Brom

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Brom

Bericht door richard »

Mijn versterker, voorversterker en cd-speler zijn al wat ouder, maar voldoen voor mij nog prima.

Ontdekte ik afgelopen week toch een lichte brom. Weliswaar met het oor vlak voor de luidspreker, maar toch.

Met wat deduceren blijkt het aan de voorversterker te liggen, een Bryston BP-20 uit de jaren '90. Na meer dan 30 jaar toch de eerste slijtage?

Heeft dat ding een losse voedingstrafo in een apart kastje dat ik in het audiorek netjes boven de voorversterker had gezet.

Moet je dus niet doen. Met het kastje op enige afstand is de brom helemaal verdwenen.
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Brom

Bericht door Vhond »

Toch is dat wat vreemd, dan is er toch iets wat niet helemaal goed afgeschermd is. Tegenwoordig hebben Bryston voorversterkers geen aparte voeding meer.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Brom

Bericht door Barry2001 »

Kan goed iets zijn buiten je versterker dat de brom veroorzaakt. Iets wat er eerder niet was.
Maar er luistert niemand met z’n oor direct voor de luidspreker denk ik, lekker laten gaan.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Brom

Bericht door richard »

Vhond schreef: do 25 jun 2026, 9:06
Toch is dat wat vreemd, dan is er toch iets wat niet helemaal goed afgeschermd is. Tegenwoordig hebben Bryston voorversterkers geen aparte voeding meer.
Denk ik dat destijds de gebruikte bloktrafo fysiek niet in de kast van de voorversterker heeft gepast (1HE).
Met het kastje met de trafo direct op de voorversterker was de afstand tussen deze trafo en de versterkingsschakeling maar een paar cm. Het kan dus zijn dat de magnetische afscherming van dun plaatstaal niet heel groot is.

Maar met de trafo op de grond is de boel stil, probleem ook opgelost.
Plaats reactie