Filter aanpassen voor bi-ampen

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Martin32
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 30 okt 2005, 2:25

Filter aanpassen voor bi-ampen

Bericht door Martin32 »

Hallo,

Ik heb dus de ballen verstand van het maken van speakers, maar ik ben nu wel bezig met een setje. Vooral omdat ik graag mijn eigen ontwerp (qua uiterlijk) wil.

Nu is de vraag of ik zomaar 2 versterkers kan aansluiten op mijn speakers, of moet ik daarvoor het filter aanpassen ?

Ik heb 2 fantastische versterkers, en wil die graag beide gebruiken, het is 1 geintegreerde, en 1 eindversterker. Ik hoor namelijk dat bi-ampen toch wel wat uitmaakt.

Het standaardfilter kan aangepast worden voor bi-wiring, maar dan is er naar mijn idee geen scheiding tussen hoog en laag. Met bi-ampen wil ik het hoog en laag apart gaan aansturen.

Nu is mijn vraag: kan een gewoon filter makkelijk aangepast worden, of moet je een heel nieuw filter gaan ontwikkelen ?

wie kan mij hepen ?

groeten van een superleek !
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Als je kan bi-wiren, kun je ook bi-ampen :) Of het echt zin heeft, laat ik even in het midden. Kun je denk ik zelf het beste uitproberen :)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Als je wil bi-ampen moet je geintegreerde versterker wel een pre-out hebben.
Martin32
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 30 okt 2005, 2:25

bi-ampen

Bericht door Martin32 »

Ok, dus als het filter geschikt is voor bi-wiren, dan zijn hoog en laag al reeds gescheiden dus ?

Dan is het een makkie.

Maar bi-wiren heeft toch weinig zin, omdat de belasting op je versterker hetzelfde blijft als wanneer je single-wired ?

Ik ga wel effe proberen.

En is main-out hetzelfde als pre-out ???
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Martin,

Op zich is dat een makkie, maar op zich ook nutteloos.

De reden waarom men wil bi-ampen is omdat je dan een versterker hebt voor het hoog en voor het laag, maar omdat je filter in je speaker zit wil dit zeggen dat beide amps zowel het laag als het hoog zullen versterken en dus beide dezelfde info weergeven, op zich win je daar dus niets.

Wanneer win je daar dan iets mee ? Nou, vanaf dat je voor elke versterker een "klein" passief filtertje zet dat ervoor gaat zorgen dat je amp voor je laag unit enkel de lage tonen gaat versterken en die voor het hoge enkel de hoge tonen, opzich logisch natuurlijk, probleem is wel dat dit niet mogelijk is op een geintegreerde ( of je moet een loopthrough hebben, maw een pre-out en amp-in die verbonden word in nomale situatie ).

Sorry voor het slechte nieuws :oops:

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Rudy schreef:
Martin,

Op zich is dat een makkie, maar op zich ook nutteloos.

De reden waarom men wil bi-ampen is omdat je dan een versterker hebt voor het hoog en voor het laag, maar omdat je filter in je speaker zit wil dit zeggen dat beide amps zowel het laag als het hoog zullen versterken en dus beide dezelfde info weergeven, op zich win je daar dus niets.
...
Sorry voor het slechte nieuws :oops:
Slecht nieuws voor Rudy: Een versterker die niet op de luidsprekers is aangesloten versterkt niet; de impedantie is oneindig hoog.

Bij biamping wordt alleen óf het laag óf alleen het hoog versterkt. Bij aansturing van de tweeter zorgt het hoogfilter dat de tweeter alleen het hoogenergie krijgt. Voor de lage frequenties heeft zo'n filter een dusdanig hoge impedantie dat die tonen niet versterkt worden; de laagenergie wordt niet in het filter verstookt.

Voor het laag speelt het ook maar dan omgekeerd.

Er zijn wel filters waarbij energie in filtercomponenten wordt verstookt maar die zijn niet gebruikelijk.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

richard schreef:
Slecht nieuws voor Rudy: Een versterker die niet op de luidsprekers is aangesloten versterkt niet;
? Hoe bedoel je?

*uch* actief filter maken :P
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

@Richard

Zou leuk zijn zou dat waar zijn, enkel gaat dat niet op.

Je hebt gelijk dat daar ie een grotere impedantie ziet en dus minder stroom geeft als gevolg, maar als je hoge tonen amp zoeizo al de info binnenkrijgt van de lage tonen en hij klipped omdat ie aan zen max spanning komt dan heb je eigenlijk gewoonweg niets gewonnen.
Een versterker die niet op de luidsprekers is aangesloten versterkt niet
Pak maar eens een scope en check de spanning maar eens, je referentie van je amp is ingangsspanning, met als gevolg uitgangspanning, met als gevolg daarvan uitgangsstroom, dus de basinfo zal er altijd zijn, met als gevolg dat je in dynamisch bereik ( wat toch de bedoeling is imo ) niet gewonnen hebt.

Dit zou hetzelfde zijn dat als je een speaker niet aansluit dat er dan geen uitspanning over zen uitgangspennen komt te staan, niet dus ...

