Gitaarverterker 2x50 Marshall
Moderator: Beheerdersteam
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Mooi geworden hoor. Maar tot welk muziek leidt dat Art Nouveau /Deco? Ragtime o.z.i.? Elektrische gitaren waren in die tijd nog niet zo populair 
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
De potmeters er op gezet.
Een beetje SMD flux doet wonderen.
Voordeel,minder touwtjes te solderen,nadeel:als er iets niet goed zit onder de pot,s wordt het een K.. karwei.
Een beetje SMD flux doet wonderen.
Voordeel,minder touwtjes te solderen,nadeel:als er iets niet goed zit onder de pot,s wordt het een K.. karwei.
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
De laatste paar dagen was het goed weer hier in het noorden,goed genoeg om het kastje te maken.
Na wat boor en spuitwerk de boel in elkaar gezet.
Zojuist geprobeerd.
Het doet het,alles werkt
Even geprobeerd op dat kleine versterkertje van mij.
Als eerste indruk kreeg ik dat dit ding wel wat Bass heavy is.
Je kunt gelukkig het laag wat aanpassen.
Ik merkte wel dat dit ding meer geschikt is voor enkel spoels elementen dan humbuckers.
Mijn Tele er aan liet dit duidelijk horen en de regelingen vallen dan beter op hun plek.
Al met al een interessant bouwsel en vooral blij dat het werkt zonder bijgeluiden.
Na wat boor en spuitwerk de boel in elkaar gezet.
Zojuist geprobeerd.
Het doet het,alles werkt
Even geprobeerd op dat kleine versterkertje van mij.
Als eerste indruk kreeg ik dat dit ding wel wat Bass heavy is.
Je kunt gelukkig het laag wat aanpassen.
Ik merkte wel dat dit ding meer geschikt is voor enkel spoels elementen dan humbuckers.
Mijn Tele er aan liet dit duidelijk horen en de regelingen vallen dan beter op hun plek.
Al met al een interessant bouwsel en vooral blij dat het werkt zonder bijgeluiden.
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Eigenlijk mis ik er nog 1 
Een echte Germanium transistor bakje ,,De Dalas RANGEMASTER,, gaat het worden. En als we daar nu een ,,FET clean booster,, bij inbouwen . Dan wordt het zoiets . Oke, de printjes gefabriekt.
Een echte Germanium transistor bakje ,,De Dalas RANGEMASTER,, gaat het worden. En als we daar nu een ,,FET clean booster,, bij inbouwen . Dan wordt het zoiets . Oke, de printjes gefabriekt.
Laatst gewijzigd door democles op vr 08 mei 2026, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Dan komt de vraag,,welke Ge transistor gebruiken?
Na wat rondstruinen op het net en veel video,s verder voor de GT108V gekozen.
Het zijn Ge PNP transistoren uit Rusland.
Besteld en aangekomen uit Ukriland. Ik had ze gemeten met de component tester.
Eigenlijk moet je ze apart meten om er achter te komen hoeveel lekstroom ze hebben en dat trek je dan weer van de versterkingsfactor af om de werkelijke HFE te bepalen.
De lekstroom mag niet hoger zijn dan 300uA en de versterking moet tussen de 60 en 100 liggen waarbij 70-80 als beste wordt gezien.
Dit filmpje geeft goed aan hoe je dat doet
Dus om dat te meten een meet opstelling gemaakt.
Na wat rondstruinen op het net en veel video,s verder voor de GT108V gekozen.
Het zijn Ge PNP transistoren uit Rusland.
Besteld en aangekomen uit Ukriland. Ik had ze gemeten met de component tester.
Eigenlijk moet je ze apart meten om er achter te komen hoeveel lekstroom ze hebben en dat trek je dan weer van de versterkingsfactor af om de werkelijke HFE te bepalen.
De lekstroom mag niet hoger zijn dan 300uA en de versterking moet tussen de 60 en 100 liggen waarbij 70-80 als beste wordt gezien.
