Ik heb nog even zitten rommelen aan het projekt.
Ik heb de breedbander in z'n hoog een beetje beperkt. Het papier effekt wordt daardoor minder, maar de weergave in z'n geheel beter.
Dus ik denk nu, dat dit zeer zeker ook heel goed kan gaan met twee basmidden en een tweeter.
Dat veruimt ook voor mij de experimenteer mogelijkheden.
Ik zit nu eigenlijk met een klein dillema. Ik vrijg namelijk volgende week een paar Vifa breedbandspeakertjes die in de welkende HH Picolino verwerkt zijn. Ook een TML dus. De speakertjes worden een kerstkado voor mijn ouders voor in de keuken. De Pico lino is echter nog wat te groot voor mij, dus moet het kleiner. Dat ik dan een beetje laag inlever is niet erg. Echter gebruik ik voor de simulaties van TML altijd Martin King Mathcad sheets (heb zelf nog nooit een TML fysiek gemaakt). Echter gebruikte HH voor de Pico line AJHorn, en dat geeft heel andere resultaten:
De mathcad sheets komen met de zelfde specificaties lang niet zo laag, terwijl de AJHorn simulaties vrijwel exact overeenkomen met de metingen. Ergens zit er dus een verschil...
Ik wil dus een kleiner kastje maken, en eventueel net zo diep komen, of net iets minder diep al de Picolino. Helaas heb ik aan de AJHorn demo weinig :'( . Is er misschien iemand met AJHorn die mij zou kunnen helpen met wat simulaties? Zou geweldig zijn!
Dan moet je van de week ff een meeltje sturen met de exacte waardes die AJ nodig heeft voor de simulatie (ook van de driver). Ik heb hier geen AJ tot mijn beschikking, nog niet ten minste.
Maandag en dinsdag zit ik weer achter de compu waar wel AJ op staat, als ik het niet te druk heb kan ik wel een simulatie draaien.
Dan moet je van de week ff een meeltje sturen met de exacte waardes die AJ nodig heeft voor de simulatie (ook van de driver). Ik heb hier geen AJ tot mijn beschikking, nog niet ten minste.
Maandag en dinsdag zit ik weer achter de compu waar wel AJ op staat, als ik het niet te druk heb kan ik wel een simulatie draaien.
Ik had eigenlijk gehoop op een wat interactievere hulp, want dan kan ik mijn kastje op de simulatie aanpassen, en andersom
Maar goed, als er niemand anders AJHorn ter beschikking heeft krijg je een mailtje van me!
Ok dat kon ik niet weten natuurlijk, maar dan moet je er toch uit kunnen komen wbt de doorsnede van de pijp
Overigens ben ik het niet eens met wat sommigen zeggen dat een TL en BR erg dicht bij elkaar liggen. Een BR is duidelijk gebaseerd een aparte resonator a la een resonantiekring vergelijkbaar met een spoel+condensator. Een TL kan resoneren maar dan gebaseerd op tijdsvertraging door looptijd (delay). Dat is een wezenlijk verschil wat ook aan het "kamfilter" effect te zien is. Maar dit terzijde.
3/ Transmission Lines Updated - Parts 1, 2, and 3, by G. L. Augspurger, Speaker Builder, Volume 22 Numbers 2, 3, and 4.
Van 2/ heb ik een papieren kopietje liggen maar eigenlijk voegt het weinig toe aan wat Martin King schrijft op zijn site. King borduurt eigenlijk verder op Augspurger met een andere aanpak wbt simulaties.
Ik heb 3/ (ik heb namelijk ooit eens de complete jaargang 2000 van speaker builder gekocht ).
Voorzover ik weet heeft King niet echt verder geborduurd op Augspurger, maar zijn ze via 2 verschillende wegen op ongeveer hetzelfde resultaat uitgekomen. Iets wat erg bemoedigend is, als je van plan bent één van beide methoden te gebruiken om je TL mee te ontwerpen
Augspurger gebruikte een electrisch model om TL's beter te begrijpen, King gebruikte een mechanisch model.
