Filter aanpassen voor bi-ampen
Moderator: Beheerdersteam
Filter aanpassen voor bi-ampen
Hallo,
Ik heb dus de ballen verstand van het maken van speakers, maar ik ben nu wel bezig met een setje. Vooral omdat ik graag mijn eigen ontwerp (qua uiterlijk) wil.
Nu is de vraag of ik zomaar 2 versterkers kan aansluiten op mijn speakers, of moet ik daarvoor het filter aanpassen ?
Ik heb 2 fantastische versterkers, en wil die graag beide gebruiken, het is 1 geintegreerde, en 1 eindversterker. Ik hoor namelijk dat bi-ampen toch wel wat uitmaakt.
Het standaardfilter kan aangepast worden voor bi-wiring, maar dan is er naar mijn idee geen scheiding tussen hoog en laag. Met bi-ampen wil ik het hoog en laag apart gaan aansturen.
Nu is mijn vraag: kan een gewoon filter makkelijk aangepast worden, of moet je een heel nieuw filter gaan ontwikkelen ?
wie kan mij hepen ?
groeten van een superleek !
Ik heb dus de ballen verstand van het maken van speakers, maar ik ben nu wel bezig met een setje. Vooral omdat ik graag mijn eigen ontwerp (qua uiterlijk) wil.
Nu is de vraag of ik zomaar 2 versterkers kan aansluiten op mijn speakers, of moet ik daarvoor het filter aanpassen ?
Ik heb 2 fantastische versterkers, en wil die graag beide gebruiken, het is 1 geintegreerde, en 1 eindversterker. Ik hoor namelijk dat bi-ampen toch wel wat uitmaakt.
Het standaardfilter kan aangepast worden voor bi-wiring, maar dan is er naar mijn idee geen scheiding tussen hoog en laag. Met bi-ampen wil ik het hoog en laag apart gaan aansturen.
Nu is mijn vraag: kan een gewoon filter makkelijk aangepast worden, of moet je een heel nieuw filter gaan ontwikkelen ?
wie kan mij hepen ?
groeten van een superleek !
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
bi-ampen
Ok, dus als het filter geschikt is voor bi-wiren, dan zijn hoog en laag al reeds gescheiden dus ?
Dan is het een makkie.
Maar bi-wiren heeft toch weinig zin, omdat de belasting op je versterker hetzelfde blijft als wanneer je single-wired ?
Ik ga wel effe proberen.
En is main-out hetzelfde als pre-out ???
Dan is het een makkie.
Maar bi-wiren heeft toch weinig zin, omdat de belasting op je versterker hetzelfde blijft als wanneer je single-wired ?
Ik ga wel effe proberen.
En is main-out hetzelfde als pre-out ???
Martin,
Op zich is dat een makkie, maar op zich ook nutteloos.
De reden waarom men wil bi-ampen is omdat je dan een versterker hebt voor het hoog en voor het laag, maar omdat je filter in je speaker zit wil dit zeggen dat beide amps zowel het laag als het hoog zullen versterken en dus beide dezelfde info weergeven, op zich win je daar dus niets.
Wanneer win je daar dan iets mee ? Nou, vanaf dat je voor elke versterker een "klein" passief filtertje zet dat ervoor gaat zorgen dat je amp voor je laag unit enkel de lage tonen gaat versterken en die voor het hoge enkel de hoge tonen, opzich logisch natuurlijk, probleem is wel dat dit niet mogelijk is op een geintegreerde ( of je moet een loopthrough hebben, maw een pre-out en amp-in die verbonden word in nomale situatie ).
Sorry voor het slechte nieuws
Groetjes
Rudy
Op zich is dat een makkie, maar op zich ook nutteloos.
De reden waarom men wil bi-ampen is omdat je dan een versterker hebt voor het hoog en voor het laag, maar omdat je filter in je speaker zit wil dit zeggen dat beide amps zowel het laag als het hoog zullen versterken en dus beide dezelfde info weergeven, op zich win je daar dus niets.
Wanneer win je daar dan iets mee ? Nou, vanaf dat je voor elke versterker een "klein" passief filtertje zet dat ervoor gaat zorgen dat je amp voor je laag unit enkel de lage tonen gaat versterken en die voor het hoge enkel de hoge tonen, opzich logisch natuurlijk, probleem is wel dat dit niet mogelijk is op een geintegreerde ( of je moet een loopthrough hebben, maw een pre-out en amp-in die verbonden word in nomale situatie ).