Dit filmpje geeft goed aan hoe je dat doet
Dus om dat te meten een meet opstelling gemaakt.
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Wat je ver haalt is lekker
Wat is er zo speciaal aan die Rus? Is verder toch gewoon een instelbare vervormer/clipper? Als je hem nog wat softer wil maken kun je zelfs nog een extra germanium diode in serie net de emitter zetten.
Next step: een Chorus pedal?
Next step: een Chorus pedal?
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Nee zo ging het verhaal eigenlijk niet..
De originele transistor in de Rangemaster is een OC44. Gezien die dingen de prijs van dit alles bijna verdubbelen en je maar moet afwachten wat je krijgt gezocht naar alternatieven.
Als iemand nog een OC44 heeft liggen? graag,maar dan wel voor een betere prijs.
Kwam op een filmpje met een Duitse FUZZ freak met allerlei verschillende Russen en daar kwam deze als goed naar voren.
Vond ze in Ukriland en besteld voor minder en meer en binnen 8 dagen binnen.
Ja meer, omdat die dingen alle kanten op vliegen kwa spec,s.
Laatst gewijzigd door democles op vr 08 mei 2026, 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Ah, op die manier. Voordehandliggende keuze keuze dan. OC44? Da's jaren '50. Die was 50 jaar geleden eigenlijk al niet meer te koop. Heel misschien bij Radio Twente in den Haag nog? Er staat ergens een JijBuis filmpje van een RANGEMASTER met die Rus er in, in vergelijk met een AC125. Er is wat verschil te horen maar het is wel heel miniem! Dat ga je in de speelpraktijk toch niet horen?
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Heb het filmpje ook bekeken er is verschil,maar er wordt niet verteld welke range de boel staat (welk frequentie spectrum,hoog mid of alles)
Vandaar de gedachte om er een FET clean boost achter te zetten.
Er voor gaat niet werken,de rangemaster is interactief met je gitaar pickups.
zie dit filmpje op 19.58 min
Vandaar de gedachte om er een FET clean boost achter te zetten.
Er voor gaat niet werken,de rangemaster is interactief met je gitaar pickups.
zie dit filmpje op 19.58 min
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Nu zijn er bouwers die een trafo plaatsen voor de rangemaster om de boel niet interactief te maken met je gitaar pickups.
Zodat het niet uitmaakt of er een gitaar er voor zit of er achter , het ding ziet dan de trafo als gitaar pickup.
Maar een trafo wist wat van je gitaar spectrum
En interactief is wat ik wil.
Daarbij komen de Russische 10nF silver mica condensatoren in olie naar voren,deze maken voor een groot gedeelte de heldere klank.
Het is bijna het verschil als je naar DHT buizen luisterd en indirect verhitte buizen gewend bent. (HELDER open geluid,maar ook de ervaring van rust )
Had er vroeger(20 jaar terug een zak vol van) helaas zijn ze verdwenen in mijn phono versterkers,waar ze op hun best zijn.
Maar voor gitaar zijn die dingen geweldig als eindcondensatoren in treble boosters.
Dan maak je toch een toon regeling en haal je de treble op,nee dit klinkt zo veel beter!!
Maar een trafo wist wat van je gitaar spectrum
En interactief is wat ik wil.
Daarbij komen de Russische 10nF silver mica condensatoren in olie naar voren,deze maken voor een groot gedeelte de heldere klank.
Het is bijna het verschil als je naar DHT buizen luisterd en indirect verhitte buizen gewend bent. (HELDER open geluid,maar ook de ervaring van rust )
Had er vroeger(20 jaar terug een zak vol van) helaas zijn ze verdwenen in mijn phono versterkers,waar ze op hun best zijn.
Maar voor gitaar zijn die dingen geweldig als eindcondensatoren in treble boosters.