Van Augspurger is er ook software beschikbaar. Deze is te koop via audioxpress.com en kost $129.
dus de breedbander en de woofer samen in de baskamer?
Zoiets heb je ook met de Prince van Perfect Performer..
Samengevat heb ik nu dus een TL, met in de baskamer een bas unit en een breedbander die samen het tweebas princiepe handhaven, waarvan de breedbander ook nog het midden/hoog behapt met ondersteuning van het hoog door een tweeter. En alles 6dB gefilterd. En geen TL-gat. En minder speakers. Kassa
Ik denk, dat wie dit probeerd met beter bijelkaar passende units, best wel eens verrassende resultaten zou kunnen krijgen.
Sietse
Da s mooi met minder meer... zou ik zo zeggen
Het zou nog mooier zijn als een ander met metingen en grafieken
hier op het forum te laten zien
Meten is weten wordt er vaak gezegd..
Jammer maar ik ben nog nooit aan metingen toegekomen...
Wel simulaties gemaakt met PC maar wat niet is ..
Voor zover ik van King begrepen heb vond hij het elektrisch model van Augspurger te beperkt en is daarom met zijn mechanisch model gekomen. Dat bedoelde ik met voortborduren. Maar ook zijn benadering van het dempingsmateriaal heeft beperkingen, iets wat hij zelf ook zegt.
Het wachten is op iemand die een goede simulator maakt op basis van finite element analysis en waarin ook de diverse dempingsmaterialen goed gemodelleerd zijn. Leuk TU afstudeerproject
dus de breedbander en de woofer samen in de baskamer?
Zoiets heb je ook met de Prince van Perfect Performer..
Samengevat heb ik nu dus een TL, met in de baskamer een bas unit en een breedbander die samen het tweebas princiepe handhaven, waarvan de breedbander ook nog het midden/hoog behapt met ondersteuning van het hoog door een tweeter. En alles 6dB gefilterd. En geen TL-gat. En minder speakers. Kassa
Ik denk, dat wie dit probeerd met beter bijelkaar passende units, best wel eens verrassende resultaten zou kunnen krijgen.
Sietse
Da s mooi met minder meer... zou ik zo zeggen
Het zou nog mooier zijn als een ander met metingen en grafieken
hier op het forum te laten zien
Meten is weten wordt er vaak gezegd..
Jammer maar ik ben nog nooit aan metingen toegekomen...
Wel simulaties gemaakt met PC maar wat niet is ..
Tja, meten is weten zonder te weten hoe het gaat klinken.
Ik heb twee meters aan m'n hoofd zitten en die hebben altijd gelijk.
En als ze geen gelijk hebben, dan krijgen ze gelijk,
als er dan toch nog verschil van mening is.................
Ik heb vandaag dat exel stukje open gekregen.
Weet je toevallig ook uit welke K-T dit komt. Het zaaggedeelte lijkt mij niet te kloppen als ze zeggen dat de maten in mm zijn aangegeven.
Ik heb vandaag dat exel stukje open gekregen.
Weet je toevallig ook uit welke K-T dit komt. Het zaaggedeelte lijkt mij niet te kloppen als ze zeggen dat de maten in mm zijn aangegeven.
de basis info (dus lengte lijn, doorsnede en plaats woofer) komt uit de K+T, de rest heb ik gehobbyd... wat klopt er niet aan de maten van t zaagdeel?
Voor zover ik van King begrepen heb vond hij het elektrisch model van Augspurger te beperkt en is daarom met zijn mechanisch model gekomen. Dat bedoelde ik met voortborduren. Maar ook zijn benadering van het dempingsmateriaal heeft beperkingen, iets wat hij zelf ook zegt.
