ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Bericht door Pjotr »

Anders wordt het met een scalpelmestje. Vilt en filterfoam gaat daar vrij goed mee. Het filtemateriaal wat ik voor de PC gebruik i.i.g. wel.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Bericht door Wowly »

En siliconen toepassen. Er zullen toch wel niet geleidende siliconen zijn?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Bericht door Henkjan »

<slikt foute grap in>
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Bericht door bert stoltenborg »

Maar dit zijn echte ribbons? Met trafo etc? Of gewoon van die dingen met een spreekspoel erop gescreend?
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Bericht door Ronkel »

WrineX schreef: vr 05 jun 2026, 21:40
Nou het moet met name zacht genoeg zijn (het houd eigenlijk alleen de follie op de juiste afstand, zo een follie zonder een foam of verlijmd zal torderen en lekker gaan flapperen aan de zijkanten), dit is PU foam wat ik ooit gesneden had op een diode laser. lekker zacht kan mooi in de vouwen zitten.
nadeel van PU is dat het in 10 jaar wellicht stof is geworden... er zijn wel andere foams die langer mee gaan maar dan weer niet zacht genoeg of te dik of geen plak laag of niet een zachte variant en eentje die net iets minder zacht is. of als ik het eenzijdig wil doen (vind ik het mooist dat je alleen een folie ziet in de baffle, meet ook het mooiste wat betreft frequentie response) dan is het moeilijk te verlijmen op het folie etc etc etc... alles heeft zijn voor en nadelen geloof ik haha/ zo een open folie vind ik het mooiste bijvoorbeeld maar is weer niet echt praktisch voor de meeste zelfbouwers, dan moet je weer van alles afronden in de baffle etc

dus over dat alles moet ik nog even nadenken.. kwartje valt nog niet echt, vaak genoeg over nagedacht, omdat ik denk er moet een oplossing zijn die makkelijker is :)
PET-vilt of zo ipv foam? Of siliconen/epdm schuimrubber?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Bericht door Pjotr »

Ronkel schreef: za 06 jun 2026, 19:00
PET-vilt
Yep. Daar maken ze dus ook luchtfilters van. Heb al Joppe beloofd om hem wat toe te sturen. Het moet eigenlijk alleen het membraan op zijn plaats houden en verder geen tegendruk geven. Schuim al of niet EPDM/siliconen, kijkt mij sowieso te stug.

@bert stoltenborg
Een magnetisch circuit voor een pure alu ribbon met trafo van die breedte zal niet gaan lukken. Als je goed naar de foto op de vorige pagina kijkt zie je ook een spoelvorm.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 06 jun 2026, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Bericht door beijert »

Maar de ophanging is dus foam? Kan je de ophanging niet laseren uit één stuk van dezelfde folie? Met als resultaat een beetje zoals de ophanging hieronder.
Screenshot_2026-06-06-19-30-45-135_com.android.chrome-edit.jpg
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Bericht door Ronkel »

Moet het foam de vouwen volgen? Als dat het geval is zou je ook iets in kunststof kunnen 3D-printen dat de vorm van het membraan volgt.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Bericht door WrineX »

Wowly schreef: za 06 jun 2026, 12:35
En siliconen toepassen. Er zullen toch wel niet geleidende siliconen zijn?
hihi nou ik dacht inderdaad (ook al gekocht) een snel...relatief drogende kit, dus zeg maar folie soals dit dan plakken op een sub frame, en dan langs de rand van het frame wat kit spuiten. nog niet getest, en haat de droog tijd. maagoed als het werkt.... dan kun je gewoon een kleine frame veravngen als je hem verknalt hebt
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Bericht door WrineX »

bert stoltenborg schreef: za 06 jun 2026, 18:36
Maar dit zijn echte ribbons? Met trafo etc? Of gewoon van die dingen met een spreekspoel erop gescreend?
nee heb ik het een ribbon genoemd... oei zou kunnen maar normaal ben ik daar op tegen... het is een planar magnetic, die er uit ziet als een ribbon. geen trafo. enige overeenkoksten zijn corugation... en je zou kunnen zeggen geen spanning op het folie, maar wel dus vast gehouden doorm fooam dus tjat.. niet het zelfde. ik zou het vertgelijken met een Carver ribbon van Bob carver, en lijkt ook op eminence midranges/tweeters
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Bericht door WrineX »