Zoalsn ik al zij, sorry voor het slechte nieuws.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

JuuL schreef:
richard schreef:
Slecht nieuws voor Rudy: Een versterker die niet op de luidsprekers is aangesloten versterkt niet;
? Hoe bedoel je?
richard schreef:
... de impedantie is oneindig hoog.
Een versterker werkt in een kring, als de kring ergens is onderbroken versterkt hij ook niet. Voor de hoogsectie is de kring voor de lage tonen onderbroken, deze worden dus ook niet versterkt door de versterker.
*uch* actief filter maken :P
Is nergens voor nodig en werkt meestal ook niet optimaal voor bestaande luidsprekers die daar niet voor zijn ontworpen.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Een versterker werkt in een kring, als de kring ergens is onderbroken versterkt hij ook niet. Voor de hoogsectie is de kring voor de lage tonen onderbroken, deze worden dus ook niet versterkt door de versterker.
Wel, we zullen is zien, als er in een kringloop een onderbreking is, staat daar dan de meeste of minste spanning over ? MEESTE

Dus de info is aanwezig om het maar in leektaal te verwoorden, en net in dat gaat je amp klippen.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

richard schreef:
JuuL schreef:
richard schreef:
Slecht nieuws voor Rudy: Een versterker die niet op de luidsprekers is aangesloten versterkt niet;
? Hoe bedoel je?
richard schreef:
... de impedantie is oneindig hoog.
Een versterker werkt in een kring, als de kring ergens is onderbroken versterkt hij ook niet. Voor de hoogsectie is de kring voor de lage tonen onderbroken, deze worden dus ook niet versterkt door de versterker.
nou ben ik een leek electronisch gezien, en vertaal graag naar vloeistoffen, en zie een versterker dus ff als een pomp: als ik Rudy goed begrijp gooit een versterker altijd de spanning omhoog net zoals een pomp de druk verhoogt ook al kan die niets verpompen omdat de leiding dicht is. klopt dat? en als een versterker gaat clippen puur op de spanning dan heb je daar dus nog steeds last van.

wat is dan de zin van bi-ampen?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wat Rudy schrijft over die spanningspieken (klippen) is honderd procent waar. In de eerste plaats is een versterker een spanningsversterker van de spanning die op lijnniveau wordt aangeboden. Hoeveel vermogen (spanning x stroom) eruit wordt getrokken is inderdaad afhankelijk van de impedantie. Maar als je bi-amping toepast met het passieve filter intact, buit je niet een groot voordeel uit van actief filteren, namelijk dat de spanningen van hoge en lage frequenties niet meer optellen waardoor je veel minder gauw klipping krijgt. Bi-amping met passieve filters erachter maakt natuurlijk wel dat de voeding het wat gemakkelijker krijgt lijkt me want de stroompieken die corresponderen met de spanningspieken in het laag gelden dan niet voor het hoog. Dus zolang het niet klipt heb je hier een potentieel voordeel.

Hopelijk is het verhaal zo een beetje completer. Als ik wat over het hoofd zie dan vult Rudy vast wel weer aan.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

wat is dan de zin van bi-ampen?
Zolang je geen selektie maakt welke freq naar welke amp gaan heb je eigenlijk geen noemneswaardig voordeel. ( kan gewoon met passief of aktief scheidingfilter voor de amp dmv een RC'tje ), deze freq moet dan wel ver van de scheidingfreq van de speakers gebeuren zodat dit je response niet aantast )

Wat Jeroen zegt met minder load per amp is idd wel waar, maar dan kan je beter gewoon 1 goede amp kopen, want de winst daaruit is uiteraard nihiel, en zelfs dit argument is zelf verweerbaar als je weet dat de laagfrequente rommel die onstaan is door voeding "artifekten" zoiezo door je hoogdoorlaafilter ( van je speaker ) word geblokkerd.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

richard schreef:
Een versterker werkt in een kring, als de kring ergens is onderbroken versterkt hij ook niet. Voor de hoogsectie is de kring voor de lage tonen onderbroken, deze worden dus ook niet versterkt door de versterker.
Ok je had het dus over de versterker met het filter erbij aan. En idd, die kring wordt niet onderbroken, maar kortgesloten naar gnd met een condensator bijv.
Thx voor de uitleg, maar de basis electronica ken ik na 3,5 jaar electrotechniek onderhand wel :P
JuuL schreef:
*uch Actief filter maken :P
richard schreef:
Is nergens voor nodig en werkt meestal ook niet optimaal voor bestaande luidsprekers die daar niet voor zijn ontworpen.
Hier ben ik het totaal niet mee eens, je ontwerpt niet een kast voor een passief of een actief filter, beide zijn (mits goed afgestemt en genoeg amps) mogelijk.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

JuuL schreef:
Hier ben ik het totaal niet mee eens, je ontwerpt niet een kast voor een passief of een actief filter, beide zijn (mits goed afgestemt en genoeg amps) mogelijk.
Ik meen dat Martin van een bestaand ontwerp uitging en het de bedoeling was deze om te bouwen voor biamping.
Een kast voor een aktief filter valt doorgaans wat kleiner uit dan een kast voor een passief filter; je moet de Q van het filter bij die van de luidspreker optellen. Een nieuw ontworpen kast kun je op de nieuwe situatie aanpassen, een bestaande kast zal bij een actief filter iets te groot zijn.

In passief filter zitten soms onderdelen die niets met het filteren hebben te maken maar die zijn bedoeld voor het onderdrukken van de gevolgen van opbreekverschijnselen, deze kun je dan ook vertalen in het actief filter, of in het passief filter handhaven. Onderdelen die bedoelt zijn voor het recht trekken van de impedantie bij de wisselfrequentie kun je weer laten vervallen.

Daarnaast zijn er soms onderdelen die bedoeld zijn om de impedantie van de luidspreker versterkervriendelijk te maken (buizenversterkers), of je deze als passief onderdeel laat zitten kun je het best in je eigen situatie bekijken.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

hee Martin

Om welke luidspreker gaat het eigenlijk?

Groeten Roland
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”