Het wachten is op iemand die een goede simulator maakt op basis van finite element analysis en waarin ook de diverse dempingsmaterialen goed gemodelleerd zijn. Leuk TU afstudeerproject
Dat was dit ook "Singular DIY" ,een project van een paar nederlandse studenten volgens mij ... maar ik weet het niet zeker...
kent iemand dit systeem
Is in Nederland te koop !!!
Pijplengte is 230 cm en de speaker op 1/3 van de pijp
Btw dat is de site van Bert Doppenberg. Je zou dus wel eens gelijk kunnen hebben dat het een Nederlands studentenproject is. Trouwens mooie speakers van AER daar op die site, om van te watertanden maar je moet er wel een dikke portemonee voor hebben.
Ik had het even gemist. Ik heb alles nog eens even nagelezen en ben weer wakker.
Ik heb zelf nooit geexperimenteerd met deze plaatsing van de luidprekers.
Maar ik zou mij kunnen voorstellen dat een dergelijke plaatsing voordelen heeft, al weet ik niet presies hoe. Want demping zit er bij deze boxen altijd wel in. Nou is dat ook weer niet zo spannend, want het gaat om het eindresultaat. Mijn nieuwe boxen zitten "vol" met dat witte spul dat ik bij een stoffeerder haal. Dempt goed en verstopt niet zoals Bailie's longhair vrij snel doet.
Dus als je deze kastjes gaat bouwen is het leuk om het resultaat te horen.
Ik ben nieuw op dit forum en met dit topic val ik eigenlijk gelijk met mijn neus in de boter.
Ook ik ben verzot op de laagweergave van TL's.
Sinds kort heb ik ook een paar TL's gebouwd, met voor het laag een 25 cm basspeaker van Vifa (fs 25 hz). De opbouw is volgens het principe van Bailey.
Nou ik kan jullie wel vertellen dat ik voor laagweergave echt niks anders wil hoor, zeker als ik bijvoorbeeld weer eens de cd Watermark van Enya opzet.
Binnenkort zal ik wat foto's maken en posten.
Patrick
Wij wachten met spanning op foto's ... Welke vifaspeaker ?
Wat gebruik je voor mid/ hoog ? Wat zijn de afmetingen van de tunnel ?
Inderdaar die cd van Enya zit behoorlijk laag in
Ik gebruik voor het laag de vifa 25wn250, deze heeft een resonantiefrequentie van 25 hz, de opbouw is met een baskamer achter de woofer en een labyrinth dat 2x gevouwen is. De lengte van de lijn is 3 meter.
Voor het midden gebruik ik de vifa PL11WH-09 en voor het hoog de befaamde XT300. Ze zitten in een apart kastje in de luidspreker.
De speakers zijn nog niet afgewerkt, komt nog wel van t voorjaar
Zo, Michiel kom mij goed helpen met AJHorn Hardstike bedankt!
Ben er nu achter waarom de mathcad simulaties niet zo goed gingen, ik was namelijk vergeten wat demping weg te halen . Nu krijg ik ook vergelijkbare resultaten
Dit gaat het dan worden denk ik:
Een 100 cm lijn in een kastje van 16x25x23 cm met een 8 cm vifa woofertje . Het gaat niet hard, maar wel diep
Nu nog wachten tot ie binnen is, en dan kan ik gebinnen. Wat denken de experts ervan?
Hier nog een keer mijn trots. Met geintegreerde BR.......oeps
Ik ben een beetje verbaasd, dat het kennelijk niemand is opgevallen, dat er in mijn TL boxen basreflex kastjes zijn geintegreerd. En ik was er nog wel zo trots op. Met de reflex opening in het labyrint. Werkt geweldig.
Of is dat tegen woordig al de gewoonste zaak van de wereld? Ik loop een beetje achter met de ontwikkelingen, maar dat gaat wel over, zei de therapeut.
Niet dat het nou wereld nieuws is, maar je moet zo af en toe gewoon es wat proberen, weet je wel.