Sorry voor het slechte nieuws
Groetjes
Rudy
Slecht nieuws voor Rudy: Een versterker die niet op de luidsprekers is aangesloten versterkt niet; de impedantie is oneindig hoog.Rudy schreef:Martin,
Op zich is dat een makkie, maar op zich ook nutteloos.
De reden waarom men wil bi-ampen is omdat je dan een versterker hebt voor het hoog en voor het laag, maar omdat je filter in je speaker zit wil dit zeggen dat beide amps zowel het laag als het hoog zullen versterken en dus beide dezelfde info weergeven, op zich win je daar dus niets.
...
Sorry voor het slechte nieuws![]()
Bij biamping wordt alleen óf het laag óf alleen het hoog versterkt. Bij aansturing van de tweeter zorgt het hoogfilter dat de tweeter alleen het hoogenergie krijgt. Voor de lage frequenties heeft zo'n filter een dusdanig hoge impedantie dat die tonen niet versterkt worden; de laagenergie wordt niet in het filter verstookt.
Voor het laag speelt het ook maar dan omgekeerd.
Er zijn wel filters waarbij energie in filtercomponenten wordt verstookt maar die zijn niet gebruikelijk.
@Richard
Zou leuk zijn zou dat waar zijn, enkel gaat dat niet op.
Je hebt gelijk dat daar ie een grotere impedantie ziet en dus minder stroom geeft als gevolg, maar als je hoge tonen amp zoeizo al de info binnenkrijgt van de lage tonen en hij klipped omdat ie aan zen max spanning komt dan heb je eigenlijk gewoonweg niets gewonnen.
Dit zou hetzelfde zijn dat als je een speaker niet aansluit dat er dan geen uitspanning over zen uitgangspennen komt te staan, niet dus ...
Zoalsn ik al zij, sorry voor het slechte nieuws.
Groetjes
Rudy
Zou leuk zijn zou dat waar zijn, enkel gaat dat niet op.
Je hebt gelijk dat daar ie een grotere impedantie ziet en dus minder stroom geeft als gevolg, maar als je hoge tonen amp zoeizo al de info binnenkrijgt van de lage tonen en hij klipped omdat ie aan zen max spanning komt dan heb je eigenlijk gewoonweg niets gewonnen.
Pak maar eens een scope en check de spanning maar eens, je referentie van je amp is ingangsspanning, met als gevolg uitgangspanning, met als gevolg daarvan uitgangsstroom, dus de basinfo zal er altijd zijn, met als gevolg dat je in dynamisch bereik ( wat toch de bedoeling is imo ) niet gewonnen hebt.Een versterker die niet op de luidsprekers is aangesloten versterkt niet
Dit zou hetzelfde zijn dat als je een speaker niet aansluit dat er dan geen uitspanning over zen uitgangspennen komt te staan, niet dus ...
Zoalsn ik al zij, sorry voor het slechte nieuws.
Groetjes
Rudy
Een versterker werkt in een kring, als de kring ergens is onderbroken versterkt hij ook niet. Voor de hoogsectie is de kring voor de lage tonen onderbroken, deze worden dus ook niet versterkt door de versterker.JuuL schreef:? Hoe bedoel je?richard schreef:Slecht nieuws voor Rudy: Een versterker die niet op de luidsprekers is aangesloten versterkt niet;richard schreef:... de impedantie is oneindig hoog.
Is nergens voor nodig en werkt meestal ook niet optimaal voor bestaande luidsprekers die daar niet voor zijn ontworpen.*uch* actief filter maken
Wel, we zullen is zien, als er in een kringloop een onderbreking is, staat daar dan de meeste of minste spanning over ? MEESTEEen versterker werkt in een kring, als de kring ergens is onderbroken versterkt hij ook niet. Voor de hoogsectie is de kring voor de lage tonen onderbroken, deze worden dus ook niet versterkt door de versterker.
Dus de info is aanwezig om het maar in leektaal te verwoorden, en net in dat gaat je amp klippen.
Groetjes
Rudy
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
nou ben ik een leek electronisch gezien, en vertaal graag naar vloeistoffen, en zie een versterker dus ff als een pomp: als ik Rudy goed begrijp gooit een versterker altijd de spanning omhoog net zoals een pomp de druk verhoogt ook al kan die niets verpompen omdat de leiding dicht is. klopt dat? en als een versterker gaat clippen puur op de spanning dan heb je daar dus nog steeds last van.richard schreef:Een versterker werkt in een kring, als de kring ergens is onderbroken versterkt hij ook niet. Voor de hoogsectie is de kring voor de lage tonen onderbroken, deze worden dus ook niet versterkt door de versterker.JuuL schreef:? Hoe bedoel je?richard schreef:Slecht nieuws voor Rudy: Een versterker die niet op de luidsprekers is aangesloten versterkt niet;richard schreef:... de impedantie is oneindig hoog.
wat is dan de zin van bi-ampen?
