Wat vinden we van 't forum?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Wat vinden we van 't forum?
Ik denk dat het eerder aan de telefoon ligt.
Met de PC of laptop hoef ik maar een keer in de paar weken in te loggen, met de telefoon meerdere keren per dag.
Met de PC of laptop hoef ik maar een keer in de paar weken in te loggen, met de telefoon meerdere keren per dag.
Re: Wat vinden we van 't forum?
Denk een te hongerig koekiemonster... Kan hier ook gewoon op meerdere apparaten tegelijk inloggen en ingelogd blijven. Maar als ik de koekkies opruim met FF moet ook opnieuw inloggen.
Re: Wat vinden we van 't forum?
De beperkig zit op het aantal volgens mij.
Ik log in op 2 laptops 2 tablets en een telefoon.
Ik vermoet dat de beperking op 4 apparaten zit.
Met een 5e moet ik opnieuw inloggen.
Ik log in op 2 laptops 2 tablets en een telefoon.
Ik vermoet dat de beperking op 4 apparaten zit.
Met een 5e moet ik opnieuw inloggen.
Re: Wat vinden we van 't forum?
Ik moet op alle apparaten iedere keer inloggen, dus 2 pc's en telefoon/of tablet, ik weet niet beter, nooit anders geweest naar mijn idee.
Alleen als ik op hetzelfde apparaat inlog zonder af te sluiten gaat het wel, ik log ook nooit uit.
Alleen als ik op hetzelfde apparaat inlog zonder af te sluiten gaat het wel, ik log ook nooit uit.
Re: Wat vinden we van 't forum?
Uitloggen doe ik ook nooit en zo lang ik niet teveel wissel hoef ik ook niet opnieuw in te loggen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Wat vinden we van 't forum?
Een dergelijke beperking is er niet. Elke browser heeft zijn eigen cookie met bijbehorende sessie. Het forum linkt deze niet aan elkaar.
Als je gebruik maakt van ingelogd blijven, worden de volgende 4 sessiesleutels aangemaakt:
- sessie-id
- gebruikers-id
- laatste ip-adres
- tijdstip laatste activiteit
De sleutels worden in de database opgeslagen en naar je browser gestuurd, die ze in een cookie bewaart. Bij een volgende pagina of bezoek stuurt de browser ze terug, waarna het overeenkomstige record erbij wordt gezocht. Wordt dit gevonden, dan wordt je automatisch ingelogd. De browser ontvangt tevens nieuwe sessiesleutels die het de volgende keer moet gebruiken.
Het IP-adres mag wijzigen, maar de overige sleutes moeten telkens exact overeenkomen met wat in de database is opgeslagen. Bij de minst geringe afwijking wordt het record niet gevonden, en wordt een blanco sessie aangemaakt, waarbij opnieuw moet worden ingelogd. Of dit dan kwam doordat de browser een cookie niet goed vernieuwde, doordat het sleutelwaarden verstuurde die nog bij een vorige pagina hoorde, of doordat op de heen- of terugweg wellicht een bitje sneuvelde... zeg het maar.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Wat vinden we van 't forum?
Overigens ken ik wel een andere situatie waarbij je soms onbedoeld uitgelogd kan raken. Dit staat los van het aantal gebruikte browsers en apparaten.
Om veiligheidsredenen wordt zo nu en dan het sessie-id vernieuwd, waarbij je gewoon ingelogd blijft. Dit merk je hooguit als je oog toevallig op een eenmalige toevoeging in de adresbalk valt. Deze ziet er ongeveer uit als sid=85b52846f7e822ed7453930b55f15f0a, en is bij de volgende klik weer verdwenen.
Indien je na zo'n vernieuwing een paar pagina's teruggaat, haalt de browser oude pagina's met het vorige sessie-id uit de cache. Klik je vanuit zo'n teruggehaalde pagina verder, dan stuurt de browser soms sleutels die niet meer geldig zijn. Ik weet dat dit in elk geval kan gebeuren bij Firefox, Chrome en Chromium, maar waarschijnlijk ook bij overige browsers.
Om veiligheidsredenen wordt zo nu en dan het sessie-id vernieuwd, waarbij je gewoon ingelogd blijft. Dit merk je hooguit als je oog toevallig op een eenmalige toevoeging in de adresbalk valt. Deze ziet er ongeveer uit als sid=85b52846f7e822ed7453930b55f15f0a, en is bij de volgende klik weer verdwenen.
Indien je na zo'n vernieuwing een paar pagina's teruggaat, haalt de browser oude pagina's met het vorige sessie-id uit de cache. Klik je vanuit zo'n teruggehaalde pagina verder, dan stuurt de browser soms sleutels die niet meer geldig zijn. Ik weet dat dit in elk geval kan gebeuren bij Firefox, Chrome en Chromium, maar waarschijnlijk ook bij overige browsers.
Re: Wat vinden we van 't forum?
Duidelijk bedankt.
Ik zal eens de browser en koekjes trommel op de telefoon eens legen.
Eens zien of dat verschil uit maakt.
Ik zal eens de browser en koekjes trommel op de telefoon eens legen.
Eens zien of dat verschil uit maakt.
Re: Wat vinden we van 't forum?
Dank voor de nadere uitleg Marp. Zo heel af en toe, maar dat is echt heel zelden, moet ik ook bij een nieuwe sessie opnieuw inloggen.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Wat vinden we van 't forum?
Hoi,
Ik heb een iMac met Safari en heb de laatste tijd problemen om op het forum te komen.
Dan kan ik hem alleen benaderen in een prive blad.
Zijn er meer die daar last van hebben?
In het prive blad krijg ik ook de melding van onveilige site.
Rob
Ik heb een iMac met Safari en heb de laatste tijd problemen om op het forum te komen.
Dan kan ik hem alleen benaderen in een prive blad.
Zijn er meer die daar last van hebben?
In het prive blad krijg ik ook de melding van onveilige site.
Rob
Re: Wat vinden we van 't forum?
Ik ook: het lijkt niet goed te gaan met de SSL/TLS-certificaten..@beheerder
Re: Wat vinden we van 't forum?
Inderdaad, SSL certificaat van de website is deze ochtend om 03h06 vervallen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Wat vinden we van 't forum?
ja, wordt aan gewerkt. diverse praktische problemen ook nog
met duckduckgo browser kom ik er in elk geval nog gewoon op
met duckduckgo browser kom ik er in elk geval nog gewoon op
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Wat vinden we van 't forum?
met Edge (win11) lukt het ook, moet wel een keer extra klikken op geavanceerd en dan "ja ik weet t zeker (niet veilig)" ofzo
chrome verdomt t
als je dit leest: geef dit door aan wie je kent van t forum.
chrome verdomt t
als je dit leest: geef dit door aan wie je kent van t forum.
Re: Wat vinden we van 't forum?
Firefox vertikt het, zowel op PC als op mobiel. Maar Waterfox geeft me de optie om het risico te aanvaarden en door te gaan.
Re: Wat vinden we van 't forum?
Ik kan er ook weer op met Firefox en W10. Ik kan alleen geen plaatjes via bijlage bekijken. Ik krijg de melding dat het plaatje niet meer bestaat.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Wat vinden we van 't forum?
de bijlagen komen geleidelijk aan weer terug, dat duurt wat langer
-
Duck Twacy
- Berichten: 526
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Wat vinden we van 't forum?
En Artificial Idioterie maar tegen me zeggen dat er niks aan de hand was 
Re: Wat vinden we van 't forum?
Goed dat de boel weer draait! Wat was de oorzaak van de totale uitval van het forum? Als betrekkelijke IT leek kan ik me moeilijk voorstellen dat de verlopen certificaten daar in hun eentje debet aan waren. Hoe dan ook, chapeau!