Dan maak je toch een toon regeling en haal je de treble op,nee dit klinkt zo veel beter!!
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Er zijn eindeloos veel variaties op dit soort doosjes. Eigenlijk alle met hetzelfde doel: Scheurende herrie naar smaak
Heb er jaren '80 ook een paar gemaakt voor een gitarist. O.a. eentje met Germanium dioden. Die zijn wat couranter. Zo bezien vind ik het een beetje onzin om naar een museumstuk als een OC44 op zoek te gaan en daarvoor te betalen. En al helemaal als je er weer een fet trapje achter gaat zetten. Leuke variant zou zijn als je er eens eentje klust met een klein gehoorapparaat batterij buisje 
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Zojuist de transistoren doorgemeten.
Ik kom wel uit op een groot verschil met de componenten tester
87 meet uiteindelijk 62.
Dus ik denk dat het misschien niet gaat lukken met deze transistoren.
De lekken waren wel erg laag.
Ik kom wel uit op een groot verschil met de componenten tester
87 meet uiteindelijk 62.
Dus ik denk dat het misschien niet gaat lukken met deze transistoren.
De lekken waren wel erg laag.
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Ach natuurlijk wel! Desnoods verklein je R1 wat tot de halve waarde. Of maak je die instelbaar met een trimpotje. Vind die 68K naar massa sowieso eigenlijk wel wat laag voor een gitaarinput.
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Bedankt Peter.
Heb wat verder gezocht op het net.
En daar kwam ik een lang verhaal tegen over de rangemaster.
Uiteindelijk de afstemgegevens geïsoleerd en er een JPG van gemaakt. Dus dat wordt de 68K vervangen door een 100K pot en dan kijken of ik in het regelbereik kom van min 6,8-min7V volt op de collector van de transistor.
Heb wat verder gezocht op het net.
En daar kwam ik een lang verhaal tegen over de rangemaster.
Uiteindelijk de afstemgegevens geïsoleerd en er een JPG van gemaakt. Dus dat wordt de 68K vervangen door een 100K pot en dan kijken of ik in het regelbereik kom van min 6,8-min7V volt op de collector van de transistor.
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Dan wordt het tijd voor wat meetwerk.
9V er op gezet en op de collector meten.
Eerst die 68K weerstand niet vervangen door een 100K pot.
Met alleen Re pot wat veranderen kwam ik op de gewenste min 7V
Dan Re even meten of die binnen de spec viel, MAX was 5,1K en ik meet 4,89K,lijkt goed.!!
9V er op gezet en op de collector meten.
Eerst die 68K weerstand niet vervangen door een 100K pot.
Met alleen Re pot wat veranderen kwam ik op de gewenste min 7V
Dan Re even meten of die binnen de spec viel, MAX was 5,1K en ik meet 4,89K,lijkt goed.!!
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Even een tijd met de vormgeving en spuitwerk bezig geweest.
Gisteren was de lak droog,dus in elkaar met dit gebakje
Op het eind van de avond de stekker er in,,geen rook
,, en de spanningen meten goed!
Vandaag de gitaar ingeplugd,het werkt naar behoren,hoera weer een bakje er bij .......
Gisteren was de lak droog,dus in elkaar met dit gebakje
Op het eind van de avond de stekker er in,,geen rook
Vandaag de gitaar ingeplugd,het werkt naar behoren,hoera weer een bakje er bij .......
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Dank je,
Was er even bang voor dat de beide delen,,rangemaster en clean boost,,elkaar niet konden verdragen,maar geen probleem...
Een overdrive/distortion er achter maakt het echt af!!!
Nu nog even proberen op wat buizenspul met een buizen versterker op het randje van overgeven
Waar dit alles voor bedoeld is.
Misschien een ietsie pietsie kruiden er bij zoals reverb en delay of flanger/chorus en we koken een aardig ROCK soepje,,,MMMMmmmmmmmmmm.