Wat Rudy schrijft over die spanningspieken (klippen) is honderd procent waar. In de eerste plaats is een versterker een spanningsversterker van de spanning die op lijnniveau wordt aangeboden. Hoeveel vermogen (spanning x stroom) eruit wordt getrokken is inderdaad afhankelijk van de impedantie. Maar als je bi-amping toepast met het passieve filter intact, buit je niet een groot voordeel uit van actief filteren, namelijk dat de spanningen van hoge en lage frequenties niet meer optellen waardoor je veel minder gauw klipping krijgt. Bi-amping met passieve filters erachter maakt natuurlijk wel dat de voeding het wat gemakkelijker krijgt lijkt me want de stroompieken die corresponderen met de spanningspieken in het laag gelden dan niet voor het hoog. Dus zolang het niet klipt heb je hier een potentieel voordeel.
Hopelijk is het verhaal zo een beetje completer. Als ik wat over het hoofd zie dan vult Rudy vast wel weer aan.
Hopelijk is het verhaal zo een beetje completer. Als ik wat over het hoofd zie dan vult Rudy vast wel weer aan.
Zolang je geen selektie maakt welke freq naar welke amp gaan heb je eigenlijk geen noemneswaardig voordeel. ( kan gewoon met passief of aktief scheidingfilter voor de amp dmv een RC'tje ), deze freq moet dan wel ver van de scheidingfreq van de speakers gebeuren zodat dit je response niet aantast )wat is dan de zin van bi-ampen?
Wat Jeroen zegt met minder load per amp is idd wel waar, maar dan kan je beter gewoon 1 goede amp kopen, want de winst daaruit is uiteraard nihiel, en zelfs dit argument is zelf verweerbaar als je weet dat de laagfrequente rommel die onstaan is door voeding "artifekten" zoiezo door je hoogdoorlaafilter ( van je speaker ) word geblokkerd.
Groetjes
Rudy
Ok je had het dus over de versterker met het filter erbij aan. En idd, die kring wordt niet onderbroken, maar kortgesloten naar gnd met een condensator bijv.richard schreef:Een versterker werkt in een kring, als de kring ergens is onderbroken versterkt hij ook niet. Voor de hoogsectie is de kring voor de lage tonen onderbroken, deze worden dus ook niet versterkt door de versterker.
Thx voor de uitleg, maar de basis electronica ken ik na 3,5 jaar electrotechniek onderhand wel
JuuL schreef:*uch Actief filter maken
Hier ben ik het totaal niet mee eens, je ontwerpt niet een kast voor een passief of een actief filter, beide zijn (mits goed afgestemt en genoeg amps) mogelijk.richard schreef:Is nergens voor nodig en werkt meestal ook niet optimaal voor bestaande luidsprekers die daar niet voor zijn ontworpen.
Ik meen dat Martin van een bestaand ontwerp uitging en het de bedoeling was deze om te bouwen voor biamping.JuuL schreef:Hier ben ik het totaal niet mee eens, je ontwerpt niet een kast voor een passief of een actief filter, beide zijn (mits goed afgestemt en genoeg amps) mogelijk.
Een kast voor een aktief filter valt doorgaans wat kleiner uit dan een kast voor een passief filter; je moet de Q van het filter bij die van de luidspreker optellen. Een nieuw ontworpen kast kun je op de nieuwe situatie aanpassen, een bestaande kast zal bij een actief filter iets te groot zijn.
In passief filter zitten soms onderdelen die niets met het filteren hebben te maken maar die zijn bedoeld voor het onderdrukken van de gevolgen van opbreekverschijnselen, deze kun je dan ook vertalen in het actief filter, of in het passief filter handhaven. Onderdelen die bedoelt zijn voor het recht trekken van de impedantie bij de wisselfrequentie kun je weer laten vervallen.
Daarnaast zijn er soms onderdelen die bedoeld zijn om de impedantie van de luidspreker versterkervriendelijk te maken (buizenversterkers), of je deze als passief onderdeel laat zitten kun je het best in je eigen situatie bekijken.