Ronkel schreef: za 06 jun 2026, 19:00
WrineX schreef: vr 05 jun 2026, 21:40
Nou het moet met name zacht genoeg zijn (het houd eigenlijk alleen de follie op de juiste afstand, zo een follie zonder een foam of verlijmd zal torderen en lekker gaan flapperen aan de zijkanten), dit is PU foam wat ik ooit gesneden had op een diode laser. lekker zacht kan mooi in de vouwen zitten.
nadeel van PU is dat het in 10 jaar wellicht stof is geworden... er zijn wel andere foams die langer mee gaan maar dan weer niet zacht genoeg of te dik of geen plak laag of niet een zachte variant en eentje die net iets minder zacht is. of als ik het eenzijdig wil doen (vind ik het mooist dat je alleen een folie ziet in de baffle, meet ook het mooiste wat betreft frequentie response) dan is het moeilijk te verlijmen op het folie etc etc etc... alles heeft zijn voor en nadelen geloof ik haha/ zo een open folie vind ik het mooiste bijvoorbeeld maar is weer niet echt praktisch voor de meeste zelfbouwers, dan moet je weer van alles afronden in de baffle etc

dus over dat alles moet ik nog even nadenken.. kwartje valt nog niet echt, vaak genoeg over nagedacht, omdat ik denk er moet een oplossing zijn die makkelijker is :)
PET-vilt of zo ipv foam? Of siliconen/epdm schuimrubber?
EPDM heb ik gerpobeerd maar kan geen zachte vinden. en zo ja dan is de maat de geplette maat... zodra ik ze uitrol worden ze veeeeel te dik
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Bericht door WrineX »

beijert schreef: za 06 jun 2026, 19:32
Maar de ophanging is dus foam? Kan je de ophanging niet laseren uit één stuk van dezelfde folie? Met als resultaat een beetje zoals de ophanging hieronder.
Screenshot_2026-06-06-19-30-45-135_com.android.chrome-edit.jpg
de dome is stijf, de folie niet heel erg. waar ik het foam voor gebruik is de super rare extreme bewegingen die ze maakt als je geen foam zou gebruiken (aan de uiteinde links en rechts, midden gaat goed omdat alles vrij goed word aangedreven) :( ik heb oooit een versie gemaakt met een spoel aan de zijkanten in tegen fase. geinig idee maar natuurlijk teveel geklooi en als die overheerst heb je tegenfase materiaal ziet er ook niet mooi uit in een meting :)
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Bericht door WrineX »

Pjotr schreef: za 06 jun 2026, 19:27
Ronkel schreef: za 06 jun 2026, 19:00
PET-vilt
Yep. Daar maken ze dus ook luchtfilters van. Heb al Joppe beloofd om hem wat toe te sturen. Het moet eigenlijk alleen het membraan op zijn plaats houden en verder geen tegendruk geven. Schuim al of niet EPDM/siliconen, kijkt mij sowieso te stug.

@bert stoltenborg
Een magnetisch circuit voor een pure alu ribbon met trafo van die breedte zal niet gaan lukken. Als je goed naar de foto op de vorige pagina kijkt zie je ook een spoelvorm.
kan wel een true ribbon er van maken.... maar dan kom je niet weg met deze breedte, althans niet met zulke kleine magneten en dan moet je een trafo wikkelen .... :( veel te duur samen en zal lang niet zo laag gaan.

deze tweeter gebruikt misschien 6 euro aan magneten max
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Bericht door WrineX »

Ronkel schreef: za 06 jun 2026, 19:35
Moet het foam de vouwen volgen? Als dat het geval is zou je ook iets in kunststof kunnen 3D-printen dat de vorm van het membraan volgt.
heeft iemand eerder voorgesteld , en op zich best goed idee, alleen best wel moeilijk om het precies het zelfde te krijgen en ik weet niet of er zulk zacht filament is. ik vind normale rubber al een hell om te printen (tpu)
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Bericht door WrineX »

ik ga wel even bellen met EKI beter denk ik dan random shit bestellen. wellicht dat ze me kunnen helpen (heb een aardige collectie of dingen die niet werkte)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Bericht door Pjotr »