Echt HIFI dus

Was er even bang voor dat de beide delen,,rangemaster en clean boost,,elkaar niet konden verdragen,maar geen probleem...
Een overdrive/distortion er achter maakt het echt af!!!
Nu nog even proberen op wat buizenspul met een buizen versterker op het randje van overgeven
Waar dit alles voor bedoeld is.
Misschien een ietsie pietsie kruiden er bij zoals reverb en delay of flanger/chorus en we koken een aardig ROCK soepje,,,MMMMmmmmmmmmmm.
Echt HIFI dus
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Ziet er lekker uit iig. Reverb haalt toch juist de scherpte er af? Is meer suiker dan peper
Oud studio gezegde: "Als het niet klinkt doen we er toch meer galm bij?" 
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Eigenlijk wilde ik het verschil ervaren tussen dit Germanium gebakje en een silicium transistor gebaseerde treble booster.
Dan maar even zoeken naar een geschikte kandidaat.
Dit leek me wel wat.
Een clone van de ,, Catalinbread Naga Viper Treble Boost / Rangemaster effectpedaal ,,.
Dit is het schema,moet te doen zijn.
Een beetje puzzelen en dan ontstaat er een printje.
Om de potmeters op de juiste plek te krijgen was een uitdaging.
En helemaal als je dan de kastafmetingen en het uiterlijk goed wild krijgen. Wacht op onderdelen,tot later.........
Dan maar even zoeken naar een geschikte kandidaat.
Dit leek me wel wat.
Een clone van de ,, Catalinbread Naga Viper Treble Boost / Rangemaster effectpedaal ,,.
Dit is het schema,moet te doen zijn.
Om de potmeters op de juiste plek te krijgen was een uitdaging.
En helemaal als je dan de kastafmetingen en het uiterlijk goed wild krijgen. Wacht op onderdelen,tot later.........
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Eigenlijk is kun je voor beide hetzelfde schakelingetje gebruiken. Dus dat wat je al hebt! Het is dan meer een kwestie van zoeken naar een fijn klinkende bias instelling. Stop in je huidige treble booster gewoon eens een BC559 of een 2N2907... Germanium klinkt wat meer mellow vond ik. maar het is maar weinig. Je kunt ook nog een Germanium diode in serie met emitter zetten, bv een AA119. Dat maakt de knik in de curve wat zachter. Hier is nog alle ruimte tot experimenteren.democles schreef: ↑vr 29 mei 2026, 1:03Eigenlijk wilde ik het verschil ervaren tussen dit Germanium gebakje en een silicium transistor gebaseerde treble booster.
Dan maar even zoeken naar een geschikte kandidaat.
Dit leek me wel wat.
Een clone van de ,, Catalinbread Naga Viper Treble Boost / Rangemaster effectpedaal ,,.
Dit is het schema,moet te doen zijn.![]()
trebble booster Viper.jpg
Een beetje puzzelen en dan ontstaat er een printje.
Om de potmeters op de juiste plek te krijgen was een uitdaging.
En helemaal als je dan de kastafmetingen en het uiterlijk goed wild krijgen.
Viper treble booster.jpg
Wacht op onderdelen,tot later.........
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Ja weet ik,maar ik vind het wel mooi zo dat germanium ding.
De Rangemaster is een puur treble booster en klinkt aardig clean,vol gas niet meer natuurlijk
Maar ik had zin om de Viper te maken,misschien kom ik hier later op terug,altijd leuk dat experimenteren,maar voor nu niet.
Eigenlijk had ik de Rangemaster print al aangepast om een pot voor de biasregeling toe te voegen.
De Rangemaster is een puur treble booster en klinkt aardig clean,vol gas niet meer natuurlijk
Maar ik had zin om de Viper te maken,misschien kom ik hier later op terug,altijd leuk dat experimenteren,maar voor nu niet.
Eigenlijk had ik de Rangemaster print al aangepast om een pot voor de biasregeling toe te voegen.
