Transmission-line. Stiekem mee getrouwd?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Goei, ik weer,

Ik heb nog even zitten rommelen aan het projekt.
Ik heb de breedbander in z'n hoog een beetje beperkt. Het papier effekt wordt daardoor minder, maar de weergave in z'n geheel beter.
Dus ik denk nu, dat dit zeer zeker ook heel goed kan gaan met twee basmidden en een tweeter.

Dat veruimt ook voor mij de experimenteer mogelijkheden.

Sietse :idea:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Goei ik weer,

Ik zit noch steeds in de hobby ruimte te luisteren naar klassieke muziek.
Met een biertje. Dat het ouwe rommel zo kan klinken. :shock:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zo, weer wat bijgelezen :)

Ik zit nu eigenlijk met een klein dillema. Ik vrijg namelijk volgende week een paar Vifa breedbandspeakertjes die in de welkende HH Picolino verwerkt zijn. Ook een TML dus. De speakertjes worden een kerstkado voor mijn ouders voor in de keuken. De Pico lino is echter nog wat te groot voor mij, dus moet het kleiner. Dat ik dan een beetje laag inlever is niet erg. Echter gebruik ik voor de simulaties van TML altijd Martin King Mathcad sheets (heb zelf nog nooit een TML fysiek gemaakt). Echter gebruikte HH voor de Pico line AJHorn, en dat geeft heel andere resultaten:

Afbeelding

De mathcad sheets komen met de zelfde specificaties lang niet zo laag, terwijl de AJHorn simulaties vrijwel exact overeenkomen met de metingen. Ergens zit er dus een verschil...

Ik wil dus een kleiner kastje maken, en eventueel net zo diep komen, of net iets minder diep al de Picolino. Helaas heb ik aan de AJHorn demo weinig :'( . Is er misschien iemand met AJHorn die mij zou kunnen helpen met wat simulaties? Zou geweldig zijn!
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Dan moet je van de week ff een meeltje sturen met de exacte waardes die AJ nodig heeft voor de simulatie (ook van de driver). Ik heb hier geen AJ tot mijn beschikking, nog niet ten minste.
Maandag en dinsdag zit ik weer achter de compu waar wel AJ op staat, als ik het niet te druk heb kan ik wel een simulatie draaien.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

michiel schreef:
Dan moet je van de week ff een meeltje sturen met de exacte waardes die AJ nodig heeft voor de simulatie (ook van de driver). Ik heb hier geen AJ tot mijn beschikking, nog niet ten minste.
Maandag en dinsdag zit ik weer achter de compu waar wel AJ op staat, als ik het niet te druk heb kan ik wel een simulatie draaien.
Ik had eigenlijk gehoop op een wat interactievere hulp, want dan kan ik mijn kastje op de simulatie aanpassen, en andersom ;)

Maar goed, als er niemand anders AJHorn ter beschikking heeft krijg je een mailtje van me!

In ieder geval hardstike bedankt :D
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Pjotr schreef:
Hallo Weidok,

Bijna verplichte kost is:

http://www.quarter-wave.com/

;)
He Peter

Wat denk je dat ik aan het bouwen ben op dit moment ?

Dus hoezo verplichte kost.. Heb de compu vol staan met pdf'jes van
MJK
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ok dat kon ik niet weten natuurlijk, maar dan moet je er toch uit kunnen komen wbt de doorsnede van de pijp ;)

Overigens ben ik het niet eens met wat sommigen zeggen dat een TL en BR erg dicht bij elkaar liggen. Een BR is duidelijk gebaseerd een aparte resonator a la een resonantiekring vergelijkbaar met een spoel+condensator. Een TL kan resoneren maar dan gebaseerd op tijdsvertraging door looptijd (delay). Dat is een wezenlijk verschil wat ook aan het "kamfilter" effect te zien is. Maar dit terzijde.
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

Pjotr schreef:
:D
3/ Transmission Lines Updated - Parts 1, 2, and 3, by G. L. Augspurger, Speaker Builder, Volume 22 Numbers 2, 3, and 4.

Van 2/ heb ik een papieren kopietje liggen maar eigenlijk voegt het weinig toe aan wat Martin King schrijft op zijn site. King borduurt eigenlijk verder op Augspurger met een andere aanpak wbt simulaties.
Ik heb 3/ (ik heb namelijk ooit eens de complete jaargang 2000 van speaker builder gekocht :) ).

Voorzover ik weet heeft King niet echt verder geborduurd op Augspurger, maar zijn ze via 2 verschillende wegen op ongeveer hetzelfde resultaat uitgekomen. Iets wat erg bemoedigend is, als je van plan bent één van beide methoden te gebruiken om je TL mee te ontwerpen :)
Augspurger gebruikte een electrisch model om TL's beter te begrijpen, King gebruikte een mechanisch model.