WrineX schreef: ma 08 jun 2026, 0:11
en dan moet je een trafo wikkelen .... :( veel te duur samen en zal lang niet zo laag gaan.
Een true ribbon blijft wel het mooiste! Trafo wikkelen is niet moeilijk, als je weet hoe! :D Heb deze ooit voor Gerrit gewikkeld destijds:

Afbeelding

Gaat van onder de 1 kHz tot over de 200 kHz! viewtopic.php?p=1680478#p1680478
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Bericht door Henkjan »

de meeste siliconenkit is zuur, lijkt me niet goed gaan met t folie?
en als er water in zit....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Bericht door Pjotr »

Daarvoor bestaat dan weer zgn spiegelkit. Oftewel zuurvrije siliconenkit. Is wel een stuk minder sterk dan de originele zuurhoudende.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Bericht door beijert »

EPDM is overigens wel in een zeer zachte schuimvariant te vinden, open en dicht.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Bericht door Pjotr »

Punt is een beetje dat de folie vrij moet kunnen bewegen maar hij mag zich niet verplaatsen. Denk dat de optie om de ribbelcontour te printen met wat tussenruimte en dat dan te bekleden met zacht vilt, ook wel eens zou kunnen werken. Al denk ik wel dat het het laag gaat beperken. Die ribbels zitter er niet voor niets in!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Bericht door Wowly »

Je hebt ook van dat extreem expaderende schuim wat ik bv gebruik bij aansluitingen op de gevel: compriband
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Bericht door Dan »

EVA foam is redelijk UV en zuurstofbestendig, zeker voor binnen.
Waarschijnlijk heb je al het e.e.a. geprobeerd maar als je zelfklevend EVA tape gebuikt (1,5 of 3 mm dik), dit op je frame plakt. Dan lijm aan de buitenkant aanbrengen, folie kreukvrij opspannen in een apart raam dat over je frame past, dan eroverheen leggen en aandrukken. Na het uitharden van de lijm het overtollige folie aan de buitenkant netjes recht afsnijden en voilà. Of denk ik nu te makkelijk? Voor het exact positioneren zou je pennen en gaten kunnen maken. Ik heb zelf voor een paar knaken een set oude magnepans kunnen aanschaffen en heb ook al eens nagedacht hoe je dit zelf zou kunnen maken, maar dan beter.
Natuurlijk ook even een linkje:
https://www.amazon.nl/Inwee-Afdichtings ... rce=1&th=1
teije
Berichten: 2
Lid geworden op: di 09 jun 2026, 11:17

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Bericht door teije »

weet iemand hoe je de midden frequentie het best laat klinken door de behuizing aan te passen van binnen en buiten?
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Bericht door WrineX »

Pjotr schreef: ma 08 jun 2026, 10:06
WrineX schreef: ma 08 jun 2026, 0:11
en dan moet je een trafo wikkelen .... :( veel te duur samen en zal lang niet zo laag gaan.
Een true ribbon blijft wel het mooiste! Trafo wikkelen is niet moeilijk, als je weet hoe! :D Heb deze ooit voor Gerrit gewikkeld destijds:

Afbeelding

Gaat van onder de 1 kHz tot over de 200 kHz! viewtopic.php?p=1680478#p1680478
die ziet er netjes uit !! ik heb een paar ringkern trafos gemaakt voor testjes paar jaar terug. voor de audio band vond ik het nog vrij makkelijk. had wel weinig wikkelingen gebruikt dat maakt efficiency wellicht niet het hoogst, maar bereik weer vrij simpel :)

maar die zagen er niet zo netjes uit als deze haha
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Bericht door WrineX »

Wowly schreef: di 09 jun 2026, 17:20
Je hebt ook van dat extreem expaderende schuim wat ik bv gebruik bij aansluitingen op de gevel: compriband
ja ik heb een assortiment aan compressie band, helaas hun maten waren bijvoorbeeld 4mm, maar dat was dan onder compressie.. haha dus toen ik ze van de roll haalde werden ze 10mm etc :(
Plaats reactie