Mijn versterker, voorversterker en cd-speler zijn al wat ouder, maar voldoen voor mij nog prima.
Ontdekte ik afgelopen week toch een lichte brom. Weliswaar met het oor vlak voor de luidspreker, maar toch.
Met wat deduceren blijkt het aan de voorversterker te liggen, een Bryston BP-20 uit de jaren '90. Na meer dan 30 jaar toch de eerste slijtage?
Heeft dat ding een losse voedingstrafo in een apart kastje dat ik in het audiorek netjes boven de voorversterker had gezet.
Moet je dus niet doen. Met het kastje op enige afstand is de brom helemaal verdwenen.
Brom
Moderator: Beheerdersteam
Re: Brom
Denk ik dat destijds de gebruikte bloktrafo fysiek niet in de kast van de voorversterker heeft gepast (1HE).
Met het kastje met de trafo direct op de voorversterker was de afstand tussen deze trafo en de versterkingsschakeling maar een paar cm. Het kan dus zijn dat de magnetische afscherming van dun plaatstaal niet heel groot is.
Maar met de trafo op de grond is de boel stil, probleem ook opgelost.
Re: Brom
@richard: Dat is mooi.
Ik heb overigens de blauwe elco's in mijn BP25 vervangen door Vishay elco's plus lage waarde Cornell Dubilier filmcaps. Is geen wereld van verschil maar het geluid is enigszins 'ronder' geworden zonder detail te verliezen, iets wat in mijn setup wel goed uitpakt (klasse D eindversterker kan ook té analytisch gaan klinken).
Ik heb overigens de blauwe elco's in mijn BP25 vervangen door Vishay elco's plus lage waarde Cornell Dubilier filmcaps. Is geen wereld van verschil maar het geluid is enigszins 'ronder' geworden zonder detail te verliezen, iets wat in mijn setup wel goed uitpakt (klasse D eindversterker kan ook té analytisch gaan klinken).