Van Augspurger is er ook software beschikbaar. Deze is te koop via audioxpress.com en kost $129.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Henkjan schreef:
dus de breedbander en de woofer samen in de baskamer?
Zoiets heb je ook met de Prince van Perfect Performer..


Samengevat heb ik nu dus een TL, met in de baskamer een bas unit en een breedbander die samen het tweebas princiepe handhaven, waarvan de breedbander ook nog het midden/hoog behapt met ondersteuning van het hoog door een tweeter. En alles 6dB gefilterd. En geen TL-gat. En minder speakers. Kassa

Ik denk, dat wie dit probeerd met beter bijelkaar passende units, best wel eens verrassende resultaten zou kunnen krijgen.

Sietse
Da s mooi met minder meer... zou ik zo zeggen

Het zou nog mooier zijn als een ander met metingen en grafieken
hier op het forum te laten zien :idea: :idea:

Meten is weten wordt er vaak gezegd..
Jammer maar ik ben nog nooit aan metingen toegekomen...
Wel simulaties gemaakt met PC maar wat niet is ..
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Raymond,

Voor zover ik van King begrepen heb vond hij het elektrisch model van Augspurger te beperkt en is daarom met zijn mechanisch model gekomen. Dat bedoelde ik met voortborduren. Maar ook zijn benadering van het dempingsmateriaal heeft beperkingen, iets wat hij zelf ook zegt.

Het wachten is op iemand die een goede simulator maakt op basis van finite element analysis en waarin ook de diverse dempingsmaterialen goed gemodelleerd zijn. Leuk TU afstudeerproject ;)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

weidok schreef:
Henkjan schreef:
dus de breedbander en de woofer samen in de baskamer?
Zoiets heb je ook met de Prince van Perfect Performer..


Samengevat heb ik nu dus een TL, met in de baskamer een bas unit en een breedbander die samen het tweebas princiepe handhaven, waarvan de breedbander ook nog het midden/hoog behapt met ondersteuning van het hoog door een tweeter. En alles 6dB gefilterd. En geen TL-gat. En minder speakers. Kassa

Ik denk, dat wie dit probeerd met beter bijelkaar passende units, best wel eens verrassende resultaten zou kunnen krijgen.

Sietse
Da s mooi met minder meer... zou ik zo zeggen

Het zou nog mooier zijn als een ander met metingen en grafieken
hier op het forum te laten zien :idea: :idea:

Meten is weten wordt er vaak gezegd..
Jammer maar ik ben nog nooit aan metingen toegekomen...
Wel simulaties gemaakt met PC maar wat niet is ..

Tja, meten is weten zonder te weten hoe het gaat klinken.
Ik heb twee meters aan m'n hoofd zitten en die hebben altijd gelijk.
En als ze geen gelijk hebben, dan krijgen ze gelijk,
als er dan toch nog verschil van mening is................. :)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Henkjan,

Ik heb vandaag dat exel stukje open gekregen.
Weet je toevallig ook uit welke K-T dit komt. Het zaaggedeelte lijkt mij niet te kloppen als ze zeggen dat de maten in mm zijn aangegeven.

Sietse
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

sietse schreef:
Ik heb vandaag dat exel stukje open gekregen.
Weet je toevallig ook uit welke K-T dit komt. Het zaaggedeelte lijkt mij niet te kloppen als ze zeggen dat de maten in mm zijn aangegeven.
de basis info (dus lengte lijn, doorsnede en plaats woofer) komt uit de K+T, de rest heb ik gehobbyd... :oops: wat klopt er niet aan de maten van t zaagdeel?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Als je naar de maten in mm kijkt, wordt het dan niet een erg klein kastje?
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

sietse schreef:
Als je naar de maten in mm kijkt, wordt het dan niet een erg klein kastje?
Dat is het ook .. maar de speaker is ook klein..
Handig zo'n progje
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Pjotr schreef:
Hallo Raymond,

Voor zover ik van King begrepen heb vond hij het elektrisch model van Augspurger te beperkt en is daarom met zijn mechanisch model gekomen. Dat bedoelde ik met voortborduren. Maar ook zijn benadering van het dempingsmateriaal heeft beperkingen, iets wat hij zelf ook zegt.

Het wachten is op iemand die een goede simulator maakt op basis van finite element analysis en waarin ook de diverse dempingsmaterialen goed gemodelleerd zijn. Leuk TU afstudeerproject ;)
Dat was dit ook "Singular DIY" ,een project van een paar nederlandse studenten volgens mij ... maar ik weet het niet zeker...
kent iemand dit systeem
Is in Nederland te koop !!!

Pijplengte is 230 cm en de speaker op 1/3 van de pijp
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hmm, dacht eerst even aan een Voigt pijp Weidok, maat ff googelen levert dit op:

http://www.diy-systems.com/en-us/dept_10.html

Ziet er intrigerend uit ;)

Btw dat is de site van Bert Doppenberg. Je zou dus wel eens gelijk kunnen hebben dat het een Nederlands studentenproject is. Trouwens mooie speakers van AER daar op die site, om van te watertanden maar je moet er wel een dikke portemonee voor hebben.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

weidok schreef:
sietse schreef:
Als je naar de maten in mm kijkt, wordt het dan niet een erg klein kastje?
Dat is het ook .. maar de speaker is ook klein..
Handig zo'n progje
Dus de kast is van voor naar achter 97mm?
Als dat zo is heb ik niets gezegd :oops:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

het is een 8cm drivertje hè
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Henkjan,

Ik had het even gemist. Ik heb alles nog eens even nagelezen en ben weer wakker.
Ik heb zelf nooit geexperimenteerd met deze plaatsing van de luidprekers.
Maar ik zou mij kunnen voorstellen dat een dergelijke plaatsing voordelen heeft, al weet ik niet presies hoe. Want demping zit er bij deze boxen altijd wel in. Nou is dat ook weer niet zo spannend, want het gaat om het eindresultaat. Mijn nieuwe boxen zitten "vol" met dat witte spul dat ik bij een stoffeerder haal. Dempt goed en verstopt niet zoals Bailie's longhair vrij snel doet.
Dus als je deze kastjes gaat bouwen is het leuk om het resultaat te horen.

Sietse
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Btw dat is de site van Bert Doppenberg. Je zou dus wel eens gelijk kunnen hebben dat het een Nederlands studentenproject is.
Hmm... geen Nederlands project dus maar het komt uit Turkije :) Wel in samenwerking met Bert Doppenberg overigens. Hier de site van de ontwerper:

http://www.yildiz.edu.tr/~ilkorur/
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

patrickszzz schreef:
Beste forumleden,

Ik ben nieuw op dit forum en met dit topic val ik eigenlijk gelijk met mijn neus in de boter. :lol:
Ook ik ben verzot op de laagweergave van TL's.
Sinds kort heb ik ook een paar TL's gebouwd, met voor het laag een 25 cm basspeaker van Vifa (fs 25 hz). De opbouw is volgens het principe van Bailey.

Nou ik kan jullie wel vertellen dat ik voor laagweergave echt niks anders wil hoor, zeker als ik bijvoorbeeld weer eens de cd Watermark van Enya opzet. :lol: :lol:

Binnenkort zal ik wat foto's maken en posten.


Patrick
Wij wachten met spanning op foto's ... Welke vifaspeaker ?
Wat gebruik je voor mid/ hoog ? Wat zijn de afmetingen van de tunnel ?
Inderdaar die cd van Enya zit behoorlijk laag in :roll: :roll:
patrickszzz
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 03 nov 2004, 20:37

Bericht door patrickszzz »

Beste forummers,

Nou voorlopig staat er een fotootje op my.hifi.nl

Hier wat verdere informatie:

Ik gebruik voor het laag de vifa 25wn250, deze heeft een resonantiefrequentie van 25 hz, de opbouw is met een baskamer achter de woofer en een labyrinth dat 2x gevouwen is. De lengte van de lijn is 3 meter.
Voor het midden gebruik ik de vifa PL11WH-09 en voor het hoog de befaamde XT300. Ze zitten in een apart kastje in de luidspreker.

De speakers zijn nog niet afgewerkt, komt nog wel van t voorjaar :lol:


Patrick
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zo, Michiel kom mij goed helpen met AJHorn :D Hardstike bedankt!

Ben er nu achter waarom de mathcad simulaties niet zo goed gingen, ik was namelijk vergeten wat demping weg te halen ;). Nu krijg ik ook vergelijkbare resultaten :)

Dit gaat het dan worden denk ik:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een 100 cm lijn in een kastje van 16x25x23 cm met een 8 cm vifa woofertje :) . Het gaat niet hard, maar wel diep :P

Nu nog wachten tot ie binnen is, en dan kan ik gebinnen. Wat denken de experts ervan?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Sietse schreef:
Hier nog een keer mijn trots. Met geintegreerde BR.......oeps
Ik ben een beetje verbaasd, dat het kennelijk niemand is opgevallen, dat er in mijn TL boxen basreflex kastjes zijn geintegreerd. En ik was er nog wel zo trots op. Met de reflex opening in het labyrint. Werkt geweldig.
Of is dat tegen woordig al de gewoonste zaak van de wereld? Ik loop een beetje achter met de ontwikkelingen, maar dat gaat wel over, zei de therapeut.

Niet dat het nou wereld nieuws is, maar je moet zo af en toe gewoon es wat proberen, weet je wel. :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”