hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
teije
Berichten: 2
Lid geworden op: di 09 jun 2026, 11:17

hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Bericht door teije »

Mod: dit onderwerp is afgesplitst van een ander onderwerp.

weet iemand hoe je de midden frequentie het best laat klinken door de behuizing aan te passen van binnen en buiten?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Bericht door Shadow »

nieuw soort AI bot?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Bericht door MechanicalAnimal »

@Shadow: geen idee......in het profiel staat gewoon een email adres vermeld, lijkt een nieuwe member, we hebben wel vaker hier een hit&run
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Bericht door pappaleo »

Ja, weet eigenlijk iemand hoe je de midden frequentie het best laat klinken door de behuizing aan te passen van binnen en buiten?

Je moet maar met die vraag zitten. :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Bericht door Shadow »

Een serieus antwoordt dan maar;
Concave theorie.jpg
De Concave van Ed / Asterduc, inmiddels gekopieerd door B&W

De Concave Rapide, een variant erop die wat makkelijker te maken is;
Concave Rapide.JPG
Concave Rapide 2.JPG
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Bericht door 90000006 »

Het middengebied klinkt nog beter als je de behuizing helemaal weg laat :hide:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Bericht door beijert »

Ja, dat is het fijne van een open baffle.

Bij een compacte middentoner zou je kunststof hoorn kunnen plaatsen in plaats van de standaard bekertjes als quick and dirty oplossing. Deze zijn vaak van wat dikker meteriaal en met verschillende schuine wanden.

Enkel de voormalige ingang afdoppen, of indien diep genoeg open laten naar buiten de kast. (En eventueel gedempt)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Bericht door Shadow »

90000006 schreef: wo 10 jun 2026, 16:13
Het middengebied klinkt nog beter als je de behuizing helemaal weg laat :hide:
Absoluut!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

Bericht door Pjotr »

90000006 schreef: wo 10 jun 2026, 16:13
Het middengebied klinkt nog beter als je de behuizing helemaal weg laat :hide:
Yep, gewoon alle binnenkanten en buitenkanten er af halen :sure:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”