT aan te raden! Een doosje zekeringen kost niets, je hebt zowiezo zekeringen nodig als alles werkt:
- 1 Voor elke trafo
- Eventueel ook in de positieve voeding en negatieve voeidng een zekering.
- En 1 zekering waar je 230 binnenkomt.

Je ziet het andere topic over de Amp2 kit van mij wel wat er gebeurt als je de boel niet goed zekert. Dan heb je bij een foutje een grote rookwolk en kan je opnieuw beginnen.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ja, goed.

Ehm, koellichaam. Als je ff terugbladert. Het koellichaam wat ik gebruik is een oude aluminium douchedeur afscherming. Foto, voor de keuring:

Afbeelding

Ik heb wel wat zekeringen, maar niet zulke snelle. De snelste die ik heb is
1A ofzo.

Verder testte ik daarnet even mijn voeding en die geeft netjes +31.8V en -31.8V. Er zit trouwens wel een zekering bij waar er 230V in komt.

Wat nu? Toch maar die 1A bij m'n + en - zitten in mijn amp?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Jij hebt geen isolatiebusje tussen je schroef en IC?
Alleen dat roze isolatieplaatje? Of zie ik dat verkeerd?
Ook scheelt het als je koelpasta tussen je IC en het koellichaam gebruikt.

Trouwens er zijn snelle/middeltraag/trage zekeringen.
1A zegt wat over de maximale stroom die er kan lopen, niet over de snelheid waarbij de zekering doorbrand.
1 Ampere is wel erg veel, koop maar 100mA snel (70 cent voor 10 stuks ofzo). Voor de eerste testen. Dan is de kans klein dat iets stuk gaat.
Deze zet je uiteraard in serie met je positieve voeding en negatieve voeding.
Niet parallel ofzo hoor natuurlijk :)
Laatst gewijzigd door JuuL op wo 02 nov 2005, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Jawel, wel een isolatiebusje! Moet ik er een close-up van maken :P?

Hmm, maar dan moet ik morgen dus die zekeringen gaan kopen. Naja, als dat veiliger is.

Kan ik het echt niet testen zonder zekeringen? :roll:

Eigenlijk moet gewoon eens iemand die er echt verstand van heeft naar kijken, want ik voel me soms net een kind met twee enorme knuppels die ik telkens op mijn hoofd laat neerkomen.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ah goed! :lol:
Zag ik die toch over het hoofd...
Tja, liever met 100mA zekeringen ipv 1A, het is wel een stuk veiliger.
Wat vind Rudy ervan? :)

Ach joh, straks heb je een mooie versterker en ben je hardstikke tevreden 8)

Heb je trouwens een regelbare voeding?
btw, waar woon je eigenlijk ongeveer?
Laatst gewijzigd door JuuL op do 03 nov 2005, 0:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Bergen op Zoom!

Nee, geen regelbare voeding; ook zelfbouw. Het werkt trouwens wel en ziet er eigenlijk best goed uit. Al zeg ik het zelf.

Ik denk trouwens dat ik maar gewoon alleen maar voedingen ga maken ofzo, dat gaat tenminste in een keer goed. :D

Morgen die zekeringen kopen...
Plaats reactie