ZBA Breda tweeter - variant nr 2
Moderator: Beheerdersteam
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
Anders wordt het met een scalpelmestje. Vilt en filterfoam gaat daar vrij goed mee. Het filtemateriaal wat ik voor de PC gebruik i.i.g. wel.
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
En siliconen toepassen. Er zullen toch wel niet geleidende siliconen zijn?
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 464
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
Maar dit zijn echte ribbons? Met trafo etc? Of gewoon van die dingen met een spreekspoel erop gescreend?
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
PET-vilt of zo ipv foam? Of siliconen/epdm schuimrubber?WrineX schreef: ↑vr 05 jun 2026, 21:40Nou het moet met name zacht genoeg zijn (het houd eigenlijk alleen de follie op de juiste afstand, zo een follie zonder een foam of verlijmd zal torderen en lekker gaan flapperen aan de zijkanten), dit is PU foam wat ik ooit gesneden had op een diode laser. lekker zacht kan mooi in de vouwen zitten.
nadeel van PU is dat het in 10 jaar wellicht stof is geworden... er zijn wel andere foams die langer mee gaan maar dan weer niet zacht genoeg of te dik of geen plak laag of niet een zachte variant en eentje die net iets minder zacht is. of als ik het eenzijdig wil doen (vind ik het mooist dat je alleen een folie ziet in de baffle, meet ook het mooiste wat betreft frequentie response) dan is het moeilijk te verlijmen op het folie etc etc etc... alles heeft zijn voor en nadelen geloof ik haha/ zo een open folie vind ik het mooiste bijvoorbeeld maar is weer niet echt praktisch voor de meeste zelfbouwers, dan moet je weer van alles afronden in de baffle etc
dus over dat alles moet ik nog even nadenken.. kwartje valt nog niet echt, vaak genoeg over nagedacht, omdat ik denk er moet een oplossing zijn die makkelijker is![]()
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
Yep. Daar maken ze dus ook luchtfilters van. Heb al Joppe beloofd om hem wat toe te sturen. Het moet eigenlijk alleen het membraan op zijn plaats houden en verder geen tegendruk geven. Schuim al of niet EPDM/siliconen, kijkt mij sowieso te stug.
@bert stoltenborg
Een magnetisch circuit voor een pure alu ribbon met trafo van die breedte zal niet gaan lukken. Als je goed naar de foto op de vorige pagina kijkt zie je ook een spoelvorm.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 06 jun 2026, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
Maar de ophanging is dus foam? Kan je de ophanging niet laseren uit één stuk van dezelfde folie? Met als resultaat een beetje zoals de ophanging hieronder.
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
Moet het foam de vouwen volgen? Als dat het geval is zou je ook iets in kunststof kunnen 3D-printen dat de vorm van het membraan volgt.
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
hihi nou ik dacht inderdaad (ook al gekocht) een snel...relatief drogende kit, dus zeg maar folie soals dit dan plakken op een sub frame, en dan langs de rand van het frame wat kit spuiten. nog niet getest, en haat de droog tijd. maagoed als het werkt.... dan kun je gewoon een kleine frame veravngen als je hem verknalt hebt
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
nee heb ik het een ribbon genoemd... oei zou kunnen maar normaal ben ik daar op tegen... het is een planar magnetic, die er uit ziet als een ribbon. geen trafo. enige overeenkoksten zijn corugation... en je zou kunnen zeggen geen spanning op het folie, maar wel dus vast gehouden doorm fooam dus tjat.. niet het zelfde. ik zou het vertgelijken met een Carver ribbon van Bob carver, en lijkt ook op eminence midranges/tweetersbert stoltenborg schreef: ↑za 06 jun 2026, 18:36Maar dit zijn echte ribbons? Met trafo etc? Of gewoon van die dingen met een spreekspoel erop gescreend?
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
EPDM heb ik gerpobeerd maar kan geen zachte vinden. en zo ja dan is de maat de geplette maat... zodra ik ze uitrol worden ze veeeeel te dikRonkel schreef: ↑za 06 jun 2026, 19:00PET-vilt of zo ipv foam? Of siliconen/epdm schuimrubber?WrineX schreef: ↑vr 05 jun 2026, 21:40Nou het moet met name zacht genoeg zijn (het houd eigenlijk alleen de follie op de juiste afstand, zo een follie zonder een foam of verlijmd zal torderen en lekker gaan flapperen aan de zijkanten), dit is PU foam wat ik ooit gesneden had op een diode laser. lekker zacht kan mooi in de vouwen zitten.
nadeel van PU is dat het in 10 jaar wellicht stof is geworden... er zijn wel andere foams die langer mee gaan maar dan weer niet zacht genoeg of te dik of geen plak laag of niet een zachte variant en eentje die net iets minder zacht is. of als ik het eenzijdig wil doen (vind ik het mooist dat je alleen een folie ziet in de baffle, meet ook het mooiste wat betreft frequentie response) dan is het moeilijk te verlijmen op het folie etc etc etc... alles heeft zijn voor en nadelen geloof ik haha/ zo een open folie vind ik het mooiste bijvoorbeeld maar is weer niet echt praktisch voor de meeste zelfbouwers, dan moet je weer van alles afronden in de baffle etc
dus over dat alles moet ik nog even nadenken.. kwartje valt nog niet echt, vaak genoeg over nagedacht, omdat ik denk er moet een oplossing zijn die makkelijker is![]()
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
de dome is stijf, de folie niet heel erg. waar ik het foam voor gebruik is de super rare extreme bewegingen die ze maakt als je geen foam zou gebruiken (aan de uiteinde links en rechts, midden gaat goed omdat alles vrij goed word aangedreven)
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
kan wel een true ribbon er van maken.... maar dan kom je niet weg met deze breedte, althans niet met zulke kleine magneten en dan moet je een trafo wikkelen ....Pjotr schreef: ↑za 06 jun 2026, 19:27Yep. Daar maken ze dus ook luchtfilters van. Heb al Joppe beloofd om hem wat toe te sturen. Het moet eigenlijk alleen het membraan op zijn plaats houden en verder geen tegendruk geven. Schuim al of niet EPDM/siliconen, kijkt mij sowieso te stug.
@bert stoltenborg
Een magnetisch circuit voor een pure alu ribbon met trafo van die breedte zal niet gaan lukken. Als je goed naar de foto op de vorige pagina kijkt zie je ook een spoelvorm.
deze tweeter gebruikt misschien 6 euro aan magneten max
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
heeft iemand eerder voorgesteld , en op zich best goed idee, alleen best wel moeilijk om het precies het zelfde te krijgen en ik weet niet of er zulk zacht filament is. ik vind normale rubber al een hell om te printen (tpu)
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
ik ga wel even bellen met EKI beter denk ik dan random shit bestellen. wellicht dat ze me kunnen helpen (heb een aardige collectie of dingen die niet werkte)
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
Een true ribbon blijft wel het mooiste! Trafo wikkelen is niet moeilijk, als je weet hoe!
Gaat van onder de 1 kHz tot over de 200 kHz! viewtopic.php?p=1680478#p1680478
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
de meeste siliconenkit is zuur, lijkt me niet goed gaan met t folie?
en als er water in zit....
en als er water in zit....
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
Daarvoor bestaat dan weer zgn spiegelkit. Oftewel zuurvrije siliconenkit. Is wel een stuk minder sterk dan de originele zuurhoudende.
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
EPDM is overigens wel in een zeer zachte schuimvariant te vinden, open en dicht.
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
Punt is een beetje dat de folie vrij moet kunnen bewegen maar hij mag zich niet verplaatsen. Denk dat de optie om de ribbelcontour te printen met wat tussenruimte en dat dan te bekleden met zacht vilt, ook wel eens zou kunnen werken. Al denk ik wel dat het het laag gaat beperken. Die ribbels zitter er niet voor niets in!
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
Je hebt ook van dat extreem expaderende schuim wat ik bv gebruik bij aansluitingen op de gevel: compriband
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
EVA foam is redelijk UV en zuurstofbestendig, zeker voor binnen.
Waarschijnlijk heb je al het e.e.a. geprobeerd maar als je zelfklevend EVA tape gebuikt (1,5 of 3 mm dik), dit op je frame plakt. Dan lijm aan de buitenkant aanbrengen, folie kreukvrij opspannen in een apart raam dat over je frame past, dan eroverheen leggen en aandrukken. Na het uitharden van de lijm het overtollige folie aan de buitenkant netjes recht afsnijden en voilà. Of denk ik nu te makkelijk? Voor het exact positioneren zou je pennen en gaten kunnen maken. Ik heb zelf voor een paar knaken een set oude magnepans kunnen aanschaffen en heb ook al eens nagedacht hoe je dit zelf zou kunnen maken, maar dan beter.
Natuurlijk ook even een linkje:
https://www.amazon.nl/Inwee-Afdichtings ... rce=1&th=1
Waarschijnlijk heb je al het e.e.a. geprobeerd maar als je zelfklevend EVA tape gebuikt (1,5 of 3 mm dik), dit op je frame plakt. Dan lijm aan de buitenkant aanbrengen, folie kreukvrij opspannen in een apart raam dat over je frame past, dan eroverheen leggen en aandrukken. Na het uitharden van de lijm het overtollige folie aan de buitenkant netjes recht afsnijden en voilà. Of denk ik nu te makkelijk? Voor het exact positioneren zou je pennen en gaten kunnen maken. Ik heb zelf voor een paar knaken een set oude magnepans kunnen aanschaffen en heb ook al eens nagedacht hoe je dit zelf zou kunnen maken, maar dan beter.
Natuurlijk ook even een linkje:
https://www.amazon.nl/Inwee-Afdichtings ... rce=1&th=1
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
weet iemand hoe je de midden frequentie het best laat klinken door de behuizing aan te passen van binnen en buiten?
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
die ziet er netjes uit !! ik heb een paar ringkern trafos gemaakt voor testjes paar jaar terug. voor de audio band vond ik het nog vrij makkelijk. had wel weinig wikkelingen gebruikt dat maakt efficiency wellicht niet het hoogst, maar bereik weer vrij simpelPjotr schreef: ↑ma 08 jun 2026, 10:06Een true ribbon blijft wel het mooiste! Trafo wikkelen is niet moeilijk, als je weet hoe!Heb deze ooit voor Gerrit gewikkeld destijds:
Gaat van onder de 1 kHz tot over de 200 kHz! viewtopic.php?p=1680478#p1680478
maar die zagen er niet zo netjes uit als deze haha
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
ja ik heb een assortiment aan compressie band, helaas hun maten waren bijvoorbeeld 4mm, maar dat was dan onder compressie.. haha dus toen ik ze van de roll haalde werden ze 10mm etc
