hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
teije
Berichten: 2
Lid geworden op: di 09 jun 2026, 11:17

hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Bericht door teije »

Mod: dit onderwerp is afgesplitst van een ander onderwerp.

weet iemand hoe je de midden frequentie het best laat klinken door de behuizing aan te passen van binnen en buiten?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Bericht door Shadow »

nieuw soort AI bot?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Bericht door MechanicalAnimal »

@Shadow: geen idee......in het profiel staat gewoon een email adres vermeld, lijkt een nieuwe member, we hebben wel vaker hier een hit&run
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Bericht door pappaleo »

Ja, weet eigenlijk iemand hoe je de midden frequentie het best laat klinken door de behuizing aan te passen van binnen en buiten?

Je moet maar met die vraag zitten. :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Bericht door Shadow »

Een serieus antwoordt dan maar;
Concave theorie.jpg
De Concave van Ed / Asterduc, inmiddels gekopieerd door B&W

De Concave Rapide, een variant erop die wat makkelijker te maken is;
Concave Rapide.JPG
Concave Rapide 2.JPG
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Bericht door 90000006 »

Het middengebied klinkt nog beter als je de behuizing helemaal weg laat :hide:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Bericht door beijert »

Ja, dat is het fijne van een open baffle.

Bij een compacte middentoner zou je kunststof hoorn kunnen plaatsen in plaats van de standaard bekertjes als quick and dirty oplossing. Deze zijn vaak van wat dikker meteriaal en met verschillende schuine wanden.

Enkel de voormalige ingang afdoppen, of indien diep genoeg open laten naar buiten de kast. (En eventueel gedempt)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Bericht door Shadow »

90000006 schreef: wo 10 jun 2026, 16:13
Het middengebied klinkt nog beter als je de behuizing helemaal weg laat :hide:
Absoluut!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Bericht door Pjotr »

90000006 schreef: wo 10 jun 2026, 16:13
Het middengebied klinkt nog beter als je de behuizing helemaal weg laat :hide:
Yep, gewoon alle binnenkanten en buitenkanten er af halen :sure:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Bericht door asterduc »

Shadow schreef: wo 10 jun 2026, 14:43
Een serieus antwoordt dan maar;
Concave Rapide 2.JPG
dat was mij het project wel ja. Denk dat we daar 3 jaar mee zoet zijn geweest.
Jeroen had toen de aanzet gegeven, we hebben de white papers van B&W op de proef gesteld en toen onze eigen 'white papers' maar geschreven :lol:

Dat was heel fijn en vooral ook leerrijk voor iedereen.
TS: ga maar eens op zoek naar die verhalen hier op ZBA, je kunt zoeken onder Concave (later is dat Concaeve geworden).
In elk van die projecten kwam dat onderwerp wel ter sprake.

Of geen kast nou werkelijk de ultieme middentoner daar ben ik het niet volledig mee eens. Ja, mijn huidige speaker heeft een 17cm Illuminator OB als mid, maar ik verwacht in mijn luisterruimte geen dynamiek. Mocht dat wel zo zijn, dan werd het beslist terug een Concaeve achtig kastje.

Ed
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Bericht door Pjotr »

Ja, blijft een leuk onderwerp Ed waar nog wel het nodige over te zeggen valt. Jammer dat TS niet nader komt.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Bericht door rodi »

ik help iemand mee met het ontwerpen van zijn volgende speaker. Daarin lijkt het met heel mooi om met de midkast iets deftigs te doen zoals bij de concave van Ed/Asterduc. De mid die we willen gebruiken is een SB acoustics MR13TX. Ik heb nu geen flauw idee waarbij ik bij de speciale vorm rekening mee moet houden. Het lijkt mij dat grote voorkamer qua inhoud genoeg moet zijn om overeen te komen met qtc=0,71 zoals bij een gesloten kast. Maar hoe breed zouden de tapse gedeelten moeten zijn en hoe diep minimaal? Is er hier ergens documentatie van te vinden?(ik heb het topic van Asterduc zijn concave mk2 al door zitten lezen, maar kwam daar niet direct iets tegen)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Bericht door Pjotr »

Tja, meer dan trial and error kon ik daar toen ook niet van maken. Belangrijkste is dat gereflecteerd geluid binnen in de kast niet terug de conus kan bereiken. Dat wordt nog belangrijker met de moderne hele lichte conusmaterialen waar het gereflecteerde geluid eigenlijk dwars doorheen gaat. Dat wordt al ruim voldoende bereikt door vullen met dempend materiaal als BAF, Sonofill, Baileys wool etc.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Bericht door Shadow »

Dat hebben we vastgelegd;

viewtopic.php?t=5671
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Bericht door pappaleo »

rodi schreef: vr 26 jun 2026, 20:07
ik help iemand mee met het ontwerpen van zijn volgende speaker. Daarin lijkt het met heel mooi om met de midkast iets deftigs te doen zoals bij de concave van Ed/Asterduc. De mid die we willen gebruiken is een SB acoustics MR13TX. Ik heb nu geen flauw idee waarbij ik bij de speciale vorm rekening mee moet houden. Het lijkt mij dat grote voorkamer qua inhoud genoeg moet zijn om overeen te komen met qtc=0,71 zoals bij een gesloten kast. Maar hoe breed zouden de tapse gedeelten moeten zijn en hoe diep minimaal? Is er hier ergens documentatie van te vinden?(ik heb het topic van Asterduc zijn concave mk2 al door zitten lezen, maar kwam daar niet direct iets tegen)
Moet je voor de gein mijn metingen in het TMWW topic er eens op naslaan. Ik gebruikte de papyrus versie van die unit. Asymmetrische piramidevorm genomen als mid behuizing. En wat bleek.....?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Bericht door architect »

zal een lang procesverslag zijn - ben benieuwd naar de conclusie
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Bericht door Pjotr »

Als je dat stukje wat Leo aangaf even leest, ben je in 5 minuten klaar :D

Overigens is de ene schapenwol de andere schapenwol niet qua effectiviteit. Hoe dunner de vezels des te effectiever. Gewone Texelse dan wel Achterhoekse poepwol is veel te dik en stug met een vezeldikte van ca 30 um. Veel beter doet een vezeldikte < 20 um het. Ik heb er geen vergelijkende metingen aan gedaan maar gehoormatig pakte dat wel zo uit.